Színház

Mozaik

Székely Csaba: A Homokszörny

Kritika

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.

Az Évforduló jelenetében például megtudjuk, hogy Baracknak és Feketének viszonya van – ez a szál később a Diszkrétben visszaköszön. Ugyanígy: Eper és Zöld az Évfordulóban még csak sejthető románca később, a Nosztalgiában teljesedik ki. Ezek az összefonódások érvényes kapcsolatot teremthetnének a külön­álló epizódok között, de a viszonyok alakulását mégsem tudjuk problémátlanul követni. Például: a Moebius összefüggésbe hozható ugyan A tárgyalással, amikor is Meggy válni próbál Vöröstől, de a két jelenet között elvész a drámai ív. A nemrég alakult Polaris Színház alkotói Székely Csaba szövegéből dolgoztak, ám annak mozaikszerű dramaturgiájával láthatóan nehezen birkóztak meg. (Az előadást a társulatot vezető Goddard Paula rendezte.)

A Semmi című, többször is felbukkanó részben – ez nyitja és zárja a két felvonást – Áfonya a „semmi” szót ismétli változatos hangsúllyal és mimikával, érdekes keretet adva a produkciónak: szokatlan, ám hatásos módja ez a figyelemfelkeltésnek, még úgy is, hogy ezek a betétek még széttöredezettebbé teszik a produkciót. Ráadásul maga a címadó epizód – a második felvonás közepén – aztán végképp megakasztja a jelenetfolyamot: egy teljes mesét felolvasni egy előadás keretein belül minden körülmények közt kockázatos vállalkozás, amely erős koncepciót és még erősebb színészi jelenlétet igényel. Itt azonban a mese dramaturgiai funkciója – hogy nyugvópont legyen a „káoszban” – még a történet csattanója ellenére sem érvényesül. Az előadás egyre vontatottabbá válik, amihez az is hozzájárul, hogy az egyes, többnyire rövid jelenetek előtt és után túl sokszor rendezik át a díszletet, így a kétórás játékidő kifejezetten hosszúnak hat, a katarzis élménye pedig – csúcspont híján – elmarad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.