Színház

Mozaik

Székely Csaba: A Homokszörny

Kritika

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.

Az Évforduló jelenetében például megtudjuk, hogy Baracknak és Feketének viszonya van – ez a szál később a Diszkrétben visszaköszön. Ugyanígy: Eper és Zöld az Évfordulóban még csak sejthető románca később, a Nosztalgiában teljesedik ki. Ezek az összefonódások érvényes kapcsolatot teremthetnének a külön­álló epizódok között, de a viszonyok alakulását mégsem tudjuk problémátlanul követni. Például: a Moebius összefüggésbe hozható ugyan A tárgyalással, amikor is Meggy válni próbál Vöröstől, de a két jelenet között elvész a drámai ív. A nemrég alakult Polaris Színház alkotói Székely Csaba szövegéből dolgoztak, ám annak mozaikszerű dramaturgiájával láthatóan nehezen birkóztak meg. (Az előadást a társulatot vezető Goddard Paula rendezte.)

A Semmi című, többször is felbukkanó részben – ez nyitja és zárja a két felvonást – Áfonya a „semmi” szót ismétli változatos hangsúllyal és mimikával, érdekes keretet adva a produkciónak: szokatlan, ám hatásos módja ez a figyelemfelkeltésnek, még úgy is, hogy ezek a betétek még széttöredezettebbé teszik a produkciót. Ráadásul maga a címadó epizód – a második felvonás közepén – aztán végképp megakasztja a jelenetfolyamot: egy teljes mesét felolvasni egy előadás keretein belül minden körülmények közt kockázatos vállalkozás, amely erős koncepciót és még erősebb színészi jelenlétet igényel. Itt azonban a mese dramaturgiai funkciója – hogy nyugvópont legyen a „káoszban” – még a történet csattanója ellenére sem érvényesül. Az előadás egyre vontatottabbá válik, amihez az is hozzájárul, hogy az egyes, többnyire rövid jelenetek előtt és után túl sokszor rendezik át a díszletet, így a kétórás játékidő kifejezetten hosszúnak hat, a katarzis élménye pedig – csúcspont híján – elmarad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.