Dokumentumfilm

Everybody’s Everything

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni).

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni). Peep életéről és karrierjéről Terrence Malick produceri segítségével született zenés dokumentumfilm, amelyet két évvel a zenész halála után mutattak be.

Az Everybody’s Everything amellett, hogy méltó emléket állít egy zenésznek, arra keresi a választ, hogy hová tűnt az a pár év a fiatalon elhunyt sztárok életéből. A 27 évesen távozottakra is örökké fiatalokként emlékszünk, Hendrixhez, Cobainhez vagy Morrisonhoz képest azonban Peep és társai gyakorlatilag még gyerekek, mégis sikerült ennyi idő alatt is bejárniuk a feltörekvés-sztárság-kiégés görbéjét.

A dokumentumfilm kísértetiesen hasonlít az Amy című, Oscar-díjas dokura, amely a 27-esek klubjának eddig utolsó tagjáról, Amy Winehouse-ról szólt: a játékidő nagy részét telefonos és videokamerás felvételek teszik ki. Mégis akad egy fontos különbség: ezek a pixeles, remegő képek az Amyben még privát videóknak számítottak, Lil Peepnél a hasonló Insta-sztorikat és YouTube-videókat rajongók milliói követték – ezek segítségével vált 20 évesen sztárrá úgy, hogy a rádiók soha nem játszották a számait. A tanulság persze változatlan: a nehéz gyermekkor, a korán jött hírnév, a drogok és a rossz társaság nem múlik el nyomtalanul. Míg azonban Amy és társai két végén égették a gyertyát, Lil Peepék egyszerűen tűzbe vetették.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.