Film

Veled minden hely ragyogó

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 19.

Mikrofilm

Érzékeny művészlélek, nyughatatlan, a meg nem értettségét agresszióval palástoló lázadó – a tinifilmek még mindig John Hughes 80-as évekbeli műveinek sztereotípiáiból élnek, pedig azok már akkor is erősen újrafelhasználtnak minősültek.

Érzékeny művészlélek, nyughatatlan, a meg nem értettségét agresszióval palástoló lázadó – a tinifilmek még mindig John Hughes 80-as évekbeli műveinek sztereotípiáiból élnek, pedig azok már akkor is erősen újrafelhasználtnak minősültek.

Ezúttal arra megy ki a játék, hogy kommunikációképtelen fiatalok habarodjanak egymásba: sérült, gyászoló lelkek, akik önsegítő csoportokban, post-it terápiákon és hosszú, magányos elvonulásokon próbálják kikúrálni magukat.

A mindezt keretbe foglaló történet kizárólag fellengzős című, puha fedeles Young Adult regényekben fordulhat elő: a diákok iskolai feladatként azt kapják, hogy fedezzék fel Indiana állam csodáit, és írjanak belőle beadandót – párban. A naplementés, gitárprüntyögős montázsok alatt azonban a Veled minden hely ragyogó mintha váratlanul működni kezdene – egy ideig. Kezdetben a dühkitörései miatt az iskolában számkivetetté vált Theodore számít protagonistának: mindent megtesz, hogy jobb kedvre derítse a testvére halálát gyászoló Violetet. A felszínes, „nem tudom, az iskolában melyik klikkbe tartozzak” jellegű problémákat fele-fele arányban váltják fel papírízű romantikázások és fájdalmasan valódinak ható kríziskommunikáció. Aztán a lány lassan megnyílik és feloldódik, s felszínre kerülnek a fiú lelki bajai. Amelyekre tán mégsem nyújt megoldást néhány óra kocsikázás a vadregényes amerikai vidéken…

A perdöntő melodrámai fordulatot nagyjából a film felétől sejthetjük: a Veled minden hely ragyogó témafelvetése fontos, megoldása sekélyes.

Szabó Ádám

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.