Torrentmozi

Hamilton

  • SzSz
  • 2020. október 3.

Mikrofilm

Nagyszabású projektet indított tavaly a The New York Times 1619 néven, amelyben a rabszolgaság, s vele az Egyesült Államok történetét dolgozták fel. A vállalkozás egyik mondanivalója – leegyszerűsítve – az volt, hogy a szabadság és a lehetőségek földje rasszizmusra és egy népcsoport elnyomására épült. A témára rá­érezve a Disney is épp most állt elő az elmúlt évtizedek legnagyobb Broadway-sikerének, a 2015-ös Hamiltonnak a filmmé vágott színházi közvetítésével.

Lin-Manuel Miranda színházi szenzációja egyszerre alternatív történelemlecke és posztmodern történelmi igazságszolgáltatás: születése után, de még a nemzetállami megszilárdulása előtt mutatja be az országot, a szereplőket pedig szinte kizárólag színes bőrűek alakítják. Thomas Jefferson afrofrizurás piperkőc; George Wa­shington apáskodó fekete; a címszereplő pedig Miranda, vagyis maga az alkotó: latin származású progresszív idealista, „alávaló, árva, egy szajha és egy skót fia”, hangzik el többször is.

A Hamiltonban épp az a lenyűgöző, hogy történetében lényegében semmi érdekes nincs: a címszereplő ugyan ott van a tízdolláros bankjegyen és az Alapító Atyák között emlegetik, de legendák nem övezik – a musicalben azonban ő testesíti meg a szemléletet, amely naggyá tette Amerikát; „a bevándorlók ugyanis elvégzik a munkát” – dalolja. A darab egyetlen percre sem áll meg, a zenék az r&b-től a hiphopon át a soulig minden mai stílust felölelnek, a szöveget pedig mintha Kendrick Lamar egy albumáról koppintották volna – mindez nemcsak a színpadon, de a tévéképernyőn is lenyűgöző.

Magyar felirat: Szegedi Tamás, WiseGinger

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."