Film

Spenser az igazság nyomában

  • - kg -
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

Spensernek nincs keresztneve, cserébe három hatalmas magánhekusi közhely (arany szív, kemény ököl, csalhatatlan erkölcsi iránytű) is társítható hozzá, meg az elmaradhatatlan bostoni környezet, melyet Parker változatos bőrszínű, etnikumú és nemi identitású alakokkal népesített be.

Miután Raymond Chandler 1959-ben meghalt, Robert B. Parker folytatta Philip Marlowe utolsó megkezdett esetét. Miután Robert B. Parker 2010-ben meghalt, Ace Atkins folytatta Parker leghíresebb teremtménye, Spenser eseteit. Spensernek nincs keresztneve, cserébe három hatalmas magánhekusi közhely (arany szív, kemény ököl, csalhatatlan erkölcsi iránytű) is társítható hozzá, meg az elmaradhatatlan bostoni környezet, melyet Parker változatos bőrszínű, etnikumú és nemi identitású alakokkal népesített be. Az addig világos, hogy az összeszokott színész–rendező páros, Mark Wahlberg és Peter Berg (kreatív együttműködésüknek ez már az ötödik gyümölcse) mit látott meg Spenser figurájában: egy derűs, ám egyszersmind erőszakos akcióvígjáték-sorozat lehetőségét. Kevésbé világos, hogy az induláshoz miért Atkinshoz, és miért nem Parker eredeti regényeihez fordultak, az meg még ennél is nagyobb rejtély, hogy miért nem hívtak valakit, akinek nem a szótárból kell kikeresnie a szellemességet. Berget úgy ismertük, mint a szegény ember Michael Bayét, ezt a szintet (pl. autók, kamionok és Wahlberg izmainak értő és empatikus fényképezése) most is hozza, csak az a fránya lazaság és nemtörődöm sárm nem akar összejönni: a könnyedség úgy áll ezen a Spenseren, mint érettségi öltöny a húszéves osztálytalálkozón. A műfaj sajátja, hogy a jó zsaru, mielőtt véresre vereti magát, bevisz néhány szellemes sértést a bunkó túlerőnek, itt azonban nem látszik döntő különbség a szellemi erőkben. Alan Arkint viszont bármikor jó zsörtölődve látni.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.