Színház

Mozaik

Székely Csaba: A Homokszörny

Kritika

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.

Az Évforduló jelenetében például megtudjuk, hogy Baracknak és Feketének viszonya van – ez a szál később a Diszkrétben visszaköszön. Ugyanígy: Eper és Zöld az Évfordulóban még csak sejthető románca később, a Nosztalgiában teljesedik ki. Ezek az összefonódások érvényes kapcsolatot teremthetnének a külön­álló epizódok között, de a viszonyok alakulását mégsem tudjuk problémátlanul követni. Például: a Moebius összefüggésbe hozható ugyan A tárgyalással, amikor is Meggy válni próbál Vöröstől, de a két jelenet között elvész a drámai ív. A nemrég alakult Polaris Színház alkotói Székely Csaba szövegéből dolgoztak, ám annak mozaikszerű dramaturgiájával láthatóan nehezen birkóztak meg. (Az előadást a társulatot vezető Goddard Paula rendezte.)

A Semmi című, többször is felbukkanó részben – ez nyitja és zárja a két felvonást – Áfonya a „semmi” szót ismétli változatos hangsúllyal és mimikával, érdekes keretet adva a produkciónak: szokatlan, ám hatásos módja ez a figyelemfelkeltésnek, még úgy is, hogy ezek a betétek még széttöredezettebbé teszik a produkciót. Ráadásul maga a címadó epizód – a második felvonás közepén – aztán végképp megakasztja a jelenetfolyamot: egy teljes mesét felolvasni egy előadás keretein belül minden körülmények közt kockázatos vállalkozás, amely erős koncepciót és még erősebb színészi jelenlétet igényel. Itt azonban a mese dramaturgiai funkciója – hogy nyugvópont legyen a „káoszban” – még a történet csattanója ellenére sem érvényesül. Az előadás egyre vontatottabbá válik, amihez az is hozzájárul, hogy az egyes, többnyire rövid jelenetek előtt és után túl sokszor rendezik át a díszletet, így a kétórás játékidő kifejezetten hosszúnak hat, a katarzis élménye pedig – csúcspont híján – elmarad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.