A 10 legsokkolóbb nemierőszak-jelenet

  • narancsszem
  • 2013. szeptember 5.

Narancsszem

Fennsíkok csavargója

No, ezt képzeljék el. 1973-at írunk, Clint Eastwood jóval túl a Dollár-trilógián, a Joe Kidden, egy hibátlan westernikon, aki már eljátszotta önmagát és önmaga paródiáját is, s végre rendez egy saját westernt. Nem vitte túlzásba később sem, összesen négyet készített, de ez volt az első. Úgy kezdődik, ahogy kell, a hős (a rendező jó szemmel Clint Eastwoodra osztotta a szerepét) szokásos jelmezében érkezik szokásos lován, s leereszkednek valami hegyhátról egy kiégett, poros völgybe – nehéz terep, gyilkos rézsű, ló és lovasa lassan küzd a feladattal. Továbbra is 1973-at írunk, és hirtelen olyat látunk, amilyet westernben addig nem nagyon: egy rohadt tavat, kietlen parttal. A westernekben pocsolyák dukálnak, azokból oltja szomját John Wayne. De hogy egy tó? Mit akar ez az ember? Ja, a következő jelenetben a hős behurcolja egy fészerbe és megerőszakolja a tóparti városka első szembejövő nőjét (pozitív hős ilyet sem előtte, sem utána nem csinált nemhogy westernben, sehol), de már szemünk sem rebben, hisz ez a második sokk, s még az elsőt sem hevertük ki, noha öt perc sem telt el a filmből. Egy tó, még ilyet!

Gonosz halott

Ha egyszer láttuk, már nem lehet meg nem történtté tenni: Sam Raimi filléres horrorklasszikusában a megátkozott erdőben egy fa támad rá az egyik hősnőre, majd tekergőző gyökérzetével megbecsteleníti őt. A film 2013-as remake-jében is helyet kapó jelenet megmosolyogtatóan suta is lehetne akár, de olyan inkább, mint egy igazi rémálom: váratlan, valószínűtlen, és éppen elégséges mértékben hihető.

Gyilkos Joe

Csoda, hogy a Kentucky Fried Chickennek nem szúrt szemet, mit művel Matthew McConaughey a gyorséttermi lánc csirkéihez megtévesztésig hasonlító, panírozott csirkecombbal. A William Friedkin által elkövetett film a tavalyi év bűnös örömei közé tartozott. Olyannyira bűnös élvezet volt a maréknyi dollárért bármire képes white trash tahók látványa, hogy azt se tudtuk, sírjunk-e vagy nevessünk, amikor a címszereplő bérgyilkos (McConaughey értő alakításában) arra kényszeríti a frissen véresre vert Gina Gershont, hogy fellációt imitálva tegye magáévá a farokhosszabbítónak használt rántott csirkét. Hát, így kapta be Gina Matthew csirkecombját. Írjuk le gyorsan háromszor is: beteg, beteg, beteg!

Gyilkos túra

Vietnam-allegória? Meglehet, de ez csak amolyan kritikusi okoskodás, ami viszont tény: a hetvenes években kevés nyomasztóbb hollywoodi stúdiófilm készült, mint a John Boorman rendezte Deliverance. Csak megtippelni lehet, mennyit rontott a film a csónaktúrabizniszen, mindenesetre, aki látta a filmet, és eljutott addig a jelenetig, amelyben Ned Beattyt, a neves karakterszínészt felfegyverzett, nyálcsorgató vadonlakók megerőszakolják, nos, aki idáig eljutott, azt alighanem még jó sokáig az evezőtúra gondolatától is kiverte a hideg veríték. Az ominózus jelenetben hangzik el a film máig híres sora, a „squeal like a pig” is – a felszólítás annyit tesz: röfögj, mint egy malac!

Kemény zsaruk

false

Tévében ilyet nem nagyon szokás máig sem mutogatni. Kiszáll a képzeletbeli Los Angeles-i kerület latin főrendőre a tetthelyre, de nem ám az a veszkós, bőrdzsekis, stukkeros fajta, hanem az öltönyös, a kapitány. Persze tilosban jár, ezért egyedül megy a hülyéje, még szép, hogy belebotlik két jócskán betépett földijébe, akik miért, miért nem, de kétségkívül rosszul viselik az öltönyös főrendőröket (az egyenruhásokról például nem kérdezi őket a kutya sem), s e nem szeretem hozzáállásuknak egy fejhez szorított kéziágyúval is hangot adnak, így kényszerítvén egy viharos szopásra (majdnem fellációt írtunk) a törvény őrét. Magát az aktust nem látjuk, csak a kezet, ami az esetről felvételt készítő maroktelefont tartja, de a megaláztatás így is megérint jócskán. A csávó persze egy negatív figura, a Kemény zsarukban csak negatív figurák vannak, csakhogy akad közöttük olyan is, akinek szurkolunk – az áldozat speciel pont nem olyan. Duplán bajban vagyunk tehát: hányunk mindentől és mindenkitől, az alkotó meg célba ér.

Ponyvaregény

Baleset volt az egész, szerintem Zed sem gondolta egészen komolyan. Az őszinte igazság az, hogy a fene sem emlékszik, lehetett-e a Ponyvaregényt élesben, tétre nézni, vagy rögtön lejött minden irónia – 1995-öt mutatott a naptár. Annak biztosan gyanúsnak kellett lennie, ahogy Bruce Willis válogat az üzlethelyiségben a megfelelő fegyverek között, láncfűrész legyen, vagy baseballütő? Mígnem megakad a szeme Hattori Hanso vagy ki delejes, fekete öves fegyverkovács balladisztikus szamurájkardján, miközben kérem alássan, a zseniális Peter Greene (Közönséges bűnözők, Donelly-klán vagy épp A törvény embere) vehemensen gyakja a pincében a szájában piros golyóval magát feltehetően elég kellemetlenül érző gengszterfőnököt, Wing Rhamest. Drága olvasó, nézz mélyen magadba, s bökd ki az őszintét: te kinek szurkoltál ott?

Stendhal szindróma

false

Dario Argento kegyetlen thrillerjében a rendező lánya, a sorozatgyilkos után nyomozó Annát alakító Asia Argento szenvedi el az erőszakot. Argento két egyszerű fogással formálja az eseményt dermesztővé: egyrészt a beteg állat tettes és (elájulni készülő) áldozata arcára fókuszál, másrészt a film második felében a lehető legszívtelenebb módon másodszor is elszenvedteti Annával az erőszakot ugyanattól a férfitól. Pályafutása során az esztétikai gyönyört okozó, kreatív haláltáncok nagymestereként elhíresült Argento számos alkalommal bizonyította, hogy képes úgy is bemutatni az erőszakot, hogy mozgásba hozza vele nézőinek fájdalomreceptorait, a Stendhal szindróma pedig mérföldkőnek tekinthető ebben a zord mozgóképes kísérletsorban.

A tetovált lány

Ha egy regény annyira sikeres, mint Stieg Larsson trilógiája, akkor és csakis akkor egy mainstream hollywoodi mozi is megengedheti magának, hogy a hősnőt több másodpercen át mutassák, amint ágyhoz kötve megerőszakolják. Minden más esetben alighanem csukott ajtó mögött zajlott volna a Lisbeth Salander és kirendelt gyámja közti erőszak. Nem könnyű megmondani, mi volt zavarba ejtőbb: amikor Lisbethre mászik rá a gyámja, vagy amikor Lisbeth áll nemesnek egyáltalán nem mondható bosszút az erőszaktevőn.

Veled is megtörténhet

false

A mondott mű egy fekete-fehérben leadott erőszakos jófejfesztivál abból az időből, amikor az áldokumentumfilm még menős dolognak számított (tehát téren és időn kívülről, a sohából érkezett). Alkalmasint nem is áldokumentumfilm, hanem a sztori szerint van benne valami dokus, aki fölveszi egy (bér)gyilkos robotos hétköznapjait. A mű vicces és naturalisztikus, ugyanakkor ostoba és független (vagy jól adja a függetlent: Benoit Poelvoorde 1992-ben még valóban nem köszönt vissza a legócskább francia mainstream komédiákból – egyáltalán nem köszönt, lőtt, szúrt, köszönés nélkül). Na, ebben a sodróan ordenáré baromságban van egy jelenet, amelyben nevezett egy konyhaasztalon erőszakoskodik egy kiiktatandó család nőtagjával, akit aztán a következő képen – persze csak egy villanásra – kiontott belsőségekkel látunk ugyanott viszont. Aztán megint csinálnak a szereplők valami vicceset… A Veled is megtörténhet elég beteges és elég sikeres film volt.

Visszafordíthatatlan

Ismerünk olyat, aki a megtekintése óta már csak azért iszik, hogy kitörölje valahogy a jelenetet az emlékei közül. Gaspar Noé filmjében Monica Belluccit támadják meg egy párizsi aluljáróban, oly bestiális kegyetlenséggel, hogy azt valószínűleg képtelenség meghaladni a filmművészetben. Vagy legalábbis nem szeretnénk elképzelni, hogyan is lehetne. Aki látta, még évtizedek múlva sem felejti el, így ha magát a film egészét nem is tartjuk nagyra, könnyen kisakkozható pedagógiai hasznai miatt talán nem volna túlzás még iskoláskorban kötelezővé tenni a megtekintését.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.