Titokzatos nők és egy égő lelkű mártír az idei Koreai Filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2022. október 7.

Mikrofilm

Az Oldboy alkotójának Cannes-ban is díjazott neo-noirja, a nők helyzetét bemutató dokumentumfilmek és egy mártírrá váló munkásról szóló animáció is látható lesz.

A 15. Koreai Filmfesztivál fesztivál nyitófilmje az év legjobban várt és legnagyobb sikert aratott koreai mozija: A titokzatos nőt többek között Arany Pálmára is jelölték, és elhozta Cannes-ból a legjobb rendező díját. Park Chan-wook, az Oldboy és A szobalány alkotója ezúttal is zsigerig hatoló, epikus filmmel jelentkezett: a neo-noir egy nyomozóról szól, aki egy mélybe zuhant sziklamászó ügyét igyekszik felderíteni, közben azonban belehabarodik a vonzó és titokzatos özvegybe.

A Friss szekció Dél-Korea legújabb filmjeit hozza el Magyarországra, a válogatás pedig a szokásokhoz híven ezúttal is sokszínű. A Büntetlenül például nagyszabású akciófilm, amelyben nyomozók egy csoportja egy Vietnámba menekült bűnözőt igyekszik hazaszállítani. A csodaország matematikusa a Good Will Huntingot idéző, visszafogott dráma: ebben Dzsiu, a félénk diák barátságot köt az iskola biztonsági őrével, akiről kiderül, hogy egykoron igazi matematikai géniusz volt Észak-Koreában. A Hommage egy bukott rendező önismereti útkereséséről szól: Csivan mindhárom filmje elhasalt a pénztáraknál, így nem képes tető alá hozni a negyediket. Elvállalja tehát a feladatot, hogy restauráljon egy 60-as években készült filmet – a projekt pedig igazi titkokat, lételméleti kérdéseket és nem várt kihívásokat jelent számára. A Kim Minjong bizonyítványa a híresen kompetitív koreai iskolarendszert mutatja be: ez felőröli három barátnő versíró klubját, és egyben a közöttük lévő kapcsolatot is. A Királycsináló izgalmas politikai dráma, melyben a hatalomról vallott felfogás két, azonos oldalon állót is képes egymás ellen fordítani. A Különleges küldemény sztorija a Jason Statham-mozikra hajaz: a főhős titokban futárkodással igyekszik kiegészíteni keresetét, ám a legújabb küldetése őt is meglepi. Egy kisfiút kell eljuttatnia a célig; a gyerekről kiderül, hogy egy 30 milliós bankszámla titkos kódjának a birtokosa. A Menekülés Mogadishuból a szomáliai fővárosban kitört polgárháborút mutatja be a dél-koreai nagykövetségen dolgozók szemszögéből. A Titkok dombja visszafogott dráma a szavak erejéről. A Vadászat annál hangosabb és akciódúsabb: egy kémjátszmába csomagolva tár elénk egy elnöki merényletet. A Vezetékben néhány kisstílű bűnöző szövetkezik egymással, hogy olajat lopjanak egy földalatti alagútból.

Az Arcok szekció hagyományosan Korea valamelyik nagyhatású filmkészítőjének művészetét mutatja be.

Ezúttal Byun Young-joo rendező áll a fókuszban, aki maga is ellátogat a fesztiválra.

Karrierjét operatőrként, valamint a Bariteo Feminista Filmkollektíva alapító tagjaként kezdte, később a nők helyzetét bemutató dokumentumfilmjeivel vált ismertté. 1995-ös, The Murmuring című alkotása civil támogatással valósulhatott meg, ez volt az első független dokumentumfilm, amelyet a koreai mozik műsorra tűztek. A 2000-es években áttért a játékfilmkészítésre, de ezekben a műveiben is fontos maradt számára felhívni a figyelmet a kiszolgáltatott nők helyzetére. Az idei filmfesztiválon két filmet láthatunk tőle: az 1997-es Búbánat című doku azokat az idős nőket mutatja be, akik a második világháború környékén „vigasznők” voltak a japán hadsereg számára, a velük történtek pedig azóta is kísértik őket. A Támasz nélkül című misztikus thrillert 2012-ben mutatták be: ebben egy férfi menyasszonya rejtélyes módon eltűnik, a nyomozás közben pedig kiderül, hogy egykori kedvese talán soha nem volt az, akinek hitte.

A Fókusz szekció egy speciális témára összpontosít: idén a rendkívüli élethelyzetekre. A 69 évesen-ben például egy ilyen korú nő szenved szexuális abúzust, de ezt senki nem hiszi el neki. Az ember, aki vízcseppeket fest egy művész alkotásain keresztül mutatja be, hogyan igyekszik egy fiú megérteni édesapját. A Kjonga lányában egy özvegy és lánya összetett kapcsolata bontakozik ki. A Macskalakótelep helyszíne egy kelet-szöuli lakóház, amit bontásra ítéltek, ám az elhagyatott épületeket macskák szállják meg, akik élete az építkezés közeledtével veszélybe kerül. A szabadságra mentem főhőse egy ötéves ülősztrájk után kezd új életet. A Szing He 1927 az ország legidősebb aktív hírességéről szól, aki a „Nemzeti Dalverseny” legrégebbi műsorvezetője, emellett énekes, humorista, színész és rádiós DJ – de soha nem lehetett akkora sztár, mint szeretett volna. A Tíz hónap középpontjában egy nem várt terhesség áll, amely teljesen felborítja Mira, a húszas éveiben járó játékfejlesztő életét. A Varrólányok azoknak a munkásoknak állít emléket, akik az 1970-ben a dolgozókkal való bánásmód ellen tiltakozva önmagát felgyújtó Cson Theil örökösei.

Cson Theil története felbukkan egy másik alkotásban is: a Cson Theil: A láng örökké lobog című animációs filmet az Extra szekcióban vetítik az Egy sámánasszony történetével együtt. A válogatásban emellett számos animációs rövidfilm és kisfilm nézhető majd. A Bónusz szekció az önismereti, sorsfordító találkozások köré szerveződik. A csigában például a főhősbe villám csap, amelyet követően saját házában találkozik fiatalabbik énjével. A rendező szándéka egy szerelmi történet, melyben az egykori szerelmesek egy filmforgatáson futnak ismét egymásba. A Semmi komoly ugyancsak a szerelem kifürkészhetetlen útjairól szól: egy randiapp Holdújév reggelén sodor össze két reménytelenül magányos lelket. A Talán szerelem igazi romkom, melynek főhőse egy egykori bestselleríró, akin már csak egy románc segíthet. A fesztivál zárófilmje A csoda: Levelek az elnök úrnak című tavalyi mozi, amelyben egy fiatal zseni arra igyekszik rávenni az ország vezetőjét, hogy építtessen vasútállomást kis faluja számára.

A filmes seregszemlét szokás szerint egyéb programok kísérik: beszélgetést szerveznek az Arcok szekció főszereplőjével, Byun Young-joo-val, emellett lesz filmes utcazene, koreai tánc- és dalverseny is.

A filmvetítések Budapesten a Corvin Moziban, Debrecenben pedig az Apolló Moziban lesznek. További részletek az esemény honlapján olvashatóak. A műsor ezen a linken böngészhető.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.