Dokumentumfilm

Everybody’s Everything

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni).

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni). Peep életéről és karrierjéről Terrence Malick produceri segítségével született zenés dokumentumfilm, amelyet két évvel a zenész halála után mutattak be.

Az Everybody’s Everything amellett, hogy méltó emléket állít egy zenésznek, arra keresi a választ, hogy hová tűnt az a pár év a fiatalon elhunyt sztárok életéből. A 27 évesen távozottakra is örökké fiatalokként emlékszünk, Hendrixhez, Cobainhez vagy Morrisonhoz képest azonban Peep és társai gyakorlatilag még gyerekek, mégis sikerült ennyi idő alatt is bejárniuk a feltörekvés-sztárság-kiégés görbéjét.

A dokumentumfilm kísértetiesen hasonlít az Amy című, Oscar-díjas dokura, amely a 27-esek klubjának eddig utolsó tagjáról, Amy Winehouse-ról szólt: a játékidő nagy részét telefonos és videokamerás felvételek teszik ki. Mégis akad egy fontos különbség: ezek a pixeles, remegő képek az Amyben még privát videóknak számítottak, Lil Peepnél a hasonló Insta-sztorikat és YouTube-videókat rajongók milliói követték – ezek segítségével vált 20 évesen sztárrá úgy, hogy a rádiók soha nem játszották a számait. A tanulság persze változatlan: a nehéz gyermekkor, a korán jött hírnév, a drogok és a rossz társaság nem múlik el nyomtalanul. Míg azonban Amy és társai két végén égették a gyertyát, Lil Peepék egyszerűen tűzbe vetették.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.