Az USA-n kívüli, a járvány után életedező piacokon jól megy a Tenet, az igazi kérdés azonban, hogyan teljesít otthon: több pénzt hoz-e, mint a bizonytalan mozis helyzet miatt egyből a netre költöző élőszereplős Mulan? – írtuk korábbi cikkeinkben.
Ha a netes Mulan megveri a mozis Tenetet, a mozik lassan lehúzhatják a rolót
Itt vége? A Mulan is egyből online debütál majd Nem egészen egy hete adtunk hírt arról, hogy a koronavírus megborította moziipar forradalmi változások előtt áll: a szokásos 3 hónapos ablak helyett az Universal stúdió kialkudta, hogy immár 17 nappal a premier után felkerülhetnek streamingre a filmje.
Habár a Mulan-Tenet-harc egyértelmű győztesét még korai lenne kijelenteni, a két hete a tengerentúlon is széles körben debütált film adatai, na meg az ezekkel kapcsolatos nyilatkozatok eléggé beszédesek. "A múlt heti eredményeket látva a Warner Bros. stúdió rájöhetett, hogy a Tenet amerikai premierje egy költséges és elhibázott kísérlet volt. Mégis ki gondolta, hogy jó ötlet kinyitni a mozikat egy hónappal Kína után, miközben a koronavírus kezelésében hónapokkal le vagyunk maradva tőlük?" – tette fel a költői kérdést egy szakértő.
A mozik messiásként várták Nolan filmjét, mert tudták: nem elég, hogy törvényileg kinyithatják a kapukat, szükségük van egy filmre is, ami bevonzza a tömegeket.
Az eddigi bevételi eredmények alapján azonban a filmszínházak újranyitása és a Tenet bemutatója is elhamarkodott döntés volt.
A film az első két hetében (amikor normál körülmények között a legtöbb pénzt hozzák az új premierek) mindössze 29 millió dollárt fialt, ami egy 200 milliős filmtől (amihez egy hasonló összeget kóstáló marketingkampányt is nyugodtan hozzácsaphatunk) édeskevés. Persze az Amerikán kívüli, közel 200 millió dolláros bevétel szép eredmény, de a Warner Bros.-nál egészen biztosan nem erre számítottak - egy ilyen árcédulával rendelkező produkciónál alapelvárás az 1 milliárd dollár körüli összbevétel. Ez nem jelenti azt, hogy a Tenet veszteséges lenne: 300-400 millió dollár, vagyis a nullszaldó biztosan meglesz, a streaming-éra óta pedig egy film élettartamát és nyereségét sem lehet pusztán a mozis játszáshoz kötni.
Az elemzések szerint több dolog is hozzájárulhatott a Tenet mozis bukásához: az egyik legfontosabb, hogy az Egyesült Államokban még mindig mindössze a mozik 70%-a üzemel, a zárva tartó filmszínházak zöme ráadásul a legfontosabb piacokon (Los Angeles és környéke, New York) található. A stúdiónál abban is joggal bízhattak, hogy mivel minden nagyobb premiert elhalasztottak, Nolannak hosszú ideig nem lesz konkurenciája. Ez így is van - sőt, talán túlzottan bejött a jóslatuk. Az ismét fellángoló fertőzések és a Tenet gyenge eredményei miatt ugyanis tavaszhoz hasonlóan ismét megindult a lemondás-cunami: többek között a Wonder Woman 1984-et decemberre, a Kampókezet, a King's Man: A kezdetek-et pedig jövőre halasztották a stúdiók. A helyzet napról napra változik, de jelen állás szerint novemberig gyakorlatilag nem várható nagy stúdióbemutató: november 6-án aztán jöhet a Fekete Özvegy című Marvel, mozi, majd 20-án a Pixar legújabb animációja, a Soul, és az új James Bond-mozi, a No Time to Die. A tevek szerint a Dűnét és Spielberg West Side Story-ját is még idén bemutatják - de csodálkoznánk, ha ezek premierje nem tolódna jövőre.
Addig azonban valahogy túl kellene élniük a moziknak.
Hiába vezettek be ugyanis új biztonsági és higiénés intézkedéseket (gyakori és még alaposabb fertőtlenítés; távolságtartás a nézők között; maszkhasználat promótálása), Amerikában az emberek még mindig túl kockázatosnak tartják a moziba járást, még akkor is, ha épp egy Nolan-film pereg a vászon. Nincsenek egyedül: az A.V. Club című online magazin például csak arról a moziról közöl kritikát, amelyből az újságírók online megtekintőt kaphatnak, a hagyományos premierekről szóló írásukban pedig felhívják a figyelmet a moziba járás járványügyi kockázataira. Így azonban a több hónapos zárvatartásból épp csak feléledő filmszínházak csak még nehezebb helyzetbe kerültek: múlt hétvégén az amerikai mozik összbevétele nem érte el a 15 millió dollárt sem, ami körülbelül 5 ezer dolláros mozinkénti átlagot jelent; ez még a működési költségeiket sem fedezi. Ahogy az Indiewire újságírója találóan fogalmazott a mozik újranyitásával kapcsolatban: a műtét sikeres volt, ám a beteg sajnos meghalt.
Na de hogy teljesített a mozikat nagyvonalúan kihagyó, egyből a netre költözött Mulan?
Nehéz egyértelműen megmondani. A Disney élőszereplős remake-jének árcédulája ugyancsak 200 millió dollár körül alakult. A stúdió sejtve, hogy jelen körülmények között mozis játszásból ez a összeg egészen biztosan nem jön vissza, inkább beáldozta a filmet nemrég indult streamingplatformja, a Disney+ promóciójára. Ilyen szempontból jól teljesített a mozi: a platform előfizetőinek száma 68%-kal emelkedett a hatására. A Mulan megtekintéséhez azonban nem elég, ha Disney+ előfizető valaki, további 29,99$-is díjat (kb. 9 ezer forint) is le kell szurkolni érte. Ennek köszönhetően a Disney az online premier hétvégéjén 35,5 millió dollárt kaszált a filmmel - a valódi cél azonban inkább a platform népszerűsítése volt. Beszédes azonban, milyen eredményeket ért el a mozi ott, ahol mégis bemutatták a mozikban: Kínában csalódást keltő 23,2 millió dolláros nyitóhétvégét tudott felmutatni; pedig a botrányok övezte filmmel a Disney célja épp az ázsiai piac meghódítása volt. Csak összehasonlításképpen: A szépség és a szörnyeteg 85, A dzsungel könyve pedig 55 milliót hozott első hétvégéjén.
Most tehát a hollywoodi fejesek térfelén pattog a labda: moziba engedjék-e legnagyobb dobásaikat - és ha igen, mikor? -, vagy a James Bond és a Marvel szuperhősei is egyből a netre érkezzenek? "A filmszínházaknak három dologra van szükségük, hogy fenntarthassák magukat: profitra, nézőkre és filmekre" - nyilatkozta egy amerikai mozitulajdonos. Ha a stúdiók úgy döntenek, megvonják tőlük utóbbit, azzal az első kettő is eltűnik, vagyis a mozik léte is veszélybe kerülhet.