Szerdán kezdődik a 20. Verzió Filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2023. november 21.

Mikrofilm

A Magyar versenyprogramban idén hét friss alkotás lesz látható.

November 22-29. között immár 20. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. A rendkívül gazdag programban az elmúlt évek kiemelt alkotásai, valamint a város 150. születésnapja alkalmából Budapest témájú dokumentumfilmek is láthatók lesznek, és ismét bemutatkoznak kísérleti VR-dokumentumfilmek is.

A Verzió Specials visszatekintő programban négy különleges alkotást emelnek ki az elmúlt évek filmjeinek sokaságából. Egy leleplező nyomozáson keresztül a román egészségügy korrupciójába nyerhetünk betekintést (Colectív, 2019), megismerkedhetünk egy szenvedélyes afgán tinédzserrel, akinek zenei tehetsége és jövője forog kockán, mert édesanyja kiskorú menyasszonynak szánja (Sonita, 2015), egy ápoló életének drámai fordulatát követhetjük a világ egyik legelérhetetlenebb területén, a közép-iraki „halál háromszögében” (Nincs hová bújnod, 2016), és bepillanthatunk a „petíciót benyújtók” világába, akik Kína minden tájáról érkeznek a pekingi panaszirodába, hogy az őket ért igazságtalanságok ellen tiltakozzanak (Panaszbíróság, 2009).

A Nemzetközi versenyprogramban szereplő alkotások rendezőivel is találkozhat a közönség. Alisa Kovalenko kijivi rendező a fesztivál nyitóvetítésére érkezik, ahol a Nem tűnünk el című munkáját láthatják a nézők, amely először az idei Berlini Filmfesztiválon mutatkozott be, és a „Generation” szekcióban Ezüst medve díjra és a Legjobb dokumentumfilm díjra jelölték. A fesztivál vendége lesz Ibrahim Nash’at, a Hollywoodgate című film alkotója, Pascale Bourgaux, aki Hawar, száműzött gyermekeink című filmjét kíséri el a fesztiválra, valamint Peter Nestler rendező, forgatókönyvíró és producer is, akitől nyolc rövidfilmet vetítenek három, lazán összefüggő, egymásra épülő blokkban.

A Magyar versenyprogramban idén hét friss alkotás lesz látható. A program kurátorai szerint „a versenybe válogatott filmek nem csupán fontos témáikkal, fantasztikus karaktereikkel és drámai történeteikkel, hanem a dokumentumfilmes formanyelv következetes, magas színvonalú, kifejezetten kreatív használatával tűntek ki a mezőnyből.”

A Fanni kertje című alkotás Magyarországon először a Verzió programjában lesz látható. A Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál dokumentumfilmes versenyprogramjának különdíját elnyerő film Somogyvári Gergő rendezésében két, a társadalomból elmenekülő ember, Fanni, a családjából kitaszított 19 éves transz tinédzser és Laci, a hajléktalan egykori gyári munkás mindennapjairól szól. A Balázs Béla-díjas Dobray György Habiszti – Csak azért is! című filmje egy cigány fiú érvényesülésért vívott harcát, Fuchs Máté Keltető című munkája pedig egy elszánt autista nő történetét meséli el.

A Nem halok meg, Dér Asia új filmje, egy intim portré egy hasnyálmirigyrákkal küzdő férfiról, amely azonban nem csupán a betegséggel való megküzdésről, de az örökített mintákról, káros berögződésekről, illetve arról is szól, hogy hogyan vehetjük kezünkbe saját életünket. Hajnal Gergely alkotásában, a Szabadítóban egy egykori drogfüggő bűnöző újrakezdését, míg Mózes Gergely különleges atmoszférájú animációs dokumentumfilmjében (Mindhalálig) az embermentő katolikus papnövendék, Baranski Tibor, és a vérgőzös gyilkos, Kun páter, nyilas álszerzetes párhuzamos történetét láthatjuk. Lőrinczy Lia felkavaró alkotása Aki még lehetek címmel mutatkozik be, amely egy gyerekkora óta bántalmazott, majd prostitúcióra kényszerített lány vallomása. 

A mozikban Budapesten november 22-29. között lehet megnézni a Verzió keretében vetített filmeket a Toldi és a Corvin moziban, míg vidéken Szegeden, Szombathelyen, Debrecenben, Kecskeméten, Miskolcon és Pécsen tekinthetők meg válogatásokat a filmekből. A fesztivál online filmtára, a Verziótéka november 30. és december 10. között várja azokat, akik online szeretnének csatlakozni a 20. Verzióhoz. 

(Címlapképünkön: Részlet a Nem halok meg című filmből.)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.