Tarlóskolbász – bilincset kapnak a közterületesek

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 27.

Narancsblog

Hamarosan bilincset kapnak a közterület-felügyelők – jaj, nem úgy, nem őket verik bilincsbe, a felszerelésük része lesz e precíziós műszer (s rohadtul nem az autókerekek rögzítését célzó, hanem az emberre szabott). Ha tehát helytelenkedel, magyar, jön a közterület-felügyelő, és jól megbilincsel. De nyugi, csak azután, miután megruházott, hiszen augusztus óta már a gumibot is a fővárosi közterület-felügyelők alapfelszerelése. Tényleg, már csak a szolgálati fegyver hiányzik, és tisztára olyanok lesznek, mint a rendőrök.

Külsőre már most teljesen olyanok. Sötétkék gyakorlóruha, partizánsapó, láthatósági mellény; egy ilyen outfit – gumibot és bilincs nélkül is – maga a megtestesült pszichológiai hadviselés. Aki kitalálta, bizonyosan arra gondolt, hogy ha meglát egy ilyet a bliccelő, az illegális paprikaárus, a hajléktalanról nem is beszélve, akkor eszébe nem jut visszapofázni, hanem fülét-farkát behúzva lapít, és örül, ha kényszerítő eszközök alkalmazása nélkül megússza.

De úgy látszik, megfélemlítésből nem volt elég ennyi. Gumibot kell és bilincs. Egy újabb erőszakszervezet. Pedig az elmúlt években – országos szinten – alakult már egy-kettő a rendőrség mellé, de most Tarlós István is megcsinálta a magáét.

A hivatalos indoklás szerint a közteresek kizárólag önvédelemre használhatják a gumibotot. Még szép. Hogy a legények – akiket azzal szoktak froclizni, hogy még rendőrnek se voltak jók – valójában mit tartanak jogos önvédelemnek, az már egy másik, súlyosabb kérdés, lenne is rögtön egy-két tippünk rá. Hogy mást ne mondjunk, sokkal könnyebb és gyorsabb egy hajléktalan embert elzavarni néhány „simogatással”, mint élőszóval, és a hepciáskodó bliccelő is csendesebbé válik, ha ilyen „önvédelmi eszközt” alkalmaznak vele szemben. Vagy csak megmutatják neki.

És milyen csendes lesz azután, hogy a bilincs is csattan – persze csakis a közterületes testi épsége védelmében.

S aki minderről azt mondja, hogy a mi biztonságunkat szolgálja, az cinikus, hazudozó fráter – vagy nem figyelt oda eléggé a kommunizmusban.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.