Lesz Mephisto a Vígben?

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 1.

Narancsblog

Némi világhálós turbulencia után – melynek üzenete nagyjából annyi volt, hogy Eszenyi Enikő a Vígszínház megtartásának halovány reményéért cserébe leveszi a repertoárról a beígért nemzetis menekültdarabot, az Alföldi rendezte Mephistót – e pillanatban ott tartunk, hogy a novemberi program, melyben az eredeti tervek szerint is szerepelt volna a Mephisto, még nem nyilvános. Eddig a normális színházi menetrend.

Októberben eldől, ki viszi tovább a Vígszínházat. Magunk e pillanatban egy százalék esélyt sem adunk Balázs Péterrel szemben a jelenlegi igazgatónak, Eszenyi Enikőnek – arra a fapados, de a jelenlegi kinevezési gyakorlatot tekintve minimum kétharmados gyakorlatra alapozva, hogy BP szolnoki direktor a névjegyét sem küldte volna be a pályázatra, ha nem ígérték volna neki tutira a győzelmet.

Eszenyinek tehát nincs veszítenivalója – mert a Vígszínház nem veszítenivaló. Ha átvette a Mephistót, akár játszhatja is mindennap, ettől nem ront és nem javít a – nem létező – esélyein.

Az országos színházi évadnyitón – amelyen Halász, a kultúrpápa azt találta mondani, hogy a magyar színház biztonságban van, amitől az ember rögvest a zsebéhez kap, megvan-e még a pénztárcája – jelen volt a legtöbb, immár lenyúlt színház igazgatója: ott sündörögtek Szolnokon a hatalmasok, Vidnyánszky és politikussleppje (Halász, Fekete stb.) mögött, és nézték a bevezető lírai filmet, amelyen Balázs Péter tétován nézi az örvénylő Tiszát (beleugorjon-e, nem-e), válogat a jelmezek közt, hitvall és üzen, de leginkább játssza a lakájt, mint annyiszor életében, színpadon és azon kívül. (Máté Gábornak, a Katona igazgatójának és Mácsai Pálnak, az Örkény igazgatójának egyéb fontos dolga akadt aznap.) Megbízható forrás jelenti, hogy Halász röpke megbeszélést folytatott Eszenyivel, ennyit a kombinációról. Hogy Eszenyi a színház stábjából vagy azon kívül kikkel tanácskozik még, azt nem tudni – a kapkodó honlap-machinációkból úgy látszik, senkivel; ez egyébként erősíti azt a nem friss képzetet a Víg irányításáról, hogy egyszemélyes, és kissé hektikus üzem.

A Víg honlapjáról szombaton ugyanis kétségkívül eltűnt a Mephisto. A bérlet előadásai közül is; igaz, ez érthető, ha a nagyszámú egyeztetési kötelezettséget tekintjük, biztonságosabb a játszás a bérleten kívül. Aztán vasárnap felbukkant megint (a bérletben nem, csak a repertoárban), aztán eltűnt újra… – és lehet, hogy ismét ott lesz, aztán eltűnik majd megint.

Csütörtökön hallgatják meg az igazgatójelölteket – hogy addig nem fogunk biztosat tudni a Mephisto novemberi előadásairól, az tuti. Utána – és a várható gyors döntés után – rögvest megtudjuk majd, hogy igenis, lesz Mephisto a Vígben: vagy ezért, vagy azért.

Elhisszük, ha akarjuk – és egyelőre akarjuk –, hogy ezzel puszta véletlenségből esett egybe, hogy eltűnt (aztán újra felbukkant! – tényleg, mint egy rossz viccben) a Víg társulati névsorából Stohl András és Hevér Gábor. Azért, mert róluk még nem készült megfelelő, a dizájnhoz illeszkedő társulati fotó – mondják azok, akik tudják a tutit.

Szóval, lesz Mephisto – ráadásul kedden indul a Danton halála olvasópróbája Alföldi rendezésében –, vagyis a komoly alku helyett csak kis lebegtetés van – bár persze ez sem szép. Lebegtetni, ezeknek?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.