A Borsod megyei Ricsén született, magyar származású Zukor Adolfot a filmvilág Napóleonjának tartották: nem érdekelte a mozgóképben rejlő művészeti potenciál; ahogy korábban a szőrmekereskedésből, úgy a filmgyártásból is pénzt akart keresni. 1888-ban, mindössze 15 évesen vándorolt ki az Egyesült Államokba, 1904-ben pedig betársult egy ötcentes kis filmszínházba, azaz nickelodeonba – ez vezetett később a Famous Players Film Company megalapításáig, amiből a Paramount kifejlődött. Ez az Egyesült Államok második és a világ hatodik legrégibb stúdiója, amelyhez több innováció is köthető. Elsők között felügyelték például a gyártás mellett a filmek terjesztését, ahogy a filmvilágot hosszú ideig meghatározó sztárkultuszt is ők teremtették meg, így Zukort jogosan nevezik a ma ismert filmipar egyik feltalálójának. 1936-ig a cég élén maradt; a Paramount története azóta tündöklésekben és bukásokban is bővelkedett. Csak néhány világhíres filmsiker, amely a stúdió nevéhez köthető: Rosemary gyermeke, A Keresztapa, Grease, Flashdance, Top Gun, Titanic, A rettenthetetlen, Forrest Gump – joggal állítható tehát, hogy Hollywood a Paramount nélkül ma nem lenne az, ami.
Ennek ellenére a stúdiót már régóta fenyegette a felvásárlás réme: az elmúlt pár évben a techcégek és streamingben utazó vállalatok ugyanis egyértelműen leuralták a filmvilágot. Az utolsó ütést a koronavírus-járvány vitte be a régi nagyoknak: a mozik hosszú hónapokig zárva maradtak, így szinte mindenki az interneten nézte a filmeket és sorozatokat. A Paramount is elindította saját streamingszolgáltatását Paramount+ címmel, ám az elemzések szerint mindez borzalmas ötlet volt: mindössze 70 millió felhasználójával soha nem tudott a világszinten 270 milliós előfizetőtáborral rendelkező Netflix nyomába érni. A gyengélkedő stúdióra többen is szemet vetettek. A legélénkebben az a Sony érdeklődött, amelyik merész húzással nem be-, hanem inkább kiszállt a streamingből: 2019-ben, amikor látta, hogy a Crackle nevű, 2004-ben alapított streamingjük soha nem lesz képes utolérni a nagyokat, egyszerűen eladta azt a Chicken Soup for the Soul vállalatnak. Utóbbi cég épp a napokban jelentette be, hogy végleg lehúzza a rolót, a Sony azonban úgy néz ki, jól döntött, hiszen valósággal szárnyal: egyfajta szabadkereskedőként elsősorban a Netflixnek gyártanak tartalmakat; néhány filmjüket még így is moziba küldik, és csak ezután rakják fel a platformra. Sokan tartottak tőle, hogy ha a Sony felvásárolja a Paramountot, újabb hatalmas szóralkoztatóipari szörnyszülött jöhet létre, amely csak még tovább csökkenti a versenyt a szektorban. Mindez nem valósult meg, ahogy a Warner Bros. Discovery (egy másik hollywoodi szörnyszülött) sem csapott le a stúdióra –
az ugyanis végül hosszú tárgyalási folyamat végén a Skydance-szel olvad majd össze, így a Skydance Media és a Paramount Global média holding egyesül.
A közel 8 milliárdos üzlet két lépcsőben valósul meg. Ahogy a Sorozatwiki magyarázza, először a RedBird Capital Partners befektetési alap, valamint a David Ellison filmrpoducer által alapított Skydance 2,4 milliárd dollárt fizet a National Amusementsért, amely a Paramount anyavállalata. A második szakaszban további 4,5 milliárd dolláros tranzakció megy végbe a Paramount szavazati (A osztályú) és szavazati joggal nem rendelkező (B osztályú) részvényeiért. Emelllet 1,5 milliárd dollár elsődleges tőkét is biztosítanak. Ellison az üzlettel Shari Redstone-t váltja a vezérigazgatói, Jeff Shell, az NBCUniversal korábbi fejese pedig az elnöki pozícióban, ezáltal pedig hosszú évtizedek után kikerül a Redstone-család kezei közül a Paramount, a CBS és a Viacom. Az üzlet 2025-ben záródhat majd le, ezt követően a cég új neve New Paramount lesz.
A Skydance elsősorban filmekre, animációkra, sorozatokra, videójátékokra és sportra specializálódott, első filmjük a nem túl sikeres, 2006-os Flyboys – Égi lovagok volt. Három évvel később ötéves partneri szerződést kötöttek a Paramounttal, amit azóta kétszer is meghosszabbítottak, így egészen 2021-ig tartott. Olyan filmeket készítettek a stúdiónak, mint a Coen testvérek sokszoros Oscar-jelölt A félszeműje, a Jack Reacher-franchise, a Z világháború, több Mission: Impossible-film, vagy a Baywatch. A Paramounton kívül gyümölcsöző kapcsolatuk volt a Netflix-szel, az Amazonnal és az Apple-lel. Olyan sorozatok felett bábáskodnak, mint a Jack Ryan, Az alapítvány, a Reacher, a FUBAR, vagy A nagy sorshúzás. A cég animációs részlegét a Pixar korábbi vezetője, John Lasseter irányítja. Játékdivíziójuk pedig többek között konzolos Marvel- és Star Wars-játékokért is felel és VR-készülékekre gyárt Walking Dead-játékokat, valamint az NFL-lel is partneri kapcsolatban állnak. A felek azt remélik, hogy a Skydance pénzügyi forrásait és technológiáit, valamint a Paramount páratlanul gazdag filmes könyvtárát és kreatív tartalmait (na meg a nem túl sikeres Paramount+ streamingszervizt) kombinálva valami egyedi és versenyképes dolog jöhet létre. A Paramount itthon a filmjei mellett elsősorban tévécsatornáiról ismert: hozzájuk tartozik a Comedy Central, a Paramount Network, az MTV, a Nickelodeon, a TeenNick, valamint a SkyShwowtime streamingszolgáltató fele.
Az összeolvadás persze több kérdést felvet. Az egyik az, milyen stúdiómogul lesz David Ellisonból. Az Indiewire tipikus tech-bróként jellemzi, és ezt erősíti meg az is, hogy a befektetőkkel folytatott első beszélgetésén úgy fogalmazott, úgy akarja pozícionálni a stúdiót, hogy az hybrid techcégként is képes legyen működni. Ennek részeként bizonyos részlegei integrálni fogják az Oracle felhőalapú megoldását, és terjeszkedni fognak a játékok és a fogyasztói termékek piacán is. A Skydance eddigi teljesítménye mindenesetre bizakodásra ad okot, ahogy az is, hogy James Cameron, vagy a Dreamworks-alapító Jeffrey Katzenberg is támogatásukat fejezték ki, csakúgy, mint az a Scott Derrickson rendező, aki nemrég fejezte be a munkát a Skydance és az Apple közös, The Gore című thrillerén. Szerinte Ellison és vezetőtársai mind okos, rendes emberek, akik valóba szeretik a filmeket. „Ha a laborban megterveznéd a tökéletes executive-ot a következő generációs hollywoodi cég számára, David Ellison jönne ki végeredményként. Nemcsak a forgatókönyv-felolvasásra tud elmenni, de aztán be tud ülni egy szobába kódolni is. Az üzletág a technológia-média hibrid felé tart, David pedig tökéletes ennek vezetésére” – fogalmazott Jeff Shell.
Szintén kérdés, mi lesz a lineáris tévéadókkal. Ezzel kapcsolatban Shell azt mondta, szerinte néhány évtizedig még ezek is meghatározóak maradnak. Többek között a Paramount vetítette az elmúlt évek legnagyobb kábeltévés sikerét, a Yellowstone-t is. Ellisonék nem titkolt célja, hogy a Skydance animációs részlege a Pixar és a Dreamworks méltó vetélytársává váljon. A Skydance Animation eddig egy egész estés animációt gyártott, ez volt a nem túl jól sikerült Szerencse, amit az Applet TV+ mutatott be, és még idén érkezik a Spellbound a Netflixre. Terveik szerint 2026-tól évi két animációjuk landol majd a streamingplatformon. Közben azonban nem engednék el a Paramount+-t sem: a jelenleg veszteséges szolgáltatás reményeik szerint elsősorban úgynevezett csomagajánlatban, más szolgáltatásokkal összefogva lehetne versenyképes. Talán ezért aggódnak az amerikai moziüzemeltetők, akik attól tartanak, az összeolvadással még kevesebb Paramount-film jut majd el a filmszínházakba – még akkor is, ha az új cég fejesei megerősítették, hogy továbbra is bíznak az egyedi moziablakban, azaz abban a terjesztésben, amikor egy film néhány hétig kizárólag a moziban látható, és csak utána jelenik meg az interneten.
Lassan minden évre jut egy, a Paramount bizniszéhez hasonló felvásárlás. 2019-ben a Disney falta fel a 20th Century Fox-ot; 2022-ben pedig az Amazon nyelte magába az MGM-et – ezzel két olyan hollywoodi stúdió is egy nagyobb konglomerátum részévé vált, amely az amerikai filmipar aranykorszaka óta létezett. Azóta a Warner Bros. is összeolvadt a Discoveryvel, eltüntetve a süllyesztőben patinás HBO nevet, hiszen a streamingplatformjuk Maxként folytatta. Nem ez az egyetlen jele annak, hogy a hasonló felvásárlások igenis áldozatokkal járnak: olyan, már elkészült filmek kerültek végleg a kukába, mint a Batgirl vagy a Gyalogkakukk-mozi, a legújabb Országúti diszkó pedig a mozik helyett egyből az interneten debütált, amiért a film rendezője és írója is kiakadt. Ahogy az Indiewire elemzése fogalmaz: ma már kizárólag a megfelelő mérettel lehet versenyben maradni a filmiparban, épp ezért folyamatosan a levegőben lógnak a további felvásárlások is. Mindez az alkotóknak természetesen nem tetszik, a nemrég történelmi sztrájkot tartó hollywoodi írók például az igazságügyi minisztériumhoz fordultak, hogy vizsgálják ki, nem sértenek-e trösztellenes törvényeket az olyan óriások, mint a Netflix, a Disney vagy az Amazon. Ténykedésük ugyanis nemcsak csökkenti a versenyt, de a felvásárlásokból jellemzően az írók és rendezők jönnek ki rosszul.