Mi a közös Orbánban és Trumpban? Imádják a hippirockot

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 28.

Narancsblog

A miniszterelnök ugyanarra a Creedence-dalra masírozott a színpadon, ami a bukott exelnököt is kísérte 2016-os kampányában.

A magyar streetfighter, aki „not káming from dö elít” tizenkét év után ismét a Fidesz tihanyi nagygyűlésén, a Tranzit fesztiválon szerepelt: meg is kapta a kemény kérdéseket Bohár Dánieltől, a Megafon üzenőfalakról levakarhatatlan propagandistájától. Elsőként azt, hogy „áll-e még, mint a cövek” – mármint a Fidesz parlamenti kétharmada.

Még ennél is kevésbé volt érdekes – s mégis erről szól rövid írásunk –, hogy a miniszterelnök a Creedence Clearwater Revival Fortunate Son című, 1969-es dalára vonult fel a színpadra, egy olyan zenére, amit a hatvanas évek ellenkultúrája szült.

Orbán – vagy a rendezvény szervezői – persze nem a Creedence-re gondoltak, amikor ezt a zenét választották, hanem Donald Trumpra, aki 2016-ban, az elnökségért folyó versenyben ugyancsak ezt a dalt használta egy kampányrendezvényen. A Creedence frontembere, John Fogerty igen megharagudott érte: a zenekar a vietnámi háborút ellenző, San Franciscó-i virágos hippik zenekara volt a hatvanas években, vállaltan baloldaliak, akik később Ronald Reagannel szemben is kifejezték ellenérzéseiket. A Fortunate Son nem maradhatott ki az Apokalipszis most című filmből sem, és ne felejtsük el, hogy A nagy Lebowski főhőse, a Töki is a Creedence-kazettáit fájlalta a legjobban, amikor lenyúlták a rozoga kocsiját a Coen testvérek filmjében. A zenekar fent említett dala mellett talán a Have You Seen the Rain és a Travelin' Band a leghíresebb.

A zenekar Fortunate Son című dala pont arról a politikusról szól, aki aranykanállal a szájában születik, és sosem kell szembesülnie az átlagemberek életének nehézségeivel. Nem csoda, hogy Fogerty kikelt az ellen, hogy éppen a dollármilliárdos birodalmat öröklő Donald Trump ellen kampányoljon vele.

 
John Fogerty a Creedence Clearwater Revival koncertjén
Fotó: Defense Visual Information Distribution Service/Creative Commons

Nem hisszük, hogy a Tranzit közönsége felismerte volna a Fortunate Son ütemeit, ahogy azt sem, hogy ismernék a Creedence Clearwater Revival politikai beágyazottságát. Hiszen mi is állhatna távolabb Orbántól, mint a hippiség, Töki Lebowski és a felforgató baloldaliság. Azt viszont igen, hogy Orbán számára a képzelt nemzetieskedés, a divathorthyzmus és a kontraszelektált keleti autokraták mellett a trumpizmus jelenti a legfontosabb politikai kapaszkodót, amit másolni akar.

És ha Donald Trump, akiről épp a napokban rabosítási fotó készült, egy baloldali hippizenekar dalára vonul színpadra, akkor ő is így fog tenni,

mielőtt új világrendről és nemzetről társalog az általa etetett propagandistával, és elmondja, hogy az ellenzék „gyermekded módon futballozik”, de mégis többszörös erőfölényben van.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.