Sokadjára futottak neki a megfilmesíthetetlen könyvnek

Mikrofilm

Dennis Villeneuve akkora bukás után vágott bele a nagy kalandba, ami után ritkán osztogatnak új esélyt Hollywoodban – pláne ekkorát. A Dűne adaptációjába Alejandro Jodorowskynak és David Lynchnek is beletört már a bicskája, Villeneuve azonban kockáztatott, hiszen csak a regény első felét adaptálta vászonra. Úgy néz ki, bejött a taktikája, máris zöld utat kapott a folytatás.

A 2021-es év akkor is a kockáztatásról szólna, ha semmi más nem futna a vásznakon, csak Marvel-filmek és folytatások: a koronavírus-járvány padlóra küldte a moziipart, ami még csak most kezd új erőre kapni, a stúdiók pedig egyelőre lavíroznak aközött hogy online, a mozikban, vagy hibrid módon, egyszerre mutassák be filmjeiket. Dennis Villeneuve azon kevesek közé tartozik, aki bármi történik, kitart a nagyvászon mellett. Hasonló elveket vall pályatársa, Christopher Nolan is, aki pont ezért sürgette tavaly Tenet című filmjének bemutatóját is. A különös sci-fire Messiásként vártak a karantén után újranyitó mozik, a film azonban csúfosan földbe állt. Az előjelek tehát voltak bíztatóak Villeneuve Dűne-adaptációja számára. A kanadai rendező azonban többszörösen rácáfolt a várakozásokra: már az is elismerésre méltó, az adaptáció olyan jól teljesít a kasszáknál, hogy máris berendelték a folytatást. Ettől már csak az számít nagyobb szenzációnak, hogy egyáltalán elkészülhetett a filmváltozat.

A megfilmesíthetetlen könyv

Frank Herbert Dűnéjét minden idők egyik legjobb, legfontosabb és legnagyobb hatású science fiction regényeként szokás emlegetni,

ami egyebek mellett elnyerte a Hugo és Nebula díjat is és egy teljes univerzumot szült. Épp ez, vagyis a műfajra és popkultúrára gyakorolt hatása magyarázza, hogyan születhetett belőle két film, két minisorozat és egy számítógépes játék is, annak ellenére, hogy a közmegegyezés szerint a regényt lehetetlenség adaptálni. Való igaz, hogy Herbert művének politikai, filozófiai és társadalmi vetülete olyan gazdag és összetett, hogy azt képtelenség másfél-két, vagy akár sokszor egy órába sűrítve bemutatni. A Dűne azonban, szemben mondjuk Asimov Alapítványával mégis csak cselekményközpontú, mely olyan, ezeréves toposzokat használ és értelmez újra, mint a Megváltó, vagy épp a megszállók és megszállottak viszonya. 

Herbert a Dűne előtt többek között újságíróként dolgozott, a nagy művét megelőzően azonban csak néhány novellája és egy regénye jelent meg műfajban. 1959-ben kezdett dolgozni a Dűnénúgy tudott több évet is kutatómunkájára és az írásra áldozni, hogy közben felesége vált a fő kenyérkeresővé. Végül a regény két részletben az Analog című sci-fi kiadványban jelent meg. A teljes kéziratot több mint 20 kiadó utasította vissza, egyikük az anekdota szerint a következő megjegyzéssel: „Lehet, hogy az évtized hibáját követem el, de…”. A szerkesztő jól sejtette: Herbert műve mára minden idők legsikeresebb sci-fijévé vált. Ehhez persze kellett a philadelphiai székhelyű Chilton kiadó, amely főleg gazdasági és hobbimagazinokkal foglalkozott, mégis meglátta a lehetőséget a kéziratban.

A történetet oregon homokdűnéi, valamint Herbert szerteágazó érdeklődése ihlette, amibe a hősmítoszok, vallások és mitológiák ugyanúgy belefértek, mint a varázsgombák termesztése, vagy épp a feudalizmus működése. A történet középpontjában az Atreides-házból származó Paul Atreides áll, aki családjával együtt az Arrakisra költözik, miután apját, Letót azzal bízza meg a Császár, hogy vegye át a világegyetem legfontosabb bolygójának felügyeletét a Harkonnenektől. A sivatag borította Arrakis, más nevén a Dűne egyetlen értéke a fűszer, az univerzum legértékesebb anyaga, egyfajta hallucinogén, ami nemcsak meghosszabítja fogyasztója életét, de különleges képességeket is biztosít számára, épp ezért elengedhetetlen a csillagközi űrhajózáshoz a navigátorok számára. A Dűnén aztán összecsapnak az Arrakis- és Harkonnen-házak képviselői, miközben a bolygót lakó őslakosok, a fremenek, valamint a Corrino-házat képviselő császár, vagy épp a csak női tagokból álló, az egész galaxist átszövő Bene Gesserit-rend is saját érdekeinek érvényesítésére törekszik.

A Dűne filmadaptációjának ötlete már néhány évvel a regény megjelenése után, 1971-ben felvetődött: Arthur P. Jacobs, A majmok bolygója-sorozat producere vásárolta meg a jogokat, a rendezésre pedig többek között David Lean neve is felmerült. A projektből végül semmi nem lett, Jacobsot pedig elsodorták egyéb projektjei. A producer 1973-ban elhunyt, a Dűne jogai pedig Jean-Paul Gibonhoz kerültek.

Jodorowsky Dűnéje – minden idők leghíresebb, soha el nem készült filmje

Leto szerepében David Carradine, Harkonnen báróéban Orson Welles, a Császárt Salvador Dalí, Duncan Idahot Alain Delon, Feyd-Rauthat Mick Jagger, Lady Jessicát pedig Charlie Chaplin lánya, Geraldine Chaplin alakítja. A film zenéjéért a Pink Floyd, látványvilágáért a legendás képregényalkotó Jean ’Moebius’ Giraud felel – valahogy így nézett volna ki Jodorowsky Dűnéje, a film, ami soha nem készült el, mégis alkotók egész generációjára volt hatással. Többek között Richard Stanley-re (Hardver) vagy épp Nicolas Winding Refnre (Drive – Gázt!). Előbbi szerint ez minden idők legzseniálisabb, meg nem valósult filmje, utóbbi pedig valószínűleg az egyetlen, akit Jodorowsky storyboardok segítségével végigvezetett a teljes, megvalósulatlan filmen, így ő került a legközelebb a mozihoz.

Mindez Frank Pavich 2013-as kiváló dokumentumfilmjéből, a Jodorowsky Dűnéjéből derül ki, és talán a legteljesebb képet mutatja arról a páratlan projektről, ami soha nem valósulhatott meg. A legendás chilei rendező színházi munkái után váltott át a filmkészítésre: az 1978-as Fando és Lis, majd az 1970-es A vakond és az 1973-as A szent hegy egyre nagyobb és nagyobb kritikai és közönségsikert aratott különleges vizualitásával és látványvilágával. Az elismeréssel együtt nőtt Jodorowsky becsvágya is – bármibe belevághatott volna, ő pedig Herbert Dűnéjét választotta, pedig ekkor még nem is olvasta a regényt. Elképesztő elánnal kezdett bele a munkálatokba,

a dokumentumfilm pedig remekül bemutatja, hogyan sikerült rávennie a percenként 100 ezer dolláros fizetést kérő Dalít, vagy épp az ekkor már egyedül a minél fényűzőbb étkezések iránt érdeklődő Wellest, hogy vegyenek részt a produkcióban.

A főszerepre saját, 12 éves fiát szánta, akinek a nevelését is teljesen a produkció kívánalmainak vetette alá: spártai harcművészeti képzésben részesült, hogy mire elkezdődik a forgatás, ne csak megfeleljen a szerepre, de valósággal átalakuljon Paul Atreidesszé.

Jodorowsky Dűnéje végül saját grandiózusságának áldozatává vált: a telefonkönyv méretű forgatókönyv egy akkor elképesztőnek számító 15 millió dolláros büdzsét és 14 órás filmet rejtett, a rendező pedig nem volt hajlandó engedni víziójából. „Hollywoodban szabotálták a filmet. Túl francia volt nekik, nem eléggé amerikai, az üzenet pedig nem eléggé hollywoodi” – fogalmazott a direktor. A projektet ismerők szerint azóta se akadt olyan mozi, amit ilyen előrehaladott állapotában állítottak volna le. Csak a fennmaradt storyboardokból, Pavich dokumentumfilmjéből és a résztvevők elmondásaiból tudunk arra következtetni, milyen lett volna a Dűne első adaptációja, ha megvalósul. Jodorowsky Herbert történetét szabadon értelmezve azt domborította volna ki filmjében, hogyan gyarmatosítják az emberek a meg nem hódított bolygót, majd hogyan ébredt az öntudatára. „Megerőszakoltam az alapanyagot. Megerőszakoltam, de szeretettel” – magyarázta a rendező. 

Lynch Dűnéje – a széles körben megvetett

„Úgy vittek be a moziba, mint egy beteg embert. Biztos voltam benne hogy sírni fogok. Aztán elkezdődött a film, én pedig egyik percről a másikra egyre boldogabb lettem, mert láttam, hogy a film borzalmas!” – emlékezett vissza Jodorowsky, hogyan látta először a vásznon, mi lett az álmaiból. A chilei rendező bukása után a regény jogait Dino De Laurentiis producer szerezte meg, aki Ridley Scottot kérte fel rendezőnek. Scott átdolgozta a forgatókönyvet, de az még így is túl hosszú volt, azt pedig nem engedték neki, hogy kettévágja a filmet. David Lynchet a producer lánya ajánlotta be, miután látta tőle Az elefántembert – Lynch pedig el is vállalta a rendezést, annak ellenére, hogy nem olvasta a regényt és egyáltalán nem ismerte a Dűne világát.

A végeredmény, Lynch 1984-ben bemutatott Dűnéje (korábbi írásunk a filmről) a nézőket, a kritikusokat, sőt magát a rendezőt is elborzasztotta, aki a Universal stúdió nyomására kénytelen volt két órásra vágni a közel 180 perces filmjét. Lynch a mai napig gyűlölettel beszél a produkcióról, főleg mivel kérése ellenére sem szedték le a nevét a stáblistáról. Mai szemmel nézve a Dűne azonban korántsem tűnik olyan borzalmasnak. A monológok üresek és darabosak, a motivációk tisztázatlanok, a cselekményt pedig mintha random-generátorral rakták volna össze; a maga őrült káoszával együtt a film mégis élvezhető, elsősorban a hangulatnak köszönhetően. A látványvilág mára elavultnak tűnik ugyan, de tökéletesen átadja azt a nyomasztó, borzongató atmoszférát: Lynch Dűnéjét végtelen homoksivatagok helyett személytelen, koszos, szűk szobák uralják, melyben a karakterek kísérleti egerekként szaladgálnak. A velejéig romlott Harkonnenek viselkedésére magyarázatot ugyan nem kapunk, de torz megjelenésük groteszk módon szemlélteti azt a szerepet, amit a regény is szánt nekik. A film adaptációként ugyan elvérzett, de hibáival együtt is mára különleges helyen szerepel nemcsak a rendező életművében, de a sci-fi filmek polcán is.

Minisorozatok – az Emmy-díjas

2000-ben a korábban csak George A. Romeroval való együttműködéseiről ismert John Harrison készített háromrészes minisorozatot a könyvből, melynek sikerét mutatja, hogy három évvel később A Dűne gyermekei címmel a folytatás is megszülethetett. Mindkettőt az amerikai Sci Fi csatorna rendelte. A Lost – Eltűntek előtt járunk, amikor a sorozatoknak nemcsak a megbecsülése, de a költségvetése sem közelíthette meg a mozifilmekét. Ez elég nagy korlátok közé szorította az alkotókat, akik ettől függetlenül próbálták a legtöbbet kihozni az alapanyagokból.

A Dűne minisorozat változata leginkább egy fantasyba ágyazott űr-szappanoperára hasonlít. Nagy részét párbeszédek teszik ki, az akciókat a lehető legjobban redukálták, a látványos képeket pedig festmények és állóképes vizuális megoldások helyettesítik. A visszafogott büdzsének azért akadtak előnyei is: míg Lynch verziója épp vizualitása miatt maradt emlékezetes, Harrison adaptációjában nagyobb teret kapnak az intrikák, a különböző házak és családok közötti viszonyok, vagy épp az öröklés és hatalom kérdése. Kár, hogy az ezeket előadó színészek teljesítménye nagyrészt halovány és feledhető. Még a legnagyobb név, William Hurt is elképesztően gyenge és erőtlen a képernyőn. Ami azonban a könyvhez való hűséget illeti, a sorozat remekül teljesít, hiszen nagyrészt szolgai módon követi Herbert sorait. Talán épp ezért talált lelkes fogadtatásra nemcsak a rajongók, de a kritikusok körében is, akik két Emmy-díjjal is megkínálták. 

Villeneuve Dűnéje – a merész vállalkozás

Denis Villeneuve a 2010-es Felperzselt földdel robbant be, melyet a legjobb külföldi filmek kategóriájában Oscarra is jelöltek. Később olyan filmekkel, mint a Fogságban, a Sicario – A bérgyikos, vagy épp az Érkezés a nézők és kritikusok között is nevet szerzett. Már évekkel ezelőtt kijelentette, hogy legnagyobb álma a Dűne adaptációja – csakhogy előtte egy hasonlóan grandiózus vállalkozással alaposan felsült. A Szárnyas fejvadász 2049-ért ugyan a kritikusok odáig voltak, ám hatalmasat bukott: 150 millió dolláros büdzséjét Amerikában képtelen volt visszatermelni, a nézőket hidegen hagyta minden idők talán legdrágább arthouse filmje. „A legnagyobb csoda a Szárnyas fejvadász 2049-cel kapcsolatban, hogy azt követően még mindig filmeket készíthetek” – nyilatkozta a rendező. És valóban: ekkora bukta karriereket szokott kettétörni, Villeneuve azonban megkapta a lehetőséget, hogy egy még nagyobb fába vágja a fejszéjét.

Ridley Scotthoz hasonlóan ő is azonnal két részben gondolkodott, de a stúdió csak egy epizódnak adott zöld utat, így úgy döntött, csak a regény első felét filmesíti meg. Ma már tudjuk: bejött a kockáztatás, a siker hatására ugyanis megrendelték a folytatást.

Villeneuve adaptációja talán az eddigi legteljesebb Dűne: megvan benne a regényhez illő grandiózusság és látványvilág, miközben a karakterek is elég teret kapnak, hogy életre keljenek és megálljanak a saját lábukon.

A köztük lévő viszony és a Dűne világa persze van olyan összetett, hogy a könyvet nem ismerők néhány helyen foghatják a fejüket, mit is jelentenek a kifejezések, a film gerincét alkotó történet azonban számukra is tiszta és követhető. Ha azonban valaki nem ismer minden, vázlatosan bemutatott részletet, könnyen az az érzése keletkezhet, hogy a Dűne sem több, mint egyfajta Star Warsra hajazó megváltástörténet. Az elképesztő díszletek, a szemkápráztató látványvilág azonban minden eddigi próbálkozás felé helyezi a filmet.  Ráadásul annak minden jelenetéről süt, hogy Villeneuve Jodorowskyhoz hasonlóan határozott elképzelésekkel és vízióval rendelkezik. Remélhetőleg a második rész nemcsak a történetet folytatja, de tovább mélyíti a film jelentését is.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.