Ennyivel keres többet egy színész a sztrájk után Amerikában

  • narancs.hu
  • 2023. november 19.

Mikrofilm

A Színészek Céhének sikerült egy évi 40 milliós bónuszt kialkudni a stúdiókkal – de mennyivel nő egy átlagos színész keresete?

Amint arról mi is hírt adtunk, november 9-én végetért a hollywoodi színészek sztrájkja, akik többek között a mesterséges intelligencia korlátozását, a minimálbérek emelését, valamint a streamingek után járó bónuszt követelve szüntették be a munkát csaknem négy hónapig. Ennek részleteit ebben a cikkünkben mutattuk be.

A színészeket képviselő céh, a SAG-AFTRA története legnagyobb sikereként értékelte az egyezményt, melynek keretében egy közel egymilliárd dollárosnál nagyobb szerződést kötöttek a nagy stúdiókat és streamingeket is képviselő AMPTP producerszövetséggel. Ennek a része egy 120 millió dolláros streamingbónusz – vagy ahogy a stúdiók emlegetik, „Robin Hood-alap” –, ami három éven keresztül évi 40 millió dolláros bónuszt jelent a színészeknek. Mindez önmagában ugyan hatalmas összeg (13,8 milliárd forintnak felel meg), ám hollywoodi mércével egyáltalán nem számít kiugrónak: napjaink legjobban fizetett színésze, Dwayne ’The Rock’ Johnson egyetlen karácsonyi filmjéért ettől többet tesz zsebre, de a Warner Bros. Discovery vezetője, a kedélyeket folytatás-cunamival borzoló David Zaslav is körülbelül ennyit keresett tavaly. Arról nem is beszélve, hogy ez körülbelül egy közepes költségvetésű mozi büdzséje: ennyiből készült A Fabelman család, vagy épp a Tőrbe ejtve.

Az Indiewire most a SAG-AFTRA egyik vezetőjével beszélgetve bemutatta, mindez a 40 milliós bónusz mit jelent egy átlagos színész számára. Hogy nem túl sokat, az már a puszta számokból is látszik: a céhnek 160 ezer tagja van, tehát ha minden egyes színész egyenlő arányban részesedne az összegből, az fejenként 250 dollárt (86 ezer forintot) jelentene, melynek körülbelül a felét el is viszi az adó. De persze az, hogy pontosan kik és mennyit kaphatnak a most kialkudott összeggel, ettől azért bonyolultabb.

A bónusz először is csak azoknak jár, akik kifejezetten streamingre készülő projektben dolgoztak. Hiába fog tehát hamarosan az Apple TV+-on kikötni Scorsese Megfojtott virágok című új filmje, mivel a világ valamennyi táján bemutatták a mozikban, az ebben szereplők nem jogosultak a plusz összegre.

Annak, hogy a színészek épp a streamingeket pécézték ki maguknak, természetesen oka van: ha valakinek a sorozata a hagyományos csatornákon ér el sikereket, az az adott csatornának magasabb reklámbevételt, azaz több pénzt hoz a konyhára. Ebből pedig lejattolnak azoknak, akik részt vettek a sikerműsor elkészítésében. Streamingen viszont nincsen hagyományos értelemben vett nézettség vagy reklámok, így hiába játszott valaki a Wednesday-ben, vagy a Stranger Thingsben, nem kapott több pénzt, mintha egy senki által nem nézett sorozatban játszott volna – legalábbis eddig. Az új rendszer szerint ha egy streaminges sorozat a bemutatása utáni 90 napban a tengerentúli előfizetők több mint 20 százalékát éri el, az sikeresnek számít, így az abban dolgozó színészek a bónusz 100 százalékára jogosultak – így jön majd össze a céh tervei szerint a 40 milliós évi összeg.

Ennek a bónusznak a 75 százaléka azoknak a főszereplőknek megy, akik egyébként is fix jogdíjat kapnak a streamingtől; 25 százaléka pedig egy alapba vándorol, amiből egyrészt a többi színész részesül, másrészt ennek az összegnek egy részét juttatási programokra fordítják.

Sokösszetevős egyenlet tehát, ki mennyit kap a véres verejtékkel kiizzadt bónuszból: függ attól, hány előfizetője van az adott streamingnek, hány részes a sorozat, amiben játszik, vendégszerepel-e benne, vagy rendszeres szereplő. Az Indiewire példájában egy, a Netflixen, a Hulun vagy a Disney+-on (utóbbi kettő Magyarországon gyakorlatilag ugyanazt jelenti) futó félórás sorozat heti vendégszínésze a korábbi, 2020-as szerződés szerint még 2850 dolláros (992 ezer forint) pluszban részesülhetett, az új szerződés szerint viszont mindez már 3462 dollárra (1,2 millió forint) kúszott fel. Ha a sorozat kiemelkedő nézettséget ér el, az összes máris 6059 dollárra (2,1 millió forint) ugrik. Egyórás sorozatepizód szerint a számok még ettől is magasabbak. Mindez persze csak a tényleg szupersikeres műsorokra – például a már emlegetett Wednesday-re és Stranger Thingsre – vonatkozik. Akinek a sorozata nem üti meg a jackpotot, az csak a körülbelül évi 10 milliós alapból kap valamennyi részesedést. Hogy mennyit, az attól függ, hányan jogosultak végül ugyanerre a juttatásra: ha csak ötezren, az fejenként évi 2000 dollárt is jelenthet, ha húszezren, az csak 500-at.

Mint a céh képviselője kiemelte: az a pár ezer dollár azoknak jelenthet sokat, akiknek keresete évi 23-24 ezer dollár körül alakul, nekik ugyanis valóban minden dollár számít, hogy jogosultak legyenek az egészségbiztosításra is. Ezért vállalták a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévők is a sztrájkot és azt, hogy ezzel hónapokig munka és fizetés nélkül maradnak – míg Dwayne Johnson és társai vidáman kiböjtölték ezt az időszakot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.