Haldoklik a Sziget, éljen a Sziget!

Zene

A semmiből jött a hír, amely szerint bizonytalan az ország legnagyobb fesztiváljának jövője. A zenei rendezvény amerikai tulajdonosa látszólag önhibáján kívül bukott a nagyobb volumenűre tervezett befektetéssel, a visszatérésre készülő Gerendai Károlynak pedig fel van adva a lecke.

Egy ideje már egyre lehetett hallani tippeket, meddig húzza még ki a Sziget, de arra még a duruzsolás és izgalmas utcai pletykák ellenére is kevesen számítottak, hogy az is lehet, az idei volt az utolsó: Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel a Facebookon közölte, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. felmondta a fővárosnál a Hajógyári-szigetre vonatkozó területfoglalási engedélyét. A Sziget Fesztivál a Telexnek küldött válaszában megerősítette a hírt, és azt is, amit ki lehet belőle olvasni: egyelőre úgy áll, nem lesz 2026-ban Sziget. „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – áll a szövegben.

 
Amikor minden rendben van
Fotó: Palágyi Barbara
 

Az 1993 óta létező fesztivál a rendszerváltás utáni Magyarország egyik sikertörténete lett, ami sok-sok átalakulással egészen a közelmúltig képes volt tartani a státuszát: a Sziget a nagybetűs Fesztivál, ami mellett minden amolyan pótlékként tűnt fel a nyári szezonban. Így volt ez még abban a nagyjából a 2000-es évek közepétől tartó 15 évben is, amikor egy követ sem lehetett eldobni anélkül errefelé, hogy ne egy fesztiválos Kosheen-koncertet találjon el vele az ember. Azóta különféle okok miatt sorra zártak be a fesztiválok, a Sziget nélkül viszont több generáció sem tudta elképzelni a nyarat még akkor sem, ha esetleg időközben már kinőtt a fesztiválozásból.

Érdemes utánagondolni, kit kell itt szidni? Egyelőre úgy tűnik, hogy minden körülményt lehet, ugyanis a számok alapján egyszerre hibás a gazdasági környezet, hibásak a máshova kacsingató fiatalok, és persze egy előre nem látható világjárvány. 

A Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. tulajdonosa a luxemburgi Superstruct Entertainment. Ezt a céget tavaly megvásárolta egy amerikai tőkealap, a KKR, és rövid tapogatózás után végül gyorsan lejtőre került a projekt: 2023-ban 1,8 milliárd forintos veszteséget termelt, tavaly ez már 3,9 milliárdra nőtt, és bár a tavalyi számokkat még nem közölték, iparági források újra kétmilliárdos mínuszról beszélnek. Mondhatnánk bénázásnak, de a Gerendai Károly alapító kiszállása után érkezett befektetőknek valójában nem volt sok esélyük: 2017-es jövetelük után úgy tűnt, sikertörténet lesz a fesztivál „áramvonalasítása” – ekkor szűntek meg szinte teljesen a kisebb tematikus színpadok –, de arra értelemszerűen senki nem volt felkészülve, hogy a koronavírus-járvány miatt 2020-ban és 2021-ben is elmarad a Sziget. Azt is érdemes hozzátenni, hogy Gerendaiék pont jókor szálltak ki: 2016 volt a fesztivál történetének legsikeresebb éve, a Sziget a világ top fesztiváljai közé tartozott, ráadásul a kevés még független fesztivál egyikeként szinte kínálta magát valamelyik befektetőnek. Ez lett a már említett cég, amelyik úgy tervezte, egy nagy fesztiválcsomag részévé teszi a Szigetet, többek közt német, angol és spanyol zenei rendezvények szervezését is átvették. A terv életképesnek tűnt, hiszen így egy cég akár több buliján is felléptetheti a fontosabb fellépőket. Az eladás első szakasza 2017-ben történt: a céget alapító Gerendai és tulajdonostársai  15 milliárd forintért adták el a többségi részesedésüket, 2022-ben pedig elment a maradék 30 százalék is; ez is több, mint kétmilliárd forintot hozott Gerendain kívül Takács Gábornak, Fülöp Zoltánnak és Lobenwein Norbertnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).