Rémesen túlértékelt színészek 1.: Velünk élő túlértékeltek

  • narancsszem
  • 2013. november 19.

Narancsszem

George Clooney

false

Kétségtelen: ő a legjobb kávéreklám a világon, és a rendezést is úgy-ahogy kitanulta. Színészként sem kell egy-két minőségi manírért a szomszédba mennie, ám eszköztára mintha elmaradna valamelyest az érzelmek széles skáláján játszó színészekétől. Ennek látványos példája az Utódok című opus, melyben a világ legsármosabb filmsztárja eljátssza minden szupersármos filmsztár álmainak netovábbját: az egyszerű kisembert. Félreértés ne essék: Clooney kellemes jelensége a hollywoodi húspiacnak, tulajdonképpen bármiben szívesen elnézzük, ahogy megvillantja 1350 dolláros mosolyát, csak ezt a kisemberezést jobb lenne másra hagyni, mert ahhoz több kell, mint egy nyakba akasztott szemüveg meg egy klottgatya. Vagy mégsem?

Csányi Sándor

false

 

Fotó: Megafilm

Ígéretes színésznek indult (a Liliomért jár is a pont) és ígéretes színész maradt (az Asztalizenében is jól muzsikált), mint aki az állandóság mellett tette le a voksát a színészi erények hosszú sorában. Távolról sem katasztrófa, hogy a versenytársak (például Nagy Ervin, Fenyő Iván) közül végül is ő lett az identitását még mindig keresgélő magyar közönségfilm reklámarca, a biztos tipp, akitől jobban alszanak a producerek és a célcsoportok is. Csányi jelenség lett, erényeitől és gyengéitől függetlenül a tutira menés szimbóluma, a „hozzuk be a Csányit, tegyük mellé a Tompos Gabriellát vagy a Hámori Kátyát” jellegű filmek szinonimája. Jön is mindjárt a Coming Out, csak hogy tételünket igazolja.

Cserhalmi György

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A magyar Robert De Niro, akinek idestova már az is komoly gondot okoz, hogyan játssza el saját magát vagy saját maga emlékművét. Volt az az időszak, amikor filmeseink komolyan úgy gondolták, hogy az a magyar, aki lovagol – szerencsére mára szerepüket átvette Geszti Péter Nemzeti Vágtája. Nos, e korszak emelte sztárrá Cserhalmi Györgyöt, Veszelka Imre hű megformálójaként, de látták önök például a Szerelmem, Elektrában is kábé ugyanekkor. Bár az még semmi ahhoz képest, hogy valami zseni egyszer a fejébe vette, hogy a népszerű Tyutyu értelmiségi figurák megformálójaként is nagyot guríthat. A legkínosabb persze az volt, amikor 1989. március 15-én a 12 pontot dörögte el a tévé épülete előtt: egy pillanatra kilátszott a haza jövője, csak nem akartuk elhinni.

Robert De Niro
false

Talán még akkor sem tud természetes pofát vágni, amikor a második tojáslikőr után megkéri a család a karácsonyfa alatt, hogy álljon már oda ő is a fényképezkedéshez. Ma persze egy különösen fájdalmas paródia, de régebben sem volt ez igazából másképp. Bobby De Niro mindig, minden egyes gesztusával azt jelezte, hogy most egy filmben járunk, hogy amit látunk, arról egy percig ne higgyük, hogy a mesterkéletlen valóság, inkább valami művi, valami rendezett, valami csinált. Milliók szívszerelme volt, és nem véletlenül: ő volt az a színész a filmvásznon, aki visszafogottabb pillanataiban is (ilyenjei valójában sohasem voltak) szemet bántóan harsány maradt, hogy még a leghátsó sorokban smárolók is biztosan megértsék.

Ryan Gosling
false

A távolba bámulás legjelentősebb kortárs művészét valószínűleg még odaadó hívei sem azért tartják nagyra, mert oly kifejezően zongorázná végig szerepeiben az emberi létállapotok különféle skáláit. Inkább markáns dzsekihordásban vagy mélyen átélt fegyvermarkolásban jeleskedik, így sokak szerint ő ma a coolság élő definíciója – de vajon mennyire lehet menő valaki, aki korunk leghatalmasabb blöffjeihez adja előszeretettel a nevét? Kerestessük azt a bűnöst, aki a jóképűséget először keverte össze a varázslatos karizmával!

Scarlett Johansson
false

Ryan Gosling női kiadása: elbambulásban ő is nagyon tehetséges. Aranyos volt a maga bumfordi módján a Ghost Worldben, ígéretes másodhegedűs az Elveszett jelentésben, és emlékeznek, hogy az azóta eltelt években mennyiszer nevettetett meg bennünket vagy szorította el torkunkat szemének egyetlen rándulásával? Ilyen nekünk sem jut egyáltalán az eszünkbe, de a mai mezőnyben már az is nagy előny, hogy jelenléte legalább sohasem zavaró.

Al Pacino
false

Hogy A sebhelyesarcú a világ legnevetségesebb filmje, azt tudja mindenki, csak a többség – tévesen – Brian de Palmát okolja ezért. A filmtörténet legnevetségesebb jelenete pedig az, amikor Vincent Hanna egy kávézóban találkozik, majdnem azt mondtuk, hogy Joseph Barberával, de sajnos nem, hanem Neil McCauleyval, rendőr a bűnözővel, kopó az űzött vaddal Michael Mann Szemtől szemben című filmjében. Hogy, hogy nem, Al Pacino mindkettőben benne volt szügyig. Arról meg ugye ne is beszéljünk, hogy az milyen volt már, amikor Shakespeare-rel találkozott. Vagy amikor gyengénlátót adott, s szó szerint leverte a poharat. Egy darabig persze prímán el lehet élni azon elv hasznából, mely szerint aki benne volt A keresztapában, az mind jó színész. Ez egyfelől marhaság, másfelől múlt idő. Lassan A keresztapát is helyre kéne tenni.

Natalie Portman
false

Túltettük magunkat azon, hogy Luc Besson kis felfedezettje felnőtt, kopaszra borotváltatta a fejét, önálló gondolatokra ragadtatta magát, picit pucérkodott is (de csak picit), és végül csak elhozta az Oscart egy sokak által bátornak ítélt alakításért, melyre egy sokak által bátornak ítélt filmben, a Fekete hattyúban került sor. Az odáig nem több magánvéleménynél, hogy a Fekete hattyú szerintünk inkább volt giccs (annak viszont remek), mint bármi, ami hasonlít a bátorságra, az viszont tény, hogy Natalie Portman sokat vesztett hamvasságából azzal, hogy intézmény lett: a nagy színésznő intézménye. Mi nagy nélkül jobban szerettük, de azért így is megnézzük mindenben. Hátha tud még egyszer kicsi lenni.

Meryl Streep
false

Az égvilágon semmi dehonesztálót nem tudunk elmondani róla; a nagy színésznő lovas szobrát róla (és Gobbi Hildáról) kell megmintázni, és ez jól is van így. Listánkra is csak azért került fel, mert már belefáradtunk, hogy mindig áradozni kell az alakításairól; áradozunk, áradozunk, mert még az olyan középszerű dolgokat is bearanyozza, mint nemrég egy Tommy Lee Jonesszal elkövetett habkönnyű semmiség (Amit még mindig tudni akarsz a szexről). Akkor mi is a bajunk vele? Semmi. Hát, ez az! Az évtized szenzációja lenne, ha egyszer a remeknél alább adná. Megpróbáljuk kivárni. Addig is unottan hurrázunk. Mert megérdemli.

Tóth Orsi
false

Az már önmagában elég lenne az idekerüléshez, hogy szegény kis művésznő Mundruczó Kornél múzsája, de Tóth Orsi alanyi jogon is megteszi a magáét, mint a műalternatív magyar filmes szcéna drámai szendéje, akinek eddig a legtöbb kondenzált tejet fröccsintették a gyenge húsára, miközben ő csak nézett riadtan, s még tán remegtette egy kicsit hozzá a pillácskáit. Ha egy rendező vagy a Mundruczó azt az alkotói direkciót susogja el, hogy „csináld, amit szoktál”, Tóth Orsi már néz is, majd szégyenlősen elmosolyodik, és meghal.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.