Szerdán kezdődik a 20. Verzió Filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2023. november 21.

Mikrofilm

A Magyar versenyprogramban idén hét friss alkotás lesz látható.

November 22-29. között immár 20. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. A rendkívül gazdag programban az elmúlt évek kiemelt alkotásai, valamint a város 150. születésnapja alkalmából Budapest témájú dokumentumfilmek is láthatók lesznek, és ismét bemutatkoznak kísérleti VR-dokumentumfilmek is.

A Verzió Specials visszatekintő programban négy különleges alkotást emelnek ki az elmúlt évek filmjeinek sokaságából. Egy leleplező nyomozáson keresztül a román egészségügy korrupciójába nyerhetünk betekintést (Colectív, 2019), megismerkedhetünk egy szenvedélyes afgán tinédzserrel, akinek zenei tehetsége és jövője forog kockán, mert édesanyja kiskorú menyasszonynak szánja (Sonita, 2015), egy ápoló életének drámai fordulatát követhetjük a világ egyik legelérhetetlenebb területén, a közép-iraki „halál háromszögében” (Nincs hová bújnod, 2016), és bepillanthatunk a „petíciót benyújtók” világába, akik Kína minden tájáról érkeznek a pekingi panaszirodába, hogy az őket ért igazságtalanságok ellen tiltakozzanak (Panaszbíróság, 2009).

A Nemzetközi versenyprogramban szereplő alkotások rendezőivel is találkozhat a közönség. Alisa Kovalenko kijivi rendező a fesztivál nyitóvetítésére érkezik, ahol a Nem tűnünk el című munkáját láthatják a nézők, amely először az idei Berlini Filmfesztiválon mutatkozott be, és a „Generation” szekcióban Ezüst medve díjra és a Legjobb dokumentumfilm díjra jelölték. A fesztivál vendége lesz Ibrahim Nash’at, a Hollywoodgate című film alkotója, Pascale Bourgaux, aki Hawar, száműzött gyermekeink című filmjét kíséri el a fesztiválra, valamint Peter Nestler rendező, forgatókönyvíró és producer is, akitől nyolc rövidfilmet vetítenek három, lazán összefüggő, egymásra épülő blokkban.

A Magyar versenyprogramban idén hét friss alkotás lesz látható. A program kurátorai szerint „a versenybe válogatott filmek nem csupán fontos témáikkal, fantasztikus karaktereikkel és drámai történeteikkel, hanem a dokumentumfilmes formanyelv következetes, magas színvonalú, kifejezetten kreatív használatával tűntek ki a mezőnyből.”

A Fanni kertje című alkotás Magyarországon először a Verzió programjában lesz látható. A Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál dokumentumfilmes versenyprogramjának különdíját elnyerő film Somogyvári Gergő rendezésében két, a társadalomból elmenekülő ember, Fanni, a családjából kitaszított 19 éves transz tinédzser és Laci, a hajléktalan egykori gyári munkás mindennapjairól szól. A Balázs Béla-díjas Dobray György Habiszti – Csak azért is! című filmje egy cigány fiú érvényesülésért vívott harcát, Fuchs Máté Keltető című munkája pedig egy elszánt autista nő történetét meséli el.

A Nem halok meg, Dér Asia új filmje, egy intim portré egy hasnyálmirigyrákkal küzdő férfiról, amely azonban nem csupán a betegséggel való megküzdésről, de az örökített mintákról, káros berögződésekről, illetve arról is szól, hogy hogyan vehetjük kezünkbe saját életünket. Hajnal Gergely alkotásában, a Szabadítóban egy egykori drogfüggő bűnöző újrakezdését, míg Mózes Gergely különleges atmoszférájú animációs dokumentumfilmjében (Mindhalálig) az embermentő katolikus papnövendék, Baranski Tibor, és a vérgőzös gyilkos, Kun páter, nyilas álszerzetes párhuzamos történetét láthatjuk. Lőrinczy Lia felkavaró alkotása Aki még lehetek címmel mutatkozik be, amely egy gyerekkora óta bántalmazott, majd prostitúcióra kényszerített lány vallomása. 

A mozikban Budapesten november 22-29. között lehet megnézni a Verzió keretében vetített filmeket a Toldi és a Corvin moziban, míg vidéken Szegeden, Szombathelyen, Debrecenben, Kecskeméten, Miskolcon és Pécsen tekinthetők meg válogatásokat a filmekből. A fesztivál online filmtára, a Verziótéka november 30. és december 10. között várja azokat, akik online szeretnének csatlakozni a 20. Verzióhoz. 

(Címlapképünkön: Részlet a Nem halok meg című filmből.)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.