Új irányt vett a fiatalítás: óvodásokat vonnak be a honvédelembe

  • narancs.hu
  • 2025. május 25.

Narancsblog

Egy kormányrendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjába is beillesztette „a honvédelem tantárgy oktatásának gyakorlatorientált fejlesztését”, és már ovisoknak is tartanak honvédelmi napokat. 

Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a hivatalba lépése utáni első megnyilvánulásában, 2022. július 4-én azzal jött, hogy szükség lenne arra, hogy „a magyar fiatalok fontosnak tekintsék a haza fegyveres védelmének ügyét”, de 2023 januárjában fiatalítás címén inkább több mint száz főtisztet és tábornokot rúgott ki.

Ezek után a minisztérium egyre több energiát fektetett abba, hogy a civileket bevonja, s vonzóvá tegye a számukra a katonaéletet. Hétről-hétre győzelmi jelentéssel felérő híreket olvashatunk arról, hogy újabb középiskola csatlakozott a kadétprogramhoz, hogy kis- és nagykamaszok aléltak el az élményektől a honvédelmi táborokban, a kitelepülős honvédségi napokon. Majd hirtelen a tartalékosok toborzása vált a legfontosabbá, no meg az olyan kormányzati tisztviselők számára tartott kiképzések, az ún. önkéntes honvédelmi felkészítések, amelyekről okkal feltételezhetjük, hogy inkább „ajánlottan önkéntesek” voltak. Legalábbis az újdörögdi gyakorlótéren bekövetkezett baleset után, amikor egy minisztériumi alkamazott – akit a hírekben csak fiatal nőként emlegettek – kezében súlyos maradandó sérüléseket okozva robbant fel egy kézigránát.

Amikor pedig az áldozat önkéntességét kérdőjelezték meg a parlamentben, már nem a miniszter, hanem maga Orbán Viktor nevezte ocsmány hazugságnak ezt. „Szégyellje magát, és ezt a balesetet szenvedett hölgy nevében is mondom. Több tiszteletet a katonáknak” – mondta Gurmai Zitának, a kiképzések pedig újult erővel folytatódtak, miután az áldozatot személyre szabott kormányrendelettel és a „kormányzati igazgatási hősi juttatás” jogcím bevezetésével igyekeztek kárpótolni, egyúttal jelezni számára, hogy eszébe nem jusson pereskedni.

De ugyanekkor a fiatalítás is új irányt vett. Április közepén jelent meg a Magyar Közlönyben az az Orbán Viktor szignálta rendelet, amely

az óvodai nevelés országos alapprogramjába is beillesztette „a honvédelem tantárgy oktatásának gyakorlatorientált fejlesztését”.

Noha a rendelet szerint ezt először a 2025/2026. nevelési évben kell alkalmazni, úgy tűnik, megkezdődtek az első szárnypróbálgatások. Hadházy Ákos szúrta ki, hogy az egyik nyíregyházi óvodában tartottak nemrég honvédelmi napot, és az ott készült képeken terepruhás szakelemek húztak a gyerekek fejére gázálarcot. „A katonai sisak és a gázálarc felpróbálása, a mentőautó eszközeinek felfedezése, az egyenruhák és lovagi öltözet bemutatása hozzájárultak ahhoz, hogy (a gyerekek) megértsék: a segítségnyújtás, a felelősség, a bátorság sokféle formában megjelenhet” – írták az óvoda Facebook-oldalán, majd levonták a következtetést: „Ez a nap valódi közösségi élménnyé vált”, a gyerekek „örömmel próbálták ki magukat kis hősként”.

Nem tudjuk, hogy e közlés mennyire tekinthető őszintének, szakmainak, mennyire tükröződik benne a pedagógusok meggyőződése, az mindenesetre árulkodó, hogy egy szülő felháborodása és Hadházy fellépése után nem sokkal az óvoda eltűntette a bejegyzést. Ám ne legyenek illúzióink, Orbán Viktor előbb fogja a rendeletét kiterjeszteni a bölcsödésekre, mint hogy visszavonja.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.