Daloló pojácák állami hátszéllel – a Barackfa újabb gyümölcsei

  • narancsblog
  • 2013. május 25.

Narancsblog

Magunkhoz sem tértünk a „nemzeti összefogás dala” okozta sokkból, amikor blogján Bolyki György azzal állt elő, hogy Bársony Bálint ellopta a show-t. „Bálint kiállt a színpadon lévő sok zenész és a Bolyki Soul & Gospel Kórus elé, és elmondta, hogy van egy hatalmas, grandiózus terve: szeretné az egész országot megénekeltetni egy közös dallal, hogy az éneklésen keresztül elkezdődjön egy újfajta közösségépítés sok szenvedést látott kis hazánkban. (…) Köpni-nyelni nem tudtunk. Nem vagyunk indulatos csávók, de ez akkora pofátlanság volt. (…) Próbáltam elmagyarázni, hogy ez a MI ötletünk, MI szeretnénk megcsinálni, és ha akar, nyugodtan álljon be mögénk, de ne nyúlja le a projektet. Nem hallgatott meg, rám vágta az ajtót. Azóta nem beszéltünk, csak figyelem, mit csinál az ötletünkből” – írja Bolyki, akinek az a legnagyobb baja, hogy testvérének, Bolyki Balázsnak is van egy közös éneklős dala.

„Kb. másfél hónapja zajlik a »Mi dalunk« május 30-i országos együtt éneklésének kampánya, amikor is a Kossuth rádió le fogja játszani a zenét, és a kórusok országszerte éneklik rá a dalt. A www.midalunk.hu oldalon mindenki megtalálja a kottákat, a zenét, valamint ide lehet feltölteni a kórusok éneklését megörökítő videót is.”

Persze nem az az érdekes az egészben, hogy A mi dalunk jobb-e, mint a Barackfa (annál minden jobb), bár Bolyki azzal jön, hogy ezzel az ócskasággal lett elrontva a nagy ötlet. A kutya a bejegyzés végére van beásva, amikor már szinte Bolyki kér elnézést: „Azoknak sem adok igazat, akik fröcsögve szidják a kezdeményezést, ugyanis végre elindultunk egy jó irányba! Lehet, hogy sántít a dal [persze, hiszen „talpaink egymásra lépnek”:-)], de végre a hivatalos kormányzati kommunikációban is megjelent a közösségépítő éneklés fogalma!!!!!!!”

Aha, így már mindjárt más. Csakhogy Bolykinak valakibe mégis bele kell rúgnia az őt ért borzasztó méltánytalanságért. Természetesen a sajtóba. Ilyenformán a hírportálokra (szám szerint az összesre) próbálja rákenni, hogy ő volt annyira ostoba, hogy első felindultságában közzétegye sérelmét.

Vagyis a dal már régen nem arról szól, hogy milyen sunyi kis gazember ez a Bársony gyerek, hanem arról, hogy „Szóval, kedves újságírók (…)

1.   Vagy nem tudtok szöveget értelmezni, vagy direkt ferdítetek.

2.   Ahogy első írásomban, most is azt mondom: a lényeg, hogy VAN KÖZÖS DAL!

3.   Én már rég ismét együtt fogok muzsikálni Bálinttal a bécsi Joe Zawinul’s Birdland-ben (sic!), amikor ti még mindig azon fogtok ügyködni, hogyan kell a lehető legtöbb politikai hasznot kifacsarni egy-egy jelenségből. Még akkor is, ha ehhez el kell torzítanotok a valóságot.”

A magunk részéről tényleg szurkolunk, hogy Bársonyt és Bolykit minél hamarabb lássák vendégül a bécsi Joe Zawinul’s Birdlandben, ha viszont a császárváros úri közönsége mégsem a Barackfa dzsesszváltozatára lenne kíváncsi, felőlünk akár itthon is folytathatják ezt a kutyakomédiát: pereljenek be minden sajtóterméket, ha a szájára vette a nevüket. (Pénteken Bársonyék is kiadtak egy közleményt: „Az elmúlt napok történései alapján arra az elhatározásra jutottunk, hogy a személyünket érintő minden hitelrontásnak számító kijelentés kapcsán jogi eljárást kezdeményezünk.”)

Ám van itt még valami, Bolyki ugyanis – hogy nem fárad el a keze – írt egy harmadik blogbejegyzést is kifejezetten a hvg.hu-nak címezve, és ebben azt olvassuk, hogy „Sem Bolykiék, sem Bársonyék nem tudtak a felhívásról – szerintem nem is létezett ilyen (de ha igen, akkor bocs). Tehát egyik nóta sem azért készült, hogy június 4-i Összefogás dala legyen belőle”.

Vagyis innentől már nem az a kérdés, hogy kinek az ötlete volt a közös éneklés, még csak nem is az, hogy a minisztérium ahelyett, hogy a dolgát végezné, ostoba dalocskákat igyekszik betaníttatni június negyedikére. Inkább az, hogy név szerint ki döntött arról, hogy a Barackfa legyen az Összefogás dala, egyáltalán voltak-e még szóba jöhető számok, bónuszként pedig árulják már el, hogy mindez mibe fájt a minisztériumnak, az MTVA-nak és mindazoknak, akik támogatták, támogatják a projektet.

Reméljük, hogy a KIM nem késlekedik a válasszal, mert eddig csak egy elég szánalmas indokra futotta: „Ahová a szavak már nem érnek el, oda a zenén keresztül vezet az út. A dal megérinti az ember lelkét, vigasztalni tud, képes örömet fakasztani maga körül és saját maga számára. Kodály Zoltán máig vitathatatlan zenepedagógiai elképzeléseinek középpontjában az éneklés közösségi élményének megélése áll. A fenti gondolat jelenik meg a nemzeti összetartozás napja alkalmából kiválasztott zeneműben is.”

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.