„Olaszország kedvesével” az olasz filmművészet egyik utolsó nagy ikonja távozott

Mikrofilm

Gina Lollobrigida, Claudio Cardinale, Sophia Loren – a nagy triumvirátusból Cardinale halálával immár csak Loren maradt nekünk.

A 60-as évek az olasz film nagy évtizede volt, amikor Hollywood méltó vetélytársává és partnerévé vált. A 40-es, 50-es években az olasz neorealizmus nemcsak ismét térképre tette a némafilmkorszak után az ország filmiparát olyan filmekkel, mint a Biciklitolvajok, a Róma, nyílt város vagy A sorompók lezárulnak , de megteremtette a hiteles társadalmi ábrázolás alapjait is: olyan figurákat, olyan egységes ábrázolásmódot és esztétikát, amelynek hatásait nehéz túlbecsülni. A 60-as évekre a neorealizmus lecsengett, részben annak köszönhetően azonban felnőtt egy egyedi hanggal rendelkező rendezői generáció, akik már nem akartak mindenféle filmes áramlatoknak megfelelni, csak a saját elképzeléseik szerint szerettek volna filmeket készíteni. Fellini, Visconti, Pasolini, Antonioni neve a mai napig eszünkbe jut, ha művészfilmekről beszélünk, vagy minden idők legnagyobb rendezőt vesszük számba.

A nagy rendezői egyéniségek saját, egyedi filmjeikkel megágyaztak a nagy színészi egyéniségeknek is: az ő figuráik már nem szegény, hányattatott sorsú kisemberek, akiket a társadalmi-gazdasági válságok hullámai kényük-kedvük szerint dobálnak a hátukon. De ahhoz, hogy a filmjeikhez hasonlóan a sztárjaik is kelendő exportcikkekké váljanak, persze kellett még pár dolog: a nemzetközi koprodukciók erősödése, az, hogy a Cinecittá stúdió maga is a római Hollywooddá váljon, az olyan filmfesztiválok felfutása, mint amilyen a velencei vagy a cannes-i seregszemle, na és persze az, hogy ne csak a filmek jussanak el egyre több emberhez, de a képes újságok is elterjedjenek. Mindez pedig megágyazott azok kultuszának is, akiket ma szexszmbólumoknak nevezünk.

Márpedig Claudia Cardinale, Gina Lollobrigida és Sophia Loren is annak számított, még ha egészen másképpen is marketingelték őket. Lollobrigida egyik legnagyobb áttörését A világ legszebb asszonya hozta meg, amely egyfajta eposzi jelzőjévé is vált a színésznőnek – ő mindig elsősorban szépségével és nem játékával nyűgözte le a nézőket (halála kapcsán született megemlékezésünk ide kattintva olvasható). Loren épp ellenkezőleg, elsősorban színésznő volt, és „csak” mellesleg gyönyörű: őt a Nápoly aranyában, majd az Egy asszony meg a lányában ismerte meg a világ, mindkettőben hitelesen játszott, utóbbiért ráadásul első idegennyelvű színészként Oscart is nyert – a nagy hármasból ez egyedül neki sikerült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.