Indul a tanév – Orbán és Balog máris fenyegetik a szülőket

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 2.

Narancsblog

Megkezdődött a 2013–2014-es tanév, Hoffmann Rózsa produkciója dübörög olyan vendégfellépőkkel, mint Balog Zoltán és Orbán Viktor. A csatazaj minden józan hangot, kritikus megjegyzést elnyom, kérdezni tilos, soha ekkora káosz nem volt még szeptemberben az iskolákban; egyes szakemberek szerint a magyar közoktatás sorsa épp e napokban pecsételődik meg.

De megálljunk, mintha ugyanezt mondaná a miniszterelnök és a miniszter is!

Orbán Viktor azt üzeni Törökbálintról, hogy régen csak a pedagógusok lelkiismeretességén múlt, mennyi figyelmet fordítottak a gyermekek emberi minőségének (sic!) javítására, Balog Zoltán viszont arról beszélt Debrecenben, hogy az oktatás nem szolgáltatás, nem Patyolat. Akkor mi, szívesség? „A család nemcsak egyszerűen megrendelőként van jelen, és ha a szülők nem tanítják meg a gyermekeket bízni a köznevelésben, a tanárban, akkor bizony nem fog menni.”

Mi nem fog menni, te szerencsétlen?

Orbán és Balog ennél egyértelműbb módon nem is fejezhette volna ki a most bevezetett oktatási rendszer lényegét. Szájukból a „köznevelésbe vetett bizalom” alig leplezett fenyegetés: ha a gyerek nem úgy viselkedik, ahogy elvárjuk, azzal megátalkodott bizalmatlanságát juttatja kifejezésre, s természetesen megnézheti magát. Szülő is, tanár is.

Az ünnepi beszédekben rendre előkerült, hogy új időszámítás kezdődik – efelől valóban nem lehetnek kétségeink –, csakhogy ez az új ósdi, retrográd, szűk látókörű, de legfőképpen rosszindulatú, mert alattvalókat igyekszik kinevelni. Noha az elmúlt három évben a Fidesz-rendszer  jó néhány területen – elég csak a hajléktalanokkal kapcsolatos intézkedésekre gondolni – bizonyította, hogy távol áll tőle a humanizmus, mindez, ami mostantól az iskolákban állami gondoskodás címén kezdődik, messze a legantihumánusabb intézkedés, hiszen a gyerekeket veszi célba: az emberi minőségüket igazítaná Orbán Viktor kívánalmaihoz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.