A király összes embere – Az ombudsmanjelöltről

  • narancsblog
  • 2013. augusztus 9.

Narancsblog

Sajnos nem holmi paranoia azt gondolni, hogy kormányunk és pártunk a fékek és ellensúlyok rendszerének egyik utolsó elemét készül kiiktatni a közéleti térképről.

Óvatosan latolgatja a közvélemény: vajon az Áder János által csütörtökön megnevezett ombudsmanjelölt teljesen a kormány és a Fidesz zsebéből mászott-e elő, vagy csupán kétségbevonhatatlan szakmai kvalitásainak köszönheti, hogy a NER időszakában egy percre sem marad kormányzati megbízás nélkül. Alkalmasint felesleges találgatni, s mindezt nem csupán az mondatja velünk, hogy Székely László (aki egyébként polgári jogi területen elismert egyetemi tanár) e pillanatban is a „határokkal osztott természeti erőforrások fenntartható használatáért felelős miniszteri biztos”, magyarul dunai kormánybiztos.

false

 

Fotó: MTI – Kovács Tamás

 

Persze, aligha véletlen, hogy éppen rá bízták az új polgári törvénykönyv (Ptk.) összeállítását: a nagy lélegzetű kollektív alkotói munkát ő felügyelte miniszteri biztosként. Annyit azért e munkája kapcsán meg szoktak jegyezni, hogy az új Ptk. számos helyen éppen alapjogi szempontból aggályos – s ez csupán részben tulajdonítható a törvényjavaslatot jó szokásuk szerint szétbarmoló kormánypárti képviselőknek. (Mellékesen jegyezzük meg: akadt olyan fejezete a Ptk.-nak, nevezetesen a gondnokságról szóló, amit éppen a mostani ombudsman küldött az Alkotmánybíróság elé.)

A gyanú sokkal inkább az Orbán-rendszer eddigi működéséből fakad: amikor azt látjuk, hogy néha még a jelentéktelennek tűnő pozíciókat és megbízásokat is csupán a végtelenül lojális párthívek és a bizalommal nem hiába kitüntetett laikusok kapnak – legyen bár szó nagy pénzekről (útépítés, pénztárgépügy) vagy nem lebecsülendő kisebbről (lásd: trafikengedélyek). A káderpolitika is a NER világa iránti, határt nem ismerő lojalitást díjazza olyan posztokon is, melyeknek amúgy a politikától függetlenül kéne működni – a legfelsőbb bírói vagy ügyészi pozícióktól az „egyszerű” színi direktori stallumokig.

És hát ne játsszuk a naivat, a mostani ombudsman, Szabó Máté az egyik utolsó tüske a hatalom oldalában: nemegyszer emelte fel a szavát a szép új világunkban mindennapinak számító, de ettől még erősen aggályos törvényalkotói ámokfutás miatt, például a negyedik alkotmánymódosítás, a közszolgák titkosszolgálati megfigyelése vagy éppen a közmunkaprogram magánszférát sértő kitételei ellen. (Aggályairól és megfontolásairól tavaly két ízben is beszélt lapunknak, lásd itt és itt.)

Sajnos nem holmi paranoia azt gondolni, hogy kormányunk és pártunk a fékek és ellensúlyok rendszerének egyik utolsó elemét készül kiiktatni a közéleti térképről – ebből a szempontból igenis üzenet egy folyamatosan kormányzati megbízásokat betöltő, a mostani hatalom iránt jól sejthetően lojális személy jelölése, s a parlamenti kétharmad birtokában valószínűsíthető megválasztása.

Amúgy pedig a jelenleg regnáló hatalom és mindenható miniszterelnökünk kormányzati filozófiája egyértelmű és egyben ék egyszerűségű: a felülről érkező határozott akarat érvényesülését nem csupán felesleges és haszontalan, de egyben káros is oktalan gáncsoskodással, jogi ortályoskodással akadályozni. Tessék csak nyugodtan megbízni a kedves vezető és derék munkatársainak végtelen bölcsességében: a nemzeti lényegből lepárolt transzcendencia letéteményeseiként mindig jobban tudják nálunk, hogy mi jó nekünk (a NER nyelvén az „embereknek”, a „magyar embereknek”.)

A priori természetesen nincs okunk (vagy inkább alapunk) kétségbe vonni a leendő ombudsman szakmai és morális integritását avagy jó szándékát. Amint a hivatalába kerül, elődjéhez hasonlóan akár teljes mértékben érvényesítheti is a rá ruházott nem lebecsülendő hatalmat, s lehet belőle jogaink legállhatatosabb őrizője (végül is láttunk már efféle csodát, elszabadult hajóágyúként viselkedő alkotmánybíró személyében is – lásd itt).

Csak éppen attól félünk, Orbánék nem fognak még egyszer ekkorát hibázni.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.