Stephen Colbert Late Show-jának befejezésével a tévézés egy korszaka is lezárul

Mikrofilm

A hagyományos televíziók súlya és nézettsége is egyre csökken – a Late Show beszántásával ráadásul tovább gyorsulhat a folyamat. Mindehhez a megváltozott tartalomfogyasztási szokások mellett Donald Trump is kellett.

Július 17-i műsorában maga Stephen Colbert jelentette be, hogy Late Show nevű talkshow-ja jövő májusban végleg befejeződik. A műsorvezető monológjában elmondta, mindez nem az ő döntése, ő is csak előző este tudta meg. Mint hozzáfűzte, nem arról van szó, hogy lecserélik a személyét, hanem a CBS csatorna az egész Late Show-t, úgy ahogy van, beszántja.

A csatorna közleményben sietett kijelenteni: „Mindez pusztán pénzügyi döntés a késő esti műsorok nehéz helyzetében. Nincs köze a műsor teljesítményéhez, tartalmához, vagy ahhoz, mi történik a Paramountnál.” A CBS-től kiszivárgott információk szerint a Late Show évi 40-50 millió dolláros veszteséget okozott a cégnek. Az amerikai közvéleményt ennek ellenére mégis megrázta a döntés, elsősorban azért, mert arra épp most került sor, és mert kevesen hiszik el, hogy a pusztán pénzügyi okok állnak mögötte.

Maga Colbert a műsorában is kitért a faramuci helyzetre. „A hétvége során valaki a CBS-nél a kegyes közleményt egy kegyes névtelen szivárogtatással folytatta, melyben azt állította, hogy azért állítják le a műsorunkat, mert 40 és 50 millió dollár közötti összeget veszítünk évente. 40 millió dollár nagy szám. Azt még elhiszem, hogy 24 milliót vesztünk. De mégis hogyan költötte el a Paramount a másik 16 milliót? Ó, persze!” Ez a CBS-t is birtokló Paramount Donald Trumppal kötött egyezségére utal, melynek értelmében 16 millió dollárt fizettek az elnöknek, mert beperelte őket 60 Minutes című hírműsorukban készült Kamala Harris-interjú miatt. Egy Izraellel kapcsolatos kérdésre ugyanis más választ vágtak be tőle a 60 Minutesben és mást abba a klipben, amit a Face the Nation című műsorban játszottak le. Az, hogy a Paramount végül meghátrált Trump jogi lépése előtt, és inkább fizetett, hatalmas felháborodást váltott ki.

Sokak szerint ugyanis a Paramount nem állt ki újságírói mellett – az azonban biztos, hogy a szabad, Trumppal kritikus média veresége szenvedett.

Ennek újabb állomása Colbert show-jának lelövése.

Maga Colbert július 14-i műsorában a megegyezést „nagy, kövér megvesztegetésnek” nevezte; az pedig valóban rosszul fest, hogy a 16 milliós kiegyezés és Colbert kemény kritikája után egyszer csak elkaszálják a Late Show-t. Különösen azért, mert amint arra Colbert is kitért, a Paramount a hírek szerint mindent megtesz, hogy Trump kedvében járjon, mert így akarják biztosítani, hogy a Skydance-szel való összeolvadásuk elé a kormányzat ne gördítsen akadályt. A nagy, 8 milliárd dolláros üzletről, mellyel az egyik utolsó, patinás hollywoodi stúdió is átalakulna, ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

A késő esti, szórakoztató talk show-k igazi intézménynek számítanak az Egyesült Államokban. Már a televízió hajnalán több, rádióból átmentett hasonló, vicces varietéműsor létezett, igazán népszerűvé azonban az 1962-1992 között futó, Johnny Carson-féle The Tonight Show tette a késő esti televíziózást. Az NBC 1954-ben indította ezt a műsorát, akkor még Steve Allen vezetésével, őt követte Jack Paar, majd a formátumot csúcsra járató Carson. Uutódai pedig nem kisebb nevek voltak, mint Jay Leno, Conan O’Brien, majd Jimmy Fallon, aki 2014 óta vezeti a műsort. A Tonight Show közvetlenül főműsoridő után, este fél 12 körül kezdődik, és évtizedekig állandó néznivalónak számított azok számára, akik lefekvés előtt még bekapcsolták a tévét. A siker akkora volt, hogy az NBC 1982-ben létrehozta a Late Night showműsort, mely közvetlenül a The Tonight Show után, hajnali fél 1 körül kezdődött. Ennek az arca volt 1982-1993 között a Johnny Carsonhoz hasonló tévés legendává vált David Letterman, akit Conan O’Brien, Jimmy Fallon, majd a 2014 óta a műsorvezetői székben ülő Seth Meyers követett.

Mára valamennyi nagy csatornának jól bejáratott éjszakai műsorkínálata van, melyek az esti talk show-k hagyományainak megfelelően jellemzően műsorvezetőjük személyiségére épülnek. Az ABC-n fut a Jimmy Kimmel Live!, az NBC-n a fentebb emlegetett Jimmy Fallon-féle The Tonight Show és a Seth Meyers-féle Late Night. Ha nem is minden este, de van saját esti műsora az olyan kábelcsatornáknak is, mint a Comedy Central (The Daily Show), vagy az HBO (Real Time with Bill Maher, Last Week Tonight with John Oliver).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.