Visszhang extra

Kékről álmodom

  • 2018. október 27.

Mikrofilm

 

Kafka házalója bogárrá változott, mert lényében már akkor „csúf féreg” volt, munkája által felőrölt, az élettől s embertársaitól elidegenedett, áldozatként vergődő kitaszított, amikor még emberi testben rettegett a holnaptól. Cronenberg önhitt tudósa ember méretű léggyé változott egy saját testén kivitelezett tudományos kísérlet következtében, mert a film szerzője ebben a szörnyalakban akarta láttatni a természet törvényeit felelőtlenül kihasználni vágyó tudomány hübriszét. A svájci Lisa Brühlmann kamaszlánya pedig sellővé változik.
Előbb a lábujjai forrnak össze a nővé válás küszöbén saját identitását kereső, szüleivel hideg és távolságtartó kapcsolatban álló, kortársai közé pedig egyszerre beilleszkedni, illetve tőlük elkülönülni akaró Miának, majd pikkelyek jelennek meg rajta – s a körömolló meg a csipesz nem segít a nyugtalanító jelek eltüntetésében, előkerül a konyhakés is. A fizikai és lelki átalakulás minden fázisát láttuk már az említett Cronenberg-opuszban (plusz a műfajjá terebélyesedett biohorrorfilmek számos darabjában). A melléjük-hozzájuk rendelt környezet ugyancsak ismerős: ragacsos, rosszízű iskolai hatalmi harcokat látunk, a még nagyon is idegen szexualitás mindjárt promiszkuitásba torkolló felfedezését, a kamaszodás toposzait, a megvetett szülők kihasználását. Ám mindezeket csak felmutatja a film, s bár értjük a sugalmazást, hogy ezt kellene tükröztetni a sellővé alakulás fájdalmával, a párhuzamból mélyebb összefüggés nem kerekedik. A kamaszlét gyötrelmeinek feltárásában ugyan van fantázia, de az elsellősödés folyamata csak fantasy.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.