Fundamentalista szőnyegbombázás a progresszív keresztények ellen

  • narancs.hu
  • 2021. április 3.

Narancsblog

Monostori Tibor történész a Narancsban nemrég amellett érvelt, hogy a keresztények nyugodt lélekkel támogathatják az azonos neműek házasságát és örökbefogadását. Írása heves, sokszor alpári reakciókat váltott ki a református egyház radikális alegységeiből.  

Monostori Tibor közgazdász, történész és református egyháztag a Narancs hasábjain nemrég az Isten védelme felé című írásában amellett érvelt, hogy a hívő keresztények biblikusan és szabadon támogathatják az azonos neműek házasságát és jogukat az örökbefogadásra – szerzőnk csak azt kérte a konzervatív keresztényektől, hogy ha ezt nem is fogadják el, de ne zárják ki. Ez a remek esszé reflexió, egyfajta válaszcikk volt Márkus Tamás református lelkipásztornak, az Evangelikál Csoport vezetőjének Miért nem támogathatja egy keresztény az azonos neműek házasságát? című, januárban megjelent írására. (777blog.hu, 2021. január 31.). Ebben Márkus azt fejtegeti, hogy a keresztyén hitet magukénak vallók nem támogathatják a homoszexuálisok házasságát, sem örökbefogadását, mivel ez a támogatás hitehagyást jelent.

Monostori írását már egy korábbi pengeváltás is megelőzte: Márkus ugyanis februári, a Vasárnap.hu-n megjelenő írásában (A progresszív keresztyénnek úgy kell az egyházi botrány, mint egy falat kenyér, 2021.02.18.) sokkal sarkosabban fogalmaz, a progresszív keresztyéneket parazitáknak, élősdiknek nevezi, akiknek „szükségük van egy gazdatestre”, és nem „termelnek”, csak „legelnek”. A cikk miatt Monostori Tibor és Huszár Ágnes nyílt levélben szólította fel a Magyarországi Református Egyház Zsinatát és a zsinat lelkészi elnökévé akkor frissen kinevezett Balog Zoltán exminisztert, hogy határolódjanak el az írástól és annak gyűlöletkeltő, a nácizmus retorikáját idéző megszólalásaitól. A nyílt levélre nem kaptak választ.

A Narancs-cikk aztán tovább szította a téma körül feléledő egyházi vihart, amely megmutatta azt is, hogy mit jelent a konzervatív keresztények hangadói számára a Márkus által hangoztatott „óvó szeretet”.

A melegek házasodása és örökbefogadási lehetőségei a református egyházon belül is vitatott pontnak számítanak, legalábbis megfelelőnek arra, hogy a konzervatív, fundamentalista irányzatot képviselők lerohanják nemcsak Monostorit, hanem a teljes progresszív (és liberális) református irányzatot a publicisztikában elhangzott érvekért és kijelentésekért. A cikket követően sorra jelentettek meg nyílt leveleket és válaszokat a legnagyobb egyházi portálokon,

hirtelen megugrott a progresszív kereszténységet kárhoztató elmélkedések száma, az irányzat és Monostori „tévedéseinek”, egyesek szerint „hazugságainak” témája még igehirdetésekbe is bekerült.

Monostori néhány nappal a cikk megjelenése után közleményt adott ki, hogy a publicisztikájában szereplő érvek csak saját álláspontját és nem felekezetének hivatalos álláspontját tükrözik, és bár ki nem zárták, de megkérték, ezentúl ne nyilatkozzon úgy, hogy az egyház tagjaként hivatkozik magára. (Miközben minden szempont szerint annak hivatalos és teljes jogú tagja.)

A vitából kitűnik, hogy vannak kérdések, melyekben a református egyháztörténeti hagyományokkal szemben mára egyre kevesebb tér nyílik a valós kérdésfeltevésre, s fősodorrá kezd válni egy olyan konzervatív többségi irányzat, amely a progresszív álláspont nem vitapartnerként, hanem kárhoztatandóként kezeli. Annak ellenére, hogy a progresszív irányt képviselők számtalan egyháztörténeti kérdésben adtak már olyan válaszokat, amely beépült az egyház mai szabályai és elismert dogmái közé. (A női lelkészség rendkívül fiatal, mégis az egész világon nagyon elterjedt intézménye erre is példa: Kihívás protestánsoknak a progresszivitásról és a teremtés rendjéről, Felszabtér, 2021.03.17.)

A vita érvei többnyire teológiai, illetve filozófiatörténeti áttekintésben veszik végig azt – a Biblia értelmezésétől Pál jelentőségén át egészen Freudig eljutva –, hogy miért tekinti Isten bűnnek az azonos neműek szexuális kapcsolatát.

A retorika a szakirodalmilag jegyzetelt állításoktól a progresszív keresztények „élősdinek” nevezéséig vagy éppen Júdással való párhuzamba állításáig megy el.

Monostori március 4-i cikkére az egyház több közismert személyisége válaszolt. Köntös László református lelkész, a Dunántúli Református Egyházkerület főjegyzője és Tudományos Gyűjteményeinek igazgatója egy Facebook-bejegyzésben érvelt a „A „progresszív” bibliamagyarázat hazugsága” ellen. Szerinte Monostori (és a progresszív keresztények) a keresztény bibliaértelmezési hagyomány ellenfelei, és a történetiség eszméjével akarják megsemmisíteni a Biblia által kijelentett örök igazságokba vetett hitet. A korábban a hungarista Pax Hungarica Mozgalomhoz tartozó, majd a kormánybarát Hír TV-n katolikus hitvédőként feltűnő Szász Péter közösségi oldalán vette elő Monostori gondolatait. Szabados Ádám teológus hosszú, teológiai és filozófiai példákkal alátámasztott esszében válaszolt Divinity című blogján (Egy keresztény hit van, márc. 6.), ebben amellett érvel, hogy az apostoli tanítás egyértelműen és világosan fogalmaz arról, hogy a homoszexualitás bűn. Emellett „helytelennek és félrevezetőnek” nevezi a kereszténység szétválasztását konzervatívokra és progresszívekre. Írása szerint ugyanis „nincs olyan kereszténység, amelyik az apostolok tanítását tekinti mércének, és olyan kereszténység, amelyik számára a világ haladása a mérce. Ezek közül csak az egyik valódi kereszténység. Beszélgetni természetesen lehet ezekről a kérdésekről, és ha ezt tesszük, mindenképpen tiszteljük egymásban Isten képmását, de az egyház alaprajza kétezer évvel ezelőtt már elkészült, arról nincs mit vitázni a falakon belül.”

Az Evangelikál Csoport honlapján Monostori március 4-i cikke óta nyolc cikk jelent meg, ezek egy része közvetlen válasz Monostori publicisztikájára, más része a progresszív kereszténység kritikája.

Már a cikkek címének felsorolásából is kitűnik, hogy az óvó szeretet és többoldalú vita helyett inkább a lerohanás a jellemző: Az önistenítés támadásától távolodva – válasz Monostori Tibor “Isten védelme felé” publicisztikájára (márc.8.), John MacArthur a szivárványról, az LMBTQ mozgalomról és a Bibliáról / Tim Keller a homoszexualitásról (márc.8.), Gondolatok az úgynevezett “progresszivizmus” 19. századi szellemtörténeti gyökereiről / Nyílt levél Monostori Tibornak (márc. 9.), Köntös László: A „progresszív” bibliamagyarázat hazugsága (márc. 9.), 5 jel, hogy gyülekezeted rálépett a progresszív keresztyénség útjára (márc. 10.) – e cikk nyitóképe egyébként rothadó almákat ábrázol –, Pál apostol Platón-képe / Nyílt levél Monostori Tibornak, 2. rész (márc. 19.), 10 dolog, amit mindenkinek tudnia kellene a kereszténység homoszexualitásról vallott felfogásáról (márc. 21.). Ezek egyike, Dr. Kovács Kálmán Árpád Pál apostol Platón-képétől induló írása a végkifejletében egyenesen odáig jut el, hogy a melegházasság támogatását a nekrofília, a pedofília és a vérfertőzés legalizálásával állítja párhuzamba.

Monostori publicisztikája közvetve az állami médiába is eljutott. Egy metodista istentiszteleten (Kossuth Rádió, március 21.) az igehirdető azt fejtegette, hogy félelmetesnek találja, ahogy a világ átszövi az egyház életét, és teret nyer magának a liberális gondolkozás. Az Alaptörvényt említve helyeselte a házasságról abban szereplő pontokat, hangsúlyozva, hogy az egyház nem kényelmesedhet el, imádkozni kell a feljebbvalókért, hogy „nyugodt és békés életet élhessünk”. A Narancs-cikk részleteit ismertette a Mandiner, s a kommentszekcióban előkerülő homofób és kirekesztő megszólalások nemhogy óvó, de még a felebaráti szeretet nyomát sem mutatják.

A cikk által felvetett téma a kormányzati támogatásban is részesülő Vasárnap.hu-t sem hagyta nyugodni. Ebben a cikkben (Ez már a végjáték – avagy mi folyik Amerikában?, 2021. 03. 10.). a progresszív irányzatok amerikai eluralkodása miatt már a véget vizionalizálják, s a konzervatív keresztények vallásszabadságának megszűnését látják abban, ha teret engednek a progresszív álláspontnak. Az írás retorikája a magyar kormánypárti kommunikációból ismerős: „Hazánkban is érezhetően egyre erősebb az a lobbi, mely mindennel, ami csak a csövön kifér, harcol a férfi és nő egyedisége ellen, a keresztény családmodell szentsége ellen, s azért, hogy minden évezredes érték végleg el legyen égetve a haladás oltárán. Nő a nyomás, erősödik a harc. Közelednek a frontvonalak. Itt az idő, hogy mi is harcba szálljunk az Úr oldalán.”

A melegházasság, illetve az azonos nemű párok örökbefogadásának támogatása és a progresszív keresztények ellen indított szőnyegbombázás nem független egymástól. Monostori az ÉS-ben írott korábbi cikkében (Össze kell-e fogniuk a keresztényeknek?, 2021.02.19.) figyelmeztet arra, hogy a konzervatív egyházi álláspontok összefonódnak a kormánypárti érdekekkel.

A Vasárnap.hu gyakorlatilag közös fóruma az ultrakonzervatív katolikus és református oldalnak – e két fundamentalista közösség itt a politikai kérdésekben nagy egyetértésben talál egymásra, miközben vallásilag gyakorlatilag eretnekként tekintenének egymásra.

 

A szintén erősen konzervatív egyházi nézetek fórumát jelentő 777 blog több mint 70 ezer követővel rendelkező médiummá vált. A politikailag támogatott vallási kötődésre pedig még konkrétabb példa Balog Zoltán exminiszter és református lelkész februári megválasztása a Magyarországi Református Egyház legfőbb döntéshozó szerve, a zsinat lelkészi elnökévé.

(Címlapképünk illusztráció)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.