Szerdán kezdődik a 20. Verzió Filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2023. november 21.

Mikrofilm

A Magyar versenyprogramban idén hét friss alkotás lesz látható.

November 22-29. között immár 20. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. A rendkívül gazdag programban az elmúlt évek kiemelt alkotásai, valamint a város 150. születésnapja alkalmából Budapest témájú dokumentumfilmek is láthatók lesznek, és ismét bemutatkoznak kísérleti VR-dokumentumfilmek is.

A Verzió Specials visszatekintő programban négy különleges alkotást emelnek ki az elmúlt évek filmjeinek sokaságából. Egy leleplező nyomozáson keresztül a román egészségügy korrupciójába nyerhetünk betekintést (Colectív, 2019), megismerkedhetünk egy szenvedélyes afgán tinédzserrel, akinek zenei tehetsége és jövője forog kockán, mert édesanyja kiskorú menyasszonynak szánja (Sonita, 2015), egy ápoló életének drámai fordulatát követhetjük a világ egyik legelérhetetlenebb területén, a közép-iraki „halál háromszögében” (Nincs hová bújnod, 2016), és bepillanthatunk a „petíciót benyújtók” világába, akik Kína minden tájáról érkeznek a pekingi panaszirodába, hogy az őket ért igazságtalanságok ellen tiltakozzanak (Panaszbíróság, 2009).

A Nemzetközi versenyprogramban szereplő alkotások rendezőivel is találkozhat a közönség. Alisa Kovalenko kijivi rendező a fesztivál nyitóvetítésére érkezik, ahol a Nem tűnünk el című munkáját láthatják a nézők, amely először az idei Berlini Filmfesztiválon mutatkozott be, és a „Generation” szekcióban Ezüst medve díjra és a Legjobb dokumentumfilm díjra jelölték. A fesztivál vendége lesz Ibrahim Nash’at, a Hollywoodgate című film alkotója, Pascale Bourgaux, aki Hawar, száműzött gyermekeink című filmjét kíséri el a fesztiválra, valamint Peter Nestler rendező, forgatókönyvíró és producer is, akitől nyolc rövidfilmet vetítenek három, lazán összefüggő, egymásra épülő blokkban.

A Magyar versenyprogramban idén hét friss alkotás lesz látható. A program kurátorai szerint „a versenybe válogatott filmek nem csupán fontos témáikkal, fantasztikus karaktereikkel és drámai történeteikkel, hanem a dokumentumfilmes formanyelv következetes, magas színvonalú, kifejezetten kreatív használatával tűntek ki a mezőnyből.”

A Fanni kertje című alkotás Magyarországon először a Verzió programjában lesz látható. A Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál dokumentumfilmes versenyprogramjának különdíját elnyerő film Somogyvári Gergő rendezésében két, a társadalomból elmenekülő ember, Fanni, a családjából kitaszított 19 éves transz tinédzser és Laci, a hajléktalan egykori gyári munkás mindennapjairól szól. A Balázs Béla-díjas Dobray György Habiszti – Csak azért is! című filmje egy cigány fiú érvényesülésért vívott harcát, Fuchs Máté Keltető című munkája pedig egy elszánt autista nő történetét meséli el.

A Nem halok meg, Dér Asia új filmje, egy intim portré egy hasnyálmirigyrákkal küzdő férfiról, amely azonban nem csupán a betegséggel való megküzdésről, de az örökített mintákról, káros berögződésekről, illetve arról is szól, hogy hogyan vehetjük kezünkbe saját életünket. Hajnal Gergely alkotásában, a Szabadítóban egy egykori drogfüggő bűnöző újrakezdését, míg Mózes Gergely különleges atmoszférájú animációs dokumentumfilmjében (Mindhalálig) az embermentő katolikus papnövendék, Baranski Tibor, és a vérgőzös gyilkos, Kun páter, nyilas álszerzetes párhuzamos történetét láthatjuk. Lőrinczy Lia felkavaró alkotása Aki még lehetek címmel mutatkozik be, amely egy gyerekkora óta bántalmazott, majd prostitúcióra kényszerített lány vallomása. 

A mozikban Budapesten november 22-29. között lehet megnézni a Verzió keretében vetített filmeket a Toldi és a Corvin moziban, míg vidéken Szegeden, Szombathelyen, Debrecenben, Kecskeméten, Miskolcon és Pécsen tekinthetők meg válogatásokat a filmekből. A fesztivál online filmtára, a Verziótéka november 30. és december 10. között várja azokat, akik online szeretnének csatlakozni a 20. Verzióhoz. 

(Címlapképünkön: Részlet a Nem halok meg című filmből.)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.