Lesz Mephisto a Vígben?

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 1.

Narancsblog

Némi világhálós turbulencia után – melynek üzenete nagyjából annyi volt, hogy Eszenyi Enikő a Vígszínház megtartásának halovány reményéért cserébe leveszi a repertoárról a beígért nemzetis menekültdarabot, az Alföldi rendezte Mephistót – e pillanatban ott tartunk, hogy a novemberi program, melyben az eredeti tervek szerint is szerepelt volna a Mephisto, még nem nyilvános. Eddig a normális színházi menetrend.

Októberben eldől, ki viszi tovább a Vígszínházat. Magunk e pillanatban egy százalék esélyt sem adunk Balázs Péterrel szemben a jelenlegi igazgatónak, Eszenyi Enikőnek – arra a fapados, de a jelenlegi kinevezési gyakorlatot tekintve minimum kétharmados gyakorlatra alapozva, hogy BP szolnoki direktor a névjegyét sem küldte volna be a pályázatra, ha nem ígérték volna neki tutira a győzelmet.

Eszenyinek tehát nincs veszítenivalója – mert a Vígszínház nem veszítenivaló. Ha átvette a Mephistót, akár játszhatja is mindennap, ettől nem ront és nem javít a – nem létező – esélyein.

Az országos színházi évadnyitón – amelyen Halász, a kultúrpápa azt találta mondani, hogy a magyar színház biztonságban van, amitől az ember rögvest a zsebéhez kap, megvan-e még a pénztárcája – jelen volt a legtöbb, immár lenyúlt színház igazgatója: ott sündörögtek Szolnokon a hatalmasok, Vidnyánszky és politikussleppje (Halász, Fekete stb.) mögött, és nézték a bevezető lírai filmet, amelyen Balázs Péter tétován nézi az örvénylő Tiszát (beleugorjon-e, nem-e), válogat a jelmezek közt, hitvall és üzen, de leginkább játssza a lakájt, mint annyiszor életében, színpadon és azon kívül. (Máté Gábornak, a Katona igazgatójának és Mácsai Pálnak, az Örkény igazgatójának egyéb fontos dolga akadt aznap.) Megbízható forrás jelenti, hogy Halász röpke megbeszélést folytatott Eszenyivel, ennyit a kombinációról. Hogy Eszenyi a színház stábjából vagy azon kívül kikkel tanácskozik még, azt nem tudni – a kapkodó honlap-machinációkból úgy látszik, senkivel; ez egyébként erősíti azt a nem friss képzetet a Víg irányításáról, hogy egyszemélyes, és kissé hektikus üzem.

A Víg honlapjáról szombaton ugyanis kétségkívül eltűnt a Mephisto. A bérlet előadásai közül is; igaz, ez érthető, ha a nagyszámú egyeztetési kötelezettséget tekintjük, biztonságosabb a játszás a bérleten kívül. Aztán vasárnap felbukkant megint (a bérletben nem, csak a repertoárban), aztán eltűnt újra… – és lehet, hogy ismét ott lesz, aztán eltűnik majd megint.

Csütörtökön hallgatják meg az igazgatójelölteket – hogy addig nem fogunk biztosat tudni a Mephisto novemberi előadásairól, az tuti. Utána – és a várható gyors döntés után – rögvest megtudjuk majd, hogy igenis, lesz Mephisto a Vígben: vagy ezért, vagy azért.

Elhisszük, ha akarjuk – és egyelőre akarjuk –, hogy ezzel puszta véletlenségből esett egybe, hogy eltűnt (aztán újra felbukkant! – tényleg, mint egy rossz viccben) a Víg társulati névsorából Stohl András és Hevér Gábor. Azért, mert róluk még nem készült megfelelő, a dizájnhoz illeszkedő társulati fotó – mondják azok, akik tudják a tutit.

Szóval, lesz Mephisto – ráadásul kedden indul a Danton halála olvasópróbája Alföldi rendezésében –, vagyis a komoly alku helyett csak kis lebegtetés van – bár persze ez sem szép. Lebegtetni, ezeknek?

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.