Film

Veled minden hely ragyogó

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 19.

Mikrofilm

Érzékeny művészlélek, nyughatatlan, a meg nem értettségét agresszióval palástoló lázadó – a tinifilmek még mindig John Hughes 80-as évekbeli műveinek sztereotípiáiból élnek, pedig azok már akkor is erősen újrafelhasználtnak minősültek.

Érzékeny művészlélek, nyughatatlan, a meg nem értettségét agresszióval palástoló lázadó – a tinifilmek még mindig John Hughes 80-as évekbeli műveinek sztereotípiáiból élnek, pedig azok már akkor is erősen újrafelhasználtnak minősültek.

Ezúttal arra megy ki a játék, hogy kommunikációképtelen fiatalok habarodjanak egymásba: sérült, gyászoló lelkek, akik önsegítő csoportokban, post-it terápiákon és hosszú, magányos elvonulásokon próbálják kikúrálni magukat.

A mindezt keretbe foglaló történet kizárólag fellengzős című, puha fedeles Young Adult regényekben fordulhat elő: a diákok iskolai feladatként azt kapják, hogy fedezzék fel Indiana állam csodáit, és írjanak belőle beadandót – párban. A naplementés, gitárprüntyögős montázsok alatt azonban a Veled minden hely ragyogó mintha váratlanul működni kezdene – egy ideig. Kezdetben a dühkitörései miatt az iskolában számkivetetté vált Theodore számít protagonistának: mindent megtesz, hogy jobb kedvre derítse a testvére halálát gyászoló Violetet. A felszínes, „nem tudom, az iskolában melyik klikkbe tartozzak” jellegű problémákat fele-fele arányban váltják fel papírízű romantikázások és fájdalmasan valódinak ható kríziskommunikáció. Aztán a lány lassan megnyílik és feloldódik, s felszínre kerülnek a fiú lelki bajai. Amelyekre tán mégsem nyújt megoldást néhány óra kocsikázás a vadregényes amerikai vidéken…

A perdöntő melodrámai fordulatot nagyjából a film felétől sejthetjük: a Veled minden hely ragyogó témafelvetése fontos, megoldása sekélyes.

Szabó Ádám

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.