Haldoklik a Sziget, éljen a Sziget!

Zene

A semmiből jött a hír, amely szerint bizonytalan az ország legnagyobb fesztiváljának jövője. A zenei rendezvény amerikai tulajdonosa látszólag önhibáján kívül bukott a nagyobb volumenűre tervezett befektetéssel, a visszatérésre készülő Gerendai Károlynak pedig fel van adva a lecke.

Egy ideje már egyre lehetett hallani tippeket, meddig húzza még ki a Sziget, de arra még a duruzsolás és izgalmas utcai pletykák ellenére is kevesen számítottak, hogy az is lehet, az idei volt az utolsó: Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel a Facebookon közölte, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. felmondta a fővárosnál a Hajógyári-szigetre vonatkozó területfoglalási engedélyét. A Sziget Fesztivál a Telexnek küldött válaszában megerősítette a hírt, és azt is, amit ki lehet belőle olvasni: egyelőre úgy áll, nem lesz 2026-ban Sziget. „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – áll a szövegben.

 
Amikor minden rendben van
Fotó: Palágyi Barbara
 

Az 1993 óta létező fesztivál a rendszerváltás utáni Magyarország egyik sikertörténete lett, ami sok-sok átalakulással egészen a közelmúltig képes volt tartani a státuszát: a Sziget a nagybetűs Fesztivál, ami mellett minden amolyan pótlékként tűnt fel a nyári szezonban. Így volt ez még abban a nagyjából a 2000-es évek közepétől tartó 15 évben is, amikor egy követ sem lehetett eldobni anélkül errefelé, hogy ne egy fesztiválos Kosheen-koncertet találjon el vele az ember. Azóta különféle okok miatt sorra zártak be a fesztiválok, a Sziget nélkül viszont több generáció sem tudta elképzelni a nyarat még akkor sem, ha esetleg időközben már kinőtt a fesztiválozásból.

Érdemes utánagondolni, kit kell itt szidni? Egyelőre úgy tűnik, hogy minden körülményt lehet, ugyanis a számok alapján egyszerre hibás a gazdasági környezet, hibásak a máshova kacsingató fiatalok, és persze egy előre nem látható világjárvány. 

A Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. tulajdonosa a luxemburgi Superstruct Entertainment. Ezt a céget tavaly megvásárolta egy amerikai tőkealap, a KKR, és rövid tapogatózás után végül gyorsan lejtőre került a projekt: 2023-ban 1,8 milliárd forintos veszteséget termelt, tavaly ez már 3,9 milliárdra nőtt, és bár a tavalyi számokkat még nem közölték, iparági források újra kétmilliárdos mínuszról beszélnek. Mondhatnánk bénázásnak, de a Gerendai Károly alapító kiszállása után érkezett befektetőknek valójában nem volt sok esélyük: 2017-es jövetelük után úgy tűnt, sikertörténet lesz a fesztivál „áramvonalasítása” – ekkor szűntek meg szinte teljesen a kisebb tematikus színpadok –, de arra értelemszerűen senki nem volt felkészülve, hogy a koronavírus-járvány miatt 2020-ban és 2021-ben is elmarad a Sziget. Azt is érdemes hozzátenni, hogy Gerendaiék pont jókor szálltak ki: 2016 volt a fesztivál történetének legsikeresebb éve, a Sziget a világ top fesztiváljai közé tartozott, ráadásul a kevés még független fesztivál egyikeként szinte kínálta magát valamelyik befektetőnek. Ez lett a már említett cég, amelyik úgy tervezte, egy nagy fesztiválcsomag részévé teszi a Szigetet, többek közt német, angol és spanyol zenei rendezvények szervezését is átvették. A terv életképesnek tűnt, hiszen így egy cég akár több buliján is felléptetheti a fontosabb fellépőket. Az eladás első szakasza 2017-ben történt: a céget alapító Gerendai és tulajdonostársai  15 milliárd forintért adták el a többségi részesedésüket, 2022-ben pedig elment a maradék 30 százalék is; ez is több, mint kétmilliárd forintot hozott Gerendain kívül Takács Gábornak, Fülöp Zoltánnak és Lobenwein Norbertnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.