Visszhang extra

Kékről álmodom

  • 2018. október 27.

Mikrofilm

 

Kafka házalója bogárrá változott, mert lényében már akkor „csúf féreg” volt, munkája által felőrölt, az élettől s embertársaitól elidegenedett, áldozatként vergődő kitaszított, amikor még emberi testben rettegett a holnaptól. Cronenberg önhitt tudósa ember méretű léggyé változott egy saját testén kivitelezett tudományos kísérlet következtében, mert a film szerzője ebben a szörnyalakban akarta láttatni a természet törvényeit felelőtlenül kihasználni vágyó tudomány hübriszét. A svájci Lisa Brühlmann kamaszlánya pedig sellővé változik.
Előbb a lábujjai forrnak össze a nővé válás küszöbén saját identitását kereső, szüleivel hideg és távolságtartó kapcsolatban álló, kortársai közé pedig egyszerre beilleszkedni, illetve tőlük elkülönülni akaró Miának, majd pikkelyek jelennek meg rajta – s a körömolló meg a csipesz nem segít a nyugtalanító jelek eltüntetésében, előkerül a konyhakés is. A fizikai és lelki átalakulás minden fázisát láttuk már az említett Cronenberg-opuszban (plusz a műfajjá terebélyesedett biohorrorfilmek számos darabjában). A melléjük-hozzájuk rendelt környezet ugyancsak ismerős: ragacsos, rosszízű iskolai hatalmi harcokat látunk, a még nagyon is idegen szexualitás mindjárt promiszkuitásba torkolló felfedezését, a kamaszodás toposzait, a megvetett szülők kihasználását. Ám mindezeket csak felmutatja a film, s bár értjük a sugalmazást, hogy ezt kellene tükröztetni a sellővé alakulás fájdalmával, a párhuzamból mélyebb összefüggés nem kerekedik. A kamaszlét gyötrelmeinek feltárásában ugyan van fantázia, de az elsellősödés folyamata csak fantasy.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.