Bár egyelőre kérdéses, milyen változást hoz, hogy Daniel Ek ügyvezető elnök lett vezérigazgatóból a Spotify-nál január 1-től, a céggel és a személyével kapcsolatos problémák nem mérséklődtek. A világ zenehallgatási szokásait alapvetően átalakító streamingplatformról az elmúlt hónapokban csak azt hallani, hogy sorra hagyják ott őket az előadók: a legnagyobb név talán a Massive Attack, de olyan underground körökben jól ismert produkciók is csatlakoztak a bojkotthoz, mint a Deerhoof vagy a Xiu Xiu.
Az avantgárd rockban utazó Deerhoof alapítója, Greg Saunier nyáron fogalmazta meg azt, ami már régóta sokak szemét szúrja: a Spotify a zenészeknek alig fizet, miközben olyan jobboldali konteós podcastereknek kiemelt szerződést kínál, mint a Donald Trump győzelmét is segítő Joe Rogan. A Deerhoof távozásához vezető utolsó lépés az volt, amikor kiderült, hogy Daniel Ek közel 700 millió dollárt fektetett a Helsing nevű európai védelmi technológiai cégbe, ami AI-alapú fegyverrendszereket és drónokat fejleszt. Ek egy nyilatkozatában azt mondta: a Helsing célja, hogy „etikus módon védje a demokratikus értékeket”, de a kritikák szerint az etikailag és demokráciaügyileg is minimum megkérdőjelezhető gázai háborúban használják a Helsing termékeit.
Saunier szerint erkölcsileg elfogadhatatlan, hogy a Spotify bevételeiből származó vagyon katonai célokra menjen, ezért a Deerhoof eltávolította teljes katalógusát a platformról. Ezt követték még olyan, a körben ismert nevek, mint a Budapesten is visszajáró vendégnek számító Xiu Xiu, a King Gizzard and the Lizard Wizard, Jim O’Rourke, a Godspeed! You Black Emperor, a legnagyobb név a távozók között pedig eddig a tényleg abszolút A-kategóriásnak számító Massive Attack. A tiltakozók közös érve, hogy nem akarnak hozzájárulni egy olyan platform sikeréhez, amelynek vezetője háborús és megfigyelési technológiákba fektet. Bár ezek a lépések anyagilag nem rengették meg a Spotifyt – negyedévente mintegy 4,8 milliárd dolláros bevételt termel –, a gesztus nagy visszhangot váltott ki a zeneiparban, különösen a fiatalabb, politikailag tudatos közönség körében.
Bár a Spotify nagy csinadrattával mutatja be új fejlesztéseit (veszteségmentes minőség, appon belüli üzenetküldés stb.), valójában arra utalnak a jelek, hogy ez a techvállalkozás is bejárja az utat, amit nagyjából minden sikeres startup: a lelkesítő kezdés után felvillanó szinte utópisztikus ígéretek szép lassan köddé válnak, a cég egyre inkább hasonlít egy hagyományos multira, a minőségre való törekvést átveszi a profitorientáltság, a végére pedig már nem is jónak tűnik, hanem egy az életünkre reátelepedő, kvázi monopóliummal rendelkező aljas társaságnak. Ilyen volt a Google, ilyen volt a Facebook, és bár kicsiben, de ugyanezt az utat járja be a Spotify:
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!