Hipp-hopp, 30 milliárddal többe fáj a pusztaszabolcsi vasútvonal felújítása – 30 milliárddal!

  • narancs.hu
  • 2016. december 11.

Narancsblog

A sötét történetben feltűnik egy régi ismerős is, a hazaárulózás Rigó Jancsija.

A tervezett 64 milliárd helyett közel 100 milliárd forintba kerül a Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal korszerűsítése – számolt be Hír Tv. A tárgyban tavaly kiadott kormányhatározatban szerepel 64 milliárd, de a novemberi újabb határozat már 94 milliárdról szól. Ennyi pénzt viszont még a NER-ben is muszáj valahogy megmagyarázni, hát menten sorompóba is álltak az illetékesek, igaz, nem nagyon erőltették meg magukat.

Lázár János például azt mondta, hogy „az eredeti tervekhez és közbeszerzésekhez képest változott a tartalom, és a változó tartalomnak van többletköltsége, ez evidens. Minden beruházásnál előfordul, hogy a megbízó úgy dönt, hogy kibővíti a beruházásnak a tartalmát.”

Kicsinyt persze lerontja e duma hitelességét, hogy mindkét párt …, bocsánat kormányhatározatban betűről betűre ugyanaz a „tartalom” szerepel, és se égen, se padláson nem találni dokumentumokat a „kibővített tartalmakról”.

Loppert Dániel

Loppert Dániel

Fotó: MTI

De szerencsére jött Loppert Dániel, a korszerűsítésért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivő-osztályvezetője. Ám mielőtt idéznénk e nagy reményű ifjú dolgozó perdöntő magyarázatát, emlékezzünk meg nevezett repülőrajtjáról a magyar politikai életben. Nos, Loppert Dániel Medgyessy Péter miniszterelnök felé kiabálta háromszor is, hogy „hazaáruló” – Kapolcson, 2002-ben. Villámkarrier, rögtön Rogán Antal vette a hóna alá, eltelt 14 év, s máris osztályvezető a csávó. Loppert azt mondja, azért nőtt meg az összeg kurta egy esztendő alatt az eredeti csaknem felével (!) – még egyszer: 30 000 000 000 forinttal –, mert „itt a mérnökár megadásánál nem teljesen voltak egyértelműek a felelősségi körök. Ezt még korábban a tervezőcég adta meg, amelyet a NIF átvett”. Szóval a „mérnökárból” kifelejtettek valamit a tökéletesen illetéktelen mérnökök, illetve a tervezőcég. Vajon mit felejtettek ki ezek a trehány disznók?

Hát mi azt nem tudhatjuk.

A Hír Tv biztos, ami biztos, megkérdezte – úgy nagy általánosságban – Martin József Pétert, a Transparency International magyarországi ügyvezető igazgatóját, aki lakonikusan megjegyezte, hogy „lényegében alig van Magyarországon olyan európai uniós közbeszerzés, amelyben ne lenne jelen a túlárazás”.

Hát igen, Lázár János vagy Loppert Dániel szájából ilyen mondat tényleg elég hülyén hangzott volna. Bár mondjuk a jelenlegi közleményeiknél az is hitelesebb lett volna, ha azt mondják, puszta elírás történt, a hatost meg kilencest nagyon könnyű összekeverni, eredetileg is 94 milliárd volt az, csak felfordult a 9-es 6-osnak. Vagy bármit, amiből nem lóg ki ennyire a lóláb.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.