Vannak, akiknek elég egyszer megmutatni

  • B. Papp Máté
  • 2019. január 4.

Mikrofilm

Csak kevesek kiváltsága az, hogy őrülten vonzódhatnak egy tárgyhoz, tevékenységhez, mi több, egy ideához. Ezeket a személyeket általában zseninek szoktunk hívni. A Kezedben a sorsod című film egy ilyen fiatal zseni, valamint a mentora történetét dolgozza fel.

Nem indulunk egyenlő feltételekkel, mindegy ki mennyire tehetséges – talán így lehetne leírni az alkotás egyik legfontosabb üzenetét, amit már korábban sokan megfogalmaztak. Ugyanakkor a Kezedben a sorsod kerüli a túlzott drámaiságot, egyes jeleneteiben kíméletlenül racionális, földhözragadt.

A film főszereplőjéről, Mathieu Malinskiről (Jules Benchetrit) nem tudni, hogy a nélkülözés, a silány társaság vagy a rossz természete miatt, de bűnözésre adja a fejét, miközben jókora tehetséggel áldotta meg az ég. Erre lesz figyelmes a konzervatórium igazgatója, Pierre Geithner (Lambert Wilson), aki pár alkalommal meghallgatja a párizsi pályaudvarra kitett nyilvános zongorán játszani a különleges képességekkel bíró fiatalembert.

Jules Benchetrit Mathieu Malinski szerepében

Jules Benchetrit Mathieu Malinski szerepében

Fotó: Cirko Film

Kezdetben Mathieu ódzkodik attól, hogy együtt dolgozzon az igazgatóval, viszont miután elfogja a rendőrség, a segítségét kéri, ezért a későbbiekben a konzervatóriumban végez közmunkát. Pierre kapva-kap az alkalmon és a szárnyai alá veszi – pontosabban erőlteti, már-már zsarolja – őt és arra kötelezi, hogy vegyen zongoraórákat az intézmény és az ország legjobb tanárától, akit nemes egyszerűséggel csak grófnőnek hívnak (La Comtesse, Kristin Scott Thomas).

A jelenetek gyorsan váltakoznak, éppen ezért a szálak, kapcsolódási pontok nincsenek túlmagyarázva, ami egyesekben hiányérzetet kelthet, viszont a történet megértését nem nehezítik.

Annyit megtudunk, hogy Mathieure gyerekkorában nagy hatással volt a szomszédja, egy idős zongoratanár, akinek kilétéről túl sok információ nem derül ki, valamint arról sem, hogyan tanította meg őt zenélni. A színészeknek a gyors váltakozás miatt nincs lehetőségük kibontakozni, ettől függetlenül Lambert Wilson és Kristin Scott Thomas korrektül hozza a figurát, a főhősünkből viszont káromkodásain, dünnyögésein, hébe-hóba elejtett kedves mosolyain és a csillogó szemein, valamint a búslakodó fejtartásán kívül túl sokat nem látunk.

Lambert Wilson és Kristin Scott Thomas

Lambert Wilson és Kristin Scott Thomas

Fotó: Cirko Film

A filmet tulajdonképpen végigkíséri a történetben gyűrűző konfliktus, méghozzá az, hogy a tehetség miképpen tudja magáról lehántani a szegénységből fakadó nehézségeket, gátlásokat, félelmeket. A feszültség időről időre felüti a fejét, de fel nem robban, tulajdonképpen egészen a film végéig várni kell egy igazán megrázó jelenetre, addig be kell érnünk a finoman csepegtetett nyomorúsággal, igazságtalansággal. Megjelenik egy közepesen érdekes szerelmi szál is (Anna, Karijda Touré), ami nem ad túl sokat hozzá a történethez, maximum a korábban pedzegetett indulási feltételek közti méltánytalan különbségekre hívja fel a figyelmet.

Mathieu és Anna

Mathieu és Anna

Fotó: Cirko Film

A nézőt végig izgathatja a kérdés, hogy vajon miért áldoz ennyi energiát – sőt, mint kiderül voltaképp a karrierjét – egy jött-ment gyerekre az igazgató, akinek amúgy lenne mivel foglalkoznia, hiszen egyre kevesebben érdeklődnek a klasszikus zene iránt, amit az intézmény is megérez. Elsőre azt hihetnénk, voltaképpen egy apa-fiú kapcsolat alakul ki a szemünk láttára, aminek hátterében az életüket végig kísérő tragédiák állnak, viszont egy meghatározó ponton kiderül, hogy nem erről, hanem egy sokkal magasztosabb dologról beszélhetünk: vannak, akiket egyszerűen a zene tart életben.

A Kezedben a sorsod egy modern fairy tale, amit annak ellenére, hogy itt-ott képes elgondolkodtatni a figyelőjét, nem az érzelmekre gyakorolt hatása miatt érdemes megnézni. A film bemutat olyan irigylésre méltó embereket, akiknek különleges kapcsolatuk van a komolyzenével: ők képesek elveszni és megtalálni magukat benne.

A filmet január 3-án mutatták be a hazai mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”