Akad néhány filmes franchise, amit Hollywood egyszerűen képtelen elengedni – akkor is, ha már rég nem úgy fial, mint fénykorában. Ilyen a Men in Black, az X-men, A Karib-tenger kalózai vagy épp a Terminátor, mely épp a napokban csatlakozott a legnagyobb pénzügyi bukták közé.
Sarah Connor és a Skynet krónikáját mind ismerjük:
az 1984-es klasszikus első részre a ’91-es Az ítélet napja minden téren rátett pár lapáttal; a nagyszabású akcióorgiát ma is a műfaj egyik legjobbjaként emlegetjük. 12 évvel később immár James Cameron nélkül próbálták folytatni a történetet: A gépek lázadása bár olyan távol áll az eredetiektől, mint egy tamagochi a okostelefonoktól, mai szemmel nézve azért akadnak jó pillanatai. Sem Schwarzenegger, sem Kristanna Loken nem bizonyult azonban elégnek: 200 millió dolláros gyártási költségét a film nem tudta Amerikában behozni, és világszinten is félmilliárd alatt maradt.
|
Ekkor kezdődtek az igazán nagy gondok: ahelyett,hogy pihentették volna a franchise-t egy évtizedig, vagy hagyták volna az egészet a fenébe, sorba érkeztek a folytatások. A 2008-as A terminátor: Sarah Connor krónikái című tévésorozatnak még megvoltak a rajongói, két évadnál viszont nem élt tovább – és csak ezután következett az igazi lejtmenet. Jött a 2009-es Megváltás, na, abból ma már csak Christian Bale színfalak mögötti kirohanására emlékszünk, majd a 2015-ös Genisys, erről még ennyi jót sem tudunk elmondani. Ez három balul elsült próbálkozás 11 év alatt, amit a stúdión kívül mindenki intő jelnek tekintett. Ráadásul Cameron hiányában a franchise kontinuitása is mehetett a kukába: öt különböző idősíkon folytak a történetek,
rajongó legyen a talpán, aki követni tudta,
épp hol járunk, mi az, ami megtörtént és ki a rosszfiú.
Épp ezért a legújabb epizód az elburjánzó sorozatok egyre gyakrabban alkalmazott eszközével élt: úgy rebootolta a Terminátort, hogy egyszerűen visszatért az eredetiekhez, a köztük lévő filmeket és sorozatot pedig egyszerűen figyelmen kívül hagyta.
Az efféle örökségfilmek általában jól mennek, legutóbb a Halloweennak sikerült jelentős sikert elérni ebben a felállásban – a horror hét felesleges és borzalmas folytatást nullázott le, és tért vissza az első részhez. A Terminátor azonban ismét a földbe állt, immár sokadszorra.
|
Pedig a Sötét végzetet a Deadpool rendezőjére, Tim Millerre bízták, akinek ráadásul megengedték, hogy mindent bevessen: stúdiófilmektől szokatlan, R-besorolással (17 éven aluliaknak csak nagykorú felügyelete mellett ajánlott) érkezett a mozi. Visszatért nemcsak Schwarzenegger és Linda Hamilton, de James Cameron is, aki mint minden projektjét, ezt is vasmarokkal igyekezett irányítani. Hiába: bemutatója hétvégéjén a film mindössze 29 millió dollárt fialt Amerikában – ráadásul a számok alapján Európában és Kínában sem érdekelte az embereket.
Kérdés, mi történik ezután a Terminátorral
– abban egyetértenek az elemzők, hogy hasonló folytatások nem várhatók; mindegy, honnan indítják újra a sztorit, a sorozatra ráégtek az előző felvonások kudarcai. A filmet gyártó Paramountnak és Skydance-nek ráadásul rövid időn belül ez a második buktája: Schwarziékon kb. 120 millió dollárt, a nálunk forgatott, dupla Will Smithszel támadó Gemini Manen még ennél is többet bukhatnak. A franchise számára a Netflix jelenthet egérutat: a streamingszolgáltatónak pénze és közönsége is van bőven, nem kell nézettségi és bevételi adatokkal bajlódnia, és ha igazak a cég PR-szagú jelentései, nincs az a mozgóképes förmedvény, amit ne néznének meg milliók a platformon.