Visszhang extra

Kékről álmodom

  • 2018. október 27.

Mikrofilm

 

Kafka házalója bogárrá változott, mert lényében már akkor „csúf féreg” volt, munkája által felőrölt, az élettől s embertársaitól elidegenedett, áldozatként vergődő kitaszított, amikor még emberi testben rettegett a holnaptól. Cronenberg önhitt tudósa ember méretű léggyé változott egy saját testén kivitelezett tudományos kísérlet következtében, mert a film szerzője ebben a szörnyalakban akarta láttatni a természet törvényeit felelőtlenül kihasználni vágyó tudomány hübriszét. A svájci Lisa Brühlmann kamaszlánya pedig sellővé változik.
Előbb a lábujjai forrnak össze a nővé válás küszöbén saját identitását kereső, szüleivel hideg és távolságtartó kapcsolatban álló, kortársai közé pedig egyszerre beilleszkedni, illetve tőlük elkülönülni akaró Miának, majd pikkelyek jelennek meg rajta – s a körömolló meg a csipesz nem segít a nyugtalanító jelek eltüntetésében, előkerül a konyhakés is. A fizikai és lelki átalakulás minden fázisát láttuk már az említett Cronenberg-opuszban (plusz a műfajjá terebélyesedett biohorrorfilmek számos darabjában). A melléjük-hozzájuk rendelt környezet ugyancsak ismerős: ragacsos, rosszízű iskolai hatalmi harcokat látunk, a még nagyon is idegen szexualitás mindjárt promiszkuitásba torkolló felfedezését, a kamaszodás toposzait, a megvetett szülők kihasználását. Ám mindezeket csak felmutatja a film, s bár értjük a sugalmazást, hogy ezt kellene tükröztetni a sellővé alakulás fájdalmával, a párhuzamból mélyebb összefüggés nem kerekedik. A kamaszlét gyötrelmeinek feltárásában ugyan van fantázia, de az elsellősödés folyamata csak fantasy.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.