„Olaszország kedvesével” az olasz filmművészet egyik utolsó nagy ikonja távozott

Mikrofilm

Gina Lollobrigida, Claudio Cardinale, Sophia Loren – a nagy triumvirátusból Cardinale halálával immár csak Loren maradt nekünk.

A 60-as évek az olasz film nagy évtizede volt, amikor Hollywood méltó vetélytársává és partnerévé vált. A 40-es, 50-es években az olasz neorealizmus nemcsak ismét térképre tette a némafilmkorszak után az ország filmiparát olyan filmekkel, mint a Biciklitolvajok, a Róma, nyílt város vagy A sorompók lezárulnak , de megteremtette a hiteles társadalmi ábrázolás alapjait is: olyan figurákat, olyan egységes ábrázolásmódot és esztétikát, amelynek hatásait nehéz túlbecsülni. A 60-as évekre a neorealizmus lecsengett, részben annak köszönhetően azonban felnőtt egy egyedi hanggal rendelkező rendezői generáció, akik már nem akartak mindenféle filmes áramlatoknak megfelelni, csak a saját elképzeléseik szerint szerettek volna filmeket készíteni. Fellini, Visconti, Pasolini, Antonioni neve a mai napig eszünkbe jut, ha művészfilmekről beszélünk, vagy minden idők legnagyobb rendezőit vesszük számba.

A nagy rendezői egyéniségek saját, egyedi filmjeikkel megágyaztak a nagy színészi egyéniségeknek is: az ő figuráik már nem szegény, hányattatott sorsú kisemberek, akiket a társadalmi-gazdasági válságok hullámai kényük-kedvük szerint dobálnak a hátukon. De ahhoz, hogy a filmjeikhez hasonlóan a sztárjaik is kelendő exportcikkekké váljanak, persze kellett még pár dolog: a nemzetközi koprodukciók erősödése, az, hogy a Cinecittá stúdió maga is a római Hollywooddá váljon, az olyan filmfesztiválok felfutása, mint amilyen a velencei vagy a cannes-i seregszemle, na és persze az, hogy ne csak a filmek jussanak el egyre több emberhez, de a képes újságok is elterjedjenek. Mindez pedig megágyazott azok kultuszának is, akiket ma szexszmbólumoknak nevezünk.

Márpedig Claudia Cardinale, Gina Lollobrigida és Sophia Loren is annak számított, még ha egészen másképpen is marketingelték őket. Lollobrigida egyik legnagyobb áttörését A világ legszebb asszonya hozta meg, amely egyfajta eposzi jelzőjévé is vált a színésznőnek – ő mindig elsősorban szépségével és nem játékával nyűgözte le a nézőket (halála kapcsán született megemlékezésünk ide kattintva olvasható). Loren épp ellenkezőleg, elsősorban színésznő volt, és „csak” mellesleg gyönyörű: őt a Nápoly aranyában, majd az Egy asszony meg a lányában ismerte meg a világ, mindkettőben hitelesen játszott, utóbbiért ráadásul első idegennyelvű színészként Oscart is nyert – a nagy hármasból ez egyedül neki sikerült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.