Újabb nagy, patinás hollywoodi stúdió alakul át egy felvásárlással

Mikrofilm

A Paramount és a Skydance összeolvadását a szórakoztatóipar idei legnagyobb bizniszének nevezik. A 8 milliárdos dolláros üzlettel a cég új neve várhatóan New Paramount lesz.

A Borsod megyei Ricsén született, magyar származású Zukor Adolfot a filmvilág Napóleonjának tartották: nem érdekelte a mozgóképben rejlő művészeti potenciál; ahogy korábban a szőrmekereskedésből, úgy a filmgyártásból is pénzt akart keresni. 1888-ban, mindössze 15 évesen vándorolt ki az Egyesült Államokba, 1904-ben pedig betársult egy ötcentes kis filmszínházba, azaz nickelodeonba – ez vezetett később a Famous Players Film Company megalapításáig, amiből a Paramount kifejlődött. Ez az Egyesült Államok második és a világ hatodik legrégibb stúdiója, amelyhez több innováció is köthető. Elsők között felügyelték például a gyártás mellett a filmek terjesztését, ahogy a filmvilágot hosszú ideig meghatározó sztárkultuszt is ők teremtették meg, így Zukort jogosan nevezik a ma ismert filmipar egyik feltalálójának. 1936-ig a cég élén maradt; a Paramount története azóta tündöklésekben és bukásokban is bővelkedett. Csak néhány világhíres filmsiker, amely a stúdió nevéhez köthető: Rosemary gyermeke, A Keresztapa, Grease, Flashdance, Top Gun, Titanic, A rettenthetetlen, Forrest Gump – joggal állítható tehát, hogy Hollywood a Paramount nélkül ma nem lenne az, ami.

Ennek ellenére a stúdiót már régóta fenyegette a felvásárlás réme: az elmúlt pár évben a techcégek és streamingben utazó vállalatok ugyanis egyértelműen leuralták a filmvilágot. Az utolsó ütést a koronavírus-járvány vitte be a régi nagyoknak: a mozik hosszú hónapokig zárva maradtak, így szinte mindenki az interneten nézte a filmeket és sorozatokat. A Paramount is elindította saját streamingszolgáltatását Paramount+ címmel, ám az elemzések szerint mindez borzalmas ötlet volt: mindössze 70 millió felhasználójával soha nem tudott a világszinten 270 milliós előfizetőtáborral rendelkező Netflix nyomába érni. A gyengélkedő stúdióra többen is szemet vetettek. A legélénkebben az a Sony érdeklődött, amelyik merész húzással nem be-, hanem inkább kiszállt a streamingből: 2019-ben, amikor látta, hogy a Crackle nevű, 2004-ben alapított streamingjük soha nem lesz képes utolérni a nagyokat, egyszerűen eladta azt a Chicken Soup for the Soul vállalatnak. Utóbbi cég épp a napokban jelentette be, hogy végleg lehúzza a rolót, a Sony azonban úgy néz ki, jól döntött, hiszen valósággal szárnyal: egyfajta szabadkereskedőként elsősorban a Netflixnek gyártanak tartalmakat; néhány filmjüket még így is moziba küldik, és csak ezután rakják fel a platformra. Sokan tartottak tőle, hogy ha a Sony felvásárolja a Paramountot, újabb hatalmas szóralkoztatóipari szörnyszülött jöhet létre, amely csak még tovább csökkenti a versenyt a szektorban. Mindez nem valósult meg, ahogy a Warner Bros. Discovery (egy másik hollywoodi szörnyszülött) sem csapott le a stúdióra –

az ugyanis végül hosszú tárgyalási folyamat végén a Skydance-szel olvad majd össze, így a Skydance Media és a Paramount Global média holding egyesül.

A közel 8 milliárdos üzlet két lépcsőben valósul meg. Ahogy a Sorozatwiki magyarázza, először a RedBird Capital Partners befektetési alap, valamint a David Ellison filmrpoducer által alapított Skydance 2,4 milliárd dollárt fizet a National Amusementsért, amely a Paramount anyavállalata. A második szakaszban további 4,5 milliárd dolláros tranzakció megy végbe a Paramount szavazati (A osztályú) és szavazati joggal nem rendelkező (B osztályú) részvényeiért. Emelllet 1,5 milliárd dollár elsődleges tőkét is biztosítanak. Ellison az üzlettel Shari Redstone-t váltja a vezérigazgatói, Jeff Shell, az NBCUniversal korábbi fejese pedig az elnöki pozícióban, ezáltal pedig hosszú évtizedek után kikerül a Redstone-család kezei közül a Paramount, a CBS és a Viacom. Az üzlet 2025-ben záródhat majd le, ezt követően a cég új neve New Paramount lesz.

A Skydance elsősorban filmekre, animációkra, sorozatokra, videójátékokra és sportra specializálódott, első filmjük a nem túl sikeres, 2006-os Flyboys – Égi lovagok volt. Három évvel később ötéves partneri szerződést kötöttek a Paramounttal, amit azóta kétszer is meghosszabbítottak, így egészen 2021-ig tartott. Olyan filmeket készítettek a stúdiónak, mint a Coen testvérek sokszoros Oscar-jelölt A félszeműje, a Jack Reacher-franchise, a Z világháború, több Mission: Impossible-film, vagy a Baywatch. A Paramounton kívül gyümölcsöző kapcsolatuk volt a Netflix-szel, az Amazonnal és az Apple-lel. Olyan sorozatok felett bábáskodnak, mint a Jack Ryan, Az alapítvány, a Reacher, a FUBAR, vagy A nagy sorshúzás. A cég animációs részlegét a Pixar korábbi vezetője, John Lasseter irányítja. Játékdivíziójuk pedig többek között konzolos Marvel- és Star Wars-játékokért is felel és VR-készülékekre gyárt Walking Dead-játékokat, valamint az NFL-lel is partneri kapcsolatban állnak. A felek azt remélik, hogy a Skydance pénzügyi forrásait és technológiáit, valamint a Paramount páratlanul gazdag filmes könyvtárát és kreatív tartalmait (na meg a nem túl sikeres Paramount+ streamingszervizt) kombinálva valami egyedi és versenyképes dolog jöhet létre. A Paramount itthon a filmjei mellett elsősorban tévécsatornáiról ismert: hozzájuk tartozik a Comedy Central, a Paramount Network, az MTV, a Nickelodeon, a TeenNick, valamint a SkyShwowtime streamingszolgáltató fele.

Az összeolvadás persze több kérdést felvet. Az egyik az, milyen stúdiómogul lesz David Ellisonból. Az Indiewire tipikus tech-bróként jellemzi, és ezt erősíti meg az is, hogy a befektetőkkel folytatott első beszélgetésén úgy fogalmazott, úgy akarja pozícionálni a stúdiót, hogy az hybrid techcégként is képes legyen működni. Ennek részeként bizonyos részlegei integrálni fogják az Oracle felhőalapú megoldását, és terjeszkedni fognak a játékok és a fogyasztói termékek piacán is. A Skydance eddigi teljesítménye mindenesetre bizakodásra ad okot, ahogy az is, hogy James Cameron, vagy a Dreamworks-alapító Jeffrey Katzenberg is támogatásukat fejezték ki, csakúgy, mint az a Scott Derrickson rendező, aki nemrég fejezte be a munkát a Skydance és az Apple közös, The Gore című thrillerén. Szerinte Ellison és vezetőtársai mind okos, rendes emberek, akik valóba szeretik a filmeket. „Ha a laborban megterveznéd a tökéletes executive-ot a következő generációs hollywoodi cég számára, David Ellison jönne ki végeredményként. Nemcsak a forgatókönyv-felolvasásra tud elmenni, de aztán be tud ülni egy szobába kódolni is. Az üzletág a technológia-média hibrid felé tart, David pedig tökéletes ennek vezetésére” – fogalmazott Jeff Shell.

Szintén kérdés, mi lesz a lineáris tévéadókkal. Ezzel kapcsolatban Shell azt mondta, szerinte néhány évtizedig még ezek is meghatározóak maradnak. Többek között a Paramount vetítette az elmúlt évek legnagyobb kábeltévés sikerét, a Yellowstone-t is. Ellisonék nem titkolt célja, hogy a Skydance animációs részlege a Pixar és a Dreamworks méltó vetélytársává váljon. A Skydance Animation eddig egy egész estés animációt gyártott, ez volt a nem túl jól sikerült Szerencse, amit az Applet TV+ mutatott be, és még idén érkezik a Spellbound a Netflixre. Terveik szerint 2026-tól évi két animációjuk landol majd a streamingplatformon. Közben azonban nem engednék el a Paramount+-t sem: a jelenleg veszteséges szolgáltatás reményeik szerint elsősorban úgynevezett csomagajánlatban, más szolgáltatásokkal összefogva lehetne versenyképes. Talán ezért aggódnak az amerikai moziüzemeltetők, akik attól tartanak, az összeolvadással még kevesebb Paramount-film jut majd el a filmszínházakba – még akkor is, ha az új cég fejesei megerősítették, hogy továbbra is bíznak az egyedi moziablakban, azaz abban a terjesztésben, amikor egy film néhány hétig kizárólag a moziban látható, és csak utána jelenik meg az interneten.

Lassan minden évre jut egy, a Paramount bizniszéhez hasonló felvásárlás. 2019-ben a Disney falta fel a 20th Century Fox-ot; 2022-ben pedig az Amazon nyelte magába az MGM-et – ezzel két olyan hollywoodi stúdió is egy nagyobb konglomerátum részévé vált, amely az amerikai filmipar aranykorszaka óta létezett. Azóta a Warner Bros. is összeolvadt a Discoveryvel, eltüntetve a süllyesztőben patinás HBO nevet, hiszen a streamingplatformjuk Maxként folytatta. Nem ez az egyetlen jele annak, hogy a hasonló felvásárlások igenis áldozatokkal járnak: olyan, már elkészült filmek kerültek végleg a kukába, mint a Batgirl vagy a Gyalogkakukk-mozi, a legújabb Országúti diszkó pedig a mozik helyett egyből az interneten debütált, amiért a film rendezője és írója is kiakadt. Ahogy az Indiewire elemzése fogalmaz: ma már kizárólag a megfelelő mérettel lehet versenyben maradni a filmiparban, épp ezért folyamatosan a levegőben lógnak a további felvásárlások is. Mindez az alkotóknak természetesen nem tetszik, a nemrég történelmi sztrájkot tartó hollywoodi írók például az igazságügyi minisztériumhoz fordultak, hogy vizsgálják ki, nem sértenek-e trösztellenes törvényeket az olyan óriások, mint a Netflix, a Disney vagy az Amazon. Ténykedésük ugyanis nemcsak csökkenti a versenyt, de a felvásárlásokból jellemzően az írók és rendezők jönnek ki rosszul.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.