Stephen Colbert Late Show-jának befejezésével a tévézés egy korszaka is lezárul

Mikrofilm

A hagyományos televíziók súlya és nézettsége is egyre csökken – a Late Show beszántásával ráadásul tovább gyorsulhat a folyamat. Mindehhez a megváltozott tartalomfogyasztási szokások mellett Donald Trump is kellett.

Július 17-i műsorában maga Stephen Colbert jelentette be, hogy Late Show nevű talkshow-ja jövő májusban végleg befejeződik. A műsorvezető monológjában elmondta, mindez nem az ő döntése, ő is csak előző este tudta meg. Mint hozzáfűzte, nem arról van szó, hogy lecserélik a személyét, hanem a CBS csatorna az egész Late Show-t, úgy ahogy van, beszántja.

A csatorna közleményben sietett kijelenteni: „Mindez pusztán pénzügyi döntés a késő esti műsorok nehéz helyzetében. Nincs köze a műsor teljesítményéhez, tartalmához, vagy ahhoz, mi történik a Paramountnál.” A CBS-től kiszivárgott információk szerint a Late Show évi 40-50 millió dolláros veszteséget okozott a cégnek. Az amerikai közvéleményt ennek ellenére mégis megrázta a döntés, elsősorban azért, mert arra épp most került sor, és mert kevesen hiszik el, hogy a pusztán pénzügyi okok állnak mögötte.

Maga Colbert a műsorában is kitért a faramuci helyzetre. „A hétvége során valaki a CBS-nél a kegyes közleményt egy kegyes névtelen szivárogtatással folytatta, melyben azt állította, hogy azért állítják le a műsorunkat, mert 40 és 50 millió dollár közötti összeget veszítünk évente. 40 millió dollár nagy szám. Azt még elhiszem, hogy 24 milliót vesztünk. De mégis hogyan költötte el a Paramount a másik 16 milliót? Ó, persze!” Ez a CBS-t is birtokló Paramount Donald Trumppal kötött egyezségére utal, melynek értelmében 16 millió dollárt fizettek az elnöknek, mert beperelte őket 60 Minutes című hírműsorukban készült Kamala Harris-interjú miatt. Egy Izraellel kapcsolatos kérdésre ugyanis más választ vágtak be tőle a 60 Minutesben és mást abba a klipben, amit a Face the Nation című műsorban játszottak le. Az, hogy a Paramount végül meghátrált Trump jogi lépése előtt, és inkább fizetett, hatalmas felháborodást váltott ki.

Sokak szerint ugyanis a Paramount nem állt ki újságírói mellett – az azonban biztos, hogy a szabad, Trumppal kritikus média veresége szenvedett.

Ennek újabb állomása Colbert show-jának lelövése.

Maga Colbert július 14-i műsorában a megegyezést „nagy, kövér megvesztegetésnek” nevezte; az pedig valóban rosszul fest, hogy a 16 milliós kiegyezés és Colbert kemény kritikája után egyszer csak elkaszálják a Late Show-t. Különösen azért, mert amint arra Colbert is kitért, a Paramount a hírek szerint mindent megtesz, hogy Trump kedvében járjon, mert így akarják biztosítani, hogy a Skydance-szel való összeolvadásuk elé a kormányzat ne gördítsen akadályt. A nagy, 8 milliárd dolláros üzletről, mellyel az egyik utolsó, patinás hollywoodi stúdió is átalakulna, ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

A késő esti, szórakoztató talk show-k igazi intézménynek számítanak az Egyesült Államokban. Már a televízió hajnalán több, rádióból átmentett hasonló, vicces varietéműsor létezett, igazán népszerűvé azonban az 1962-1992 között futó, Johnny Carson-féle The Tonight Show tette a késő esti televíziózást. Az NBC 1954-ben indította ezt a műsorát, akkor még Steve Allen vezetésével, őt követte Jack Paar, majd a formátumot csúcsra járató Carson. Uutódai pedig nem kisebb nevek voltak, mint Jay Leno, Conan O’Brien, majd Jimmy Fallon, aki 2014 óta vezeti a műsort. A Tonight Show közvetlenül főműsoridő után, este fél 12 körül kezdődik, és évtizedekig állandó néznivalónak számított azok számára, akik lefekvés előtt még bekapcsolták a tévét. A siker akkora volt, hogy az NBC 1982-ben létrehozta a Late Night showműsort, mely közvetlenül a The Tonight Show után, hajnali fél 1 körül kezdődött. Ennek az arca volt 1982-1993 között a Johnny Carsonhoz hasonló tévés legendává vált David Letterman, akit Conan O’Brien, Jimmy Fallon, majd a 2014 óta a műsorvezetői székben ülő Seth Meyers követett.

Mára valamennyi nagy csatornának jól bejáratott éjszakai műsorkínálata van, melyek az esti talk show-k hagyományainak megfelelően jellemzően műsorvezetőjük személyiségére épülnek. Az ABC-n fut a Jimmy Kimmel Live!, az NBC-n a fentebb emlegetett Jimmy Fallon-féle The Tonight Show és a Seth Meyers-féle Late Night. Ha nem is minden este, de van saját esti műsora az olyan kábelcsatornáknak is, mint a Comedy Central (The Daily Show), vagy az HBO (Real Time with Bill Maher, Last Week Tonight with John Oliver).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.