Dokumentumfilm

Everybody’s Everything

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni).

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni). Peep életéről és karrierjéről Terrence Malick produceri segítségével született zenés dokumentumfilm, amelyet két évvel a zenész halála után mutattak be.

Az Everybody’s Everything amellett, hogy méltó emléket állít egy zenésznek, arra keresi a választ, hogy hová tűnt az a pár év a fiatalon elhunyt sztárok életéből. A 27 évesen távozottakra is örökké fiatalokként emlékszünk, Hendrixhez, Cobainhez vagy Morrisonhoz képest azonban Peep és társai gyakorlatilag még gyerekek, mégis sikerült ennyi idő alatt is bejárniuk a feltörekvés-sztárság-kiégés görbéjét.

A dokumentumfilm kísértetiesen hasonlít az Amy című, Oscar-díjas dokura, amely a 27-esek klubjának eddig utolsó tagjáról, Amy Winehouse-ról szólt: a játékidő nagy részét telefonos és videokamerás felvételek teszik ki. Mégis akad egy fontos különbség: ezek a pixeles, remegő képek az Amyben még privát videóknak számítottak, Lil Peepnél a hasonló Insta-sztorikat és YouTube-videókat rajongók milliói követték – ezek segítségével vált 20 évesen sztárrá úgy, hogy a rádiók soha nem játszották a számait. A tanulság persze változatlan: a nehéz gyermekkor, a korán jött hírnév, a drogok és a rossz társaság nem múlik el nyomtalanul. Míg azonban Amy és társai két végén égették a gyertyát, Lil Peepék egyszerűen tűzbe vetették.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.