Vannak, akiknek elég egyszer megmutatni

  • B. Papp Máté
  • 2019. január 4.

Mikrofilm

Csak kevesek kiváltsága az, hogy őrülten vonzódhatnak egy tárgyhoz, tevékenységhez, mi több, egy ideához. Ezeket a személyeket általában zseninek szoktunk hívni. A Kezedben a sorsod című film egy ilyen fiatal zseni, valamint a mentora történetét dolgozza fel.

Nem indulunk egyenlő feltételekkel, mindegy ki mennyire tehetséges – talán így lehetne leírni az alkotás egyik legfontosabb üzenetét, amit már korábban sokan megfogalmaztak. Ugyanakkor a Kezedben a sorsod kerüli a túlzott drámaiságot, egyes jeleneteiben kíméletlenül racionális, földhözragadt.

A film főszereplőjéről, Mathieu Malinskiről (Jules Benchetrit) nem tudni, hogy a nélkülözés, a silány társaság vagy a rossz természete miatt, de bűnözésre adja a fejét, miközben jókora tehetséggel áldotta meg az ég. Erre lesz figyelmes a konzervatórium igazgatója, Pierre Geithner (Lambert Wilson), aki pár alkalommal meghallgatja a párizsi pályaudvarra kitett nyilvános zongorán játszani a különleges képességekkel bíró fiatalembert.

Jules Benchetrit Mathieu Malinski szerepében

Jules Benchetrit Mathieu Malinski szerepében

Fotó: Cirko Film

Kezdetben Mathieu ódzkodik attól, hogy együtt dolgozzon az igazgatóval, viszont miután elfogja a rendőrség, a segítségét kéri, ezért a későbbiekben a konzervatóriumban végez közmunkát. Pierre kapva-kap az alkalmon és a szárnyai alá veszi – pontosabban erőlteti, már-már zsarolja – őt és arra kötelezi, hogy vegyen zongoraórákat az intézmény és az ország legjobb tanárától, akit nemes egyszerűséggel csak grófnőnek hívnak (La Comtesse, Kristin Scott Thomas).

A jelenetek gyorsan váltakoznak, éppen ezért a szálak, kapcsolódási pontok nincsenek túlmagyarázva, ami egyesekben hiányérzetet kelthet, viszont a történet megértését nem nehezítik.

Annyit megtudunk, hogy Mathieure gyerekkorában nagy hatással volt a szomszédja, egy idős zongoratanár, akinek kilétéről túl sok információ nem derül ki, valamint arról sem, hogyan tanította meg őt zenélni. A színészeknek a gyors váltakozás miatt nincs lehetőségük kibontakozni, ettől függetlenül Lambert Wilson és Kristin Scott Thomas korrektül hozza a figurát, a főhősünkből viszont káromkodásain, dünnyögésein, hébe-hóba elejtett kedves mosolyain és a csillogó szemein, valamint a búslakodó fejtartásán kívül túl sokat nem látunk.

Lambert Wilson és Kristin Scott Thomas

Lambert Wilson és Kristin Scott Thomas

Fotó: Cirko Film

A filmet tulajdonképpen végigkíséri a történetben gyűrűző konfliktus, méghozzá az, hogy a tehetség miképpen tudja magáról lehántani a szegénységből fakadó nehézségeket, gátlásokat, félelmeket. A feszültség időről időre felüti a fejét, de fel nem robban, tulajdonképpen egészen a film végéig várni kell egy igazán megrázó jelenetre, addig be kell érnünk a finoman csepegtetett nyomorúsággal, igazságtalansággal. Megjelenik egy közepesen érdekes szerelmi szál is (Anna, Karijda Touré), ami nem ad túl sokat hozzá a történethez, maximum a korábban pedzegetett indulási feltételek közti méltánytalan különbségekre hívja fel a figyelmet.

Mathieu és Anna

Mathieu és Anna

Fotó: Cirko Film

A nézőt végig izgathatja a kérdés, hogy vajon miért áldoz ennyi energiát – sőt, mint kiderül voltaképp a karrierjét – egy jött-ment gyerekre az igazgató, akinek amúgy lenne mivel foglalkoznia, hiszen egyre kevesebben érdeklődnek a klasszikus zene iránt, amit az intézmény is megérez. Elsőre azt hihetnénk, voltaképpen egy apa-fiú kapcsolat alakul ki a szemünk láttára, aminek hátterében az életüket végig kísérő tragédiák állnak, viszont egy meghatározó ponton kiderül, hogy nem erről, hanem egy sokkal magasztosabb dologról beszélhetünk: vannak, akiket egyszerűen a zene tart életben.

A Kezedben a sorsod egy modern fairy tale, amit annak ellenére, hogy itt-ott képes elgondolkodtatni a figyelőjét, nem az érzelmekre gyakorolt hatása miatt érdemes megnézni. A film bemutat olyan irigylésre méltó embereket, akiknek különleges kapcsolatuk van a komolyzenével: ők képesek elveszni és megtalálni magukat benne.

A filmet január 3-án mutatták be a hazai mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.