Film

Veled minden hely ragyogó

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 19.

Mikrofilm

Érzékeny művészlélek, nyughatatlan, a meg nem értettségét agresszióval palástoló lázadó – a tinifilmek még mindig John Hughes 80-as évekbeli műveinek sztereotípiáiból élnek, pedig azok már akkor is erősen újrafelhasználtnak minősültek.

Érzékeny művészlélek, nyughatatlan, a meg nem értettségét agresszióval palástoló lázadó – a tinifilmek még mindig John Hughes 80-as évekbeli műveinek sztereotípiáiból élnek, pedig azok már akkor is erősen újrafelhasználtnak minősültek.

Ezúttal arra megy ki a játék, hogy kommunikációképtelen fiatalok habarodjanak egymásba: sérült, gyászoló lelkek, akik önsegítő csoportokban, post-it terápiákon és hosszú, magányos elvonulásokon próbálják kikúrálni magukat.

A mindezt keretbe foglaló történet kizárólag fellengzős című, puha fedeles Young Adult regényekben fordulhat elő: a diákok iskolai feladatként azt kapják, hogy fedezzék fel Indiana állam csodáit, és írjanak belőle beadandót – párban. A naplementés, gitárprüntyögős montázsok alatt azonban a Veled minden hely ragyogó mintha váratlanul működni kezdene – egy ideig. Kezdetben a dühkitörései miatt az iskolában számkivetetté vált Theodore számít protagonistának: mindent megtesz, hogy jobb kedvre derítse a testvére halálát gyászoló Violetet. A felszínes, „nem tudom, az iskolában melyik klikkbe tartozzak” jellegű problémákat fele-fele arányban váltják fel papírízű romantikázások és fájdalmasan valódinak ható kríziskommunikáció. Aztán a lány lassan megnyílik és feloldódik, s felszínre kerülnek a fiú lelki bajai. Amelyekre tán mégsem nyújt megoldást néhány óra kocsikázás a vadregényes amerikai vidéken…

A perdöntő melodrámai fordulatot nagyjából a film felétől sejthetjük: a Veled minden hely ragyogó témafelvetése fontos, megoldása sekélyes.

Szabó Ádám

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.