Dokumentumfilm

Everybody’s Everything

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni).

„Mi az a 27-esek klubja? / A 21-et sem érjük meg” – szól Juice próféciának is beillő dalszövege. És valóban: Juice ugyanúgy 21 éves korában halt meg, mint Lil Peep, ráadásul szintén gyógyszer-túladagolásban (a trió harmadik tagjaként XXXTentaciont szokás emlegetni). Peep életéről és karrierjéről Terrence Malick produceri segítségével született zenés dokumentumfilm, amelyet két évvel a zenész halála után mutattak be.

Az Everybody’s Everything amellett, hogy méltó emléket állít egy zenésznek, arra keresi a választ, hogy hová tűnt az a pár év a fiatalon elhunyt sztárok életéből. A 27 évesen távozottakra is örökké fiatalokként emlékszünk, Hendrixhez, Cobainhez vagy Morrisonhoz képest azonban Peep és társai gyakorlatilag még gyerekek, mégis sikerült ennyi idő alatt is bejárniuk a feltörekvés-sztárság-kiégés görbéjét.

A dokumentumfilm kísértetiesen hasonlít az Amy című, Oscar-díjas dokura, amely a 27-esek klubjának eddig utolsó tagjáról, Amy Winehouse-ról szólt: a játékidő nagy részét telefonos és videokamerás felvételek teszik ki. Mégis akad egy fontos különbség: ezek a pixeles, remegő képek az Amyben még privát videóknak számítottak, Lil Peepnél a hasonló Insta-sztorikat és YouTube-videókat rajongók milliói követték – ezek segítségével vált 20 évesen sztárrá úgy, hogy a rádiók soha nem játszották a számait. A tanulság persze változatlan: a nehéz gyermekkor, a korán jött hírnév, a drogok és a rossz társaság nem múlik el nyomtalanul. Míg azonban Amy és társai két végén égették a gyertyát, Lil Peepék egyszerűen tűzbe vetették.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.