Rasszisták, bigottak, seggfejek – A filmvilág szégyenei

  • narancsszem
  • 2014. március 6.

Narancsszem

A művészek olykor borzalmas emberek. 10 filmes Eperjes Károlytól Leni Riefenstahlig, aki komoly erőket mozgatott meg, csak hogy bizonyítsa ezt az állítást.

Walt Disney

false

Mint oly sok más igazi seggfej a művészvilágban, Walt bácsi is rajongott Leni Riefenstahlért. 1936-ban körbevezette a boszorkányt a műhelyében, nézegették a sok helyes Mickey egeres rajzot, majd utána alighanem még egy vaníliás shake-et is bepusziltak együtt valahol a Hollywood Boulevard-on. Talán zsidóztak is kicsit a kaliforniai napsütésben, talán nem. Életrajzírói szerint Disney nem volt kifejezetten rasszista és antiszemita, csak szerette azok társaságát, akik kétségkívül azok voltak. Hogy is nevezik az ilyet? Mindenekelőtt velejéig gyávának.

Eperjes Károly

false

Nagylélegzetű filmszerepek sorát tudhatja magáénak, rendre csupa olyan figura hű megformálójaként vált ismertté, akik széles taglejtésekkel, egyre és egyre feljebb csavart hangerőn intézik az ügyeiket, élik az életüket. Ölre ment Andorai Péterrel pár üveg kőbányai világos és egy nő, de milyen nő miatt, ledominált egy teljes piacot, s a többi, teljesen úgy nézett ki, hogy ő lesz a 21. század első Bessenyei Ference, aki ugyebár dettó egy megveszekedett ripacs volt, de tudott színészkirályhoz méltón, igazi nagyvadként megöregedni. Eperjes Károlytól a dicső aggkort elvette az eszével együtt a vallási téboly, ami azon túl, hogy dülledt szemű, küldetéses félcédulást csinált belőle, még a politika lakájlelkű bohócává is tette.

Mel Gibson

false

Úgy kezdődött, hogy a színész-rendező ízesen zsidózott egy nagyot, sérelmezvén, hogy olyan apróságért állítják félre a rendőrök, mint az ittas vezetés. Majd folytatódott azzal, hogy gyermeke édesanyját nyomdafestéket nem tűrő szavakkal vegzálta egy nyilvánosságra hozott telefonbeszélgetés alkalmával (nem kizárt, hogy korábban bántalmazta is az asszonyt). A hab a tortán Gibson bejelentése volt, hogy a zsidó harcosról, Júdás Makkabeusról akar filmet forgatni. Az utóbbit Joe Eszterhas, az Elemi ösztön forgatókönyvírója is megerősítette, s megerősítette azt is, hogy Gibson vele szemben is tűrhetetlenül viselkedett.

Charlton Heston

Heston régen Reagennel

Heston régen Reagennel

 

Eljátszotta Mózest, kocsiversenyezett Ben Hurként és csókolózott majomlánnyal, az utókor azonban egy másik képet is őriz az ősz hajszálai szaporodtával egyre konzervatívabbá váló színészről. És ez a kép jóval kevésbé hízelgő: Charlton Hestont mint az amerikai Nemzeti Lőfegyver-Szövetség (NRA) elnökét ábrázolja, amint teljes vállszélességgel kiáll az amerikaiak korlátlan fegyverviselési joga mellett.

Elia Kazan

false

Amerikai egyik legnagyobb rendezője, Scorsese idolja és Brando felkarolója nem a gerincességéről volt híres. Amikor Hollywoodban is kitört a vörös veszedelem miatti üldözési mánia, és a rendezőnek is meg kellett jelennie az Amerika-ellenes tevékenységet vizsgáló bizottság előtt, a baloldali érzelmű művész nem késlekedett beköpni a kollégáit. Apróság volt ez a kommunistaellenes paranoia történetében, de elég nagy folt Hollywoodon. Készíthetett Kazan ezek után jobbnál jobb filmeket, a szakma szeretetét sosem sikerült visszanyernie. Olyannyira tartósnak bizonyult a vele szembeni ellenérzés, hogy egészen a közelmúltig kitartott: 1999-ben, amikor Kazan életmű-Oscart kapott, a ceremónián jelenlévők jó része jól látható módon fejezte ki nemtetszését.

Kern András

false

A maga nemében kétségkívül szórakoztató figura, bár jelentősebb színészi teljesítményt soha nem nyújtott, de markáns komikus és sziporkázó parodista volt. Amit mindenki imád tőle, hogy tudniillik Woody Allen szinkronhangjaként zseniálisat produkált, az szimpla tévedés, amit szerencsére nem itt kell megbeszélnünk (túlértékelt szinkronsztárok poszt nem lesz, ígérjük, pedig jelentkező lenne bőven). Mindegy, Kern azért került ide, mert az ő nevéhez fűződik Magyarország történetének leglazább buzizása. Bement egy szép napos reggelen a Napkeltébe, ahol Bárdos András bizonyos közte és Friderikusz Sándor közt feszülő elszámolási, mindközönségesen pénzügyi ellentétekről faggatta, mire Kern valami olyasmit mondott, hogy ja, pampog „az a kis buzi”, de nem kell törődni vele. Mire Bárdos gyakorlatilag kihajította a stúdióból. A művész dicséretére váljék, hogy távoztában voltaképpen igazat adott a műsorvezetőnek.

Spike Lee

false

A maestro pályája korai szakaszán kicsit félreértette a polgárjogi aktivitás mibenlétét, s valahogy úgy képzelte a dolgot, hogy a rasszizmus ellen legcélravezetőbb rasszizmussal harcolni. Ilyenformán a máig legátütőbb filmjeiben, a kivétel nélkül a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján tető alá hozott Szemet szemértben, a Mo better bluesban, illetve a Dzsungellázban akinek nem fekete volt a bőrszíne, az csak rohadék lehetett, s ha pedig nő is volt a szerencsétlen, akkor szajha. Különösen az olaszokra volt kirúgva, de kaptak a pofájukra a zsidók és a kínaiak is. A Dzsungelláz konkrétan arról szól, hogy a kvalifikált fekete pasasnak „csak arra jó” italo-amerikai beosztottja. Oly messzire ment a rasszizmusban, hogy az még a magyar filmforgalmazásnak is feltűnt, s ezért lett a Do the Right Thingből Szemet szemért.

Páger Antal

false

Páger Antal 1945-ben sietve Argentína felé távozott, s csak 1956-ban – hosszas állambiztonsági unszolásra – tért vissza Magyarországra. Először a Gellért szállóba, majd visszakapott budai villájába. A nemzet nagy színésze azért sietett elhagyni szülőföldjét, mert a negyvenes években a kelleténél talán látványosabban hódolt a korszellemnek: szerepelt például az Őrségváltás című, erősen antiszemita kurzusfilmben, s tagja volt annak a kamarának, melynek a filmes és színházi szakma zsidótlanítása volt a feladata. Ja, igen, és Szálasi Ferenc társaságában is látványosan jól érezte magát.

Leni Riefenstahl
false

A 20. századi európai kultúra nyugati boszorkánya nem csupán azért érdemli ki tőlünk ezt a címet, mert beleborult Adolf Hitler seggébe, és Az akarat diadalával aktívan és erőteljesen hozzájárult a Führer hatalmának megerősítéséhez, így pedig közvetve a második világháborús pusztításban is komoly felelőssége volt. Nem is csak azért, mert Tiefland című filmjének forgatása közben rendben lévőnek találta, hogy a cigány statisztákat egy munkatáborból vezénylik ki a forgatásra, akiket utána Auschwitzba deportálnak, és meggyilkolják őket. És csak nagyon kis részben azért, mert fiatalon brutálisan szép volt, és egy időben úgy tűnt, hogy örökké fog élni. Hanem főként azért, mert megtestesítette minden elnyomó rezsim legpusztítóbb alakját: az embert, aki semmiről sem tudott, és akinek nem számított semmi sem. Pontosabban azt, aki ezt hazudja. Hiszen ma már tudjuk, hogy Leni a két szép szemével látott kétkezi tömegmészárlást a keleti fronton, és nyilván tudott ő a holokausztról, a táborok valóságáról is mindent. Csak nem érdekelte. Korai és kései tevékenységét egybevetve nyugodtan kijelenthetjük: Leninek egyedül az számított, hogy betérdelhessen az elé, akinek (szimbolikus vagy épp nagyon is költőietlen értelemben) a legnagyobb farka volt, hogy aztán szolgálataiért cserébe majd szépen feltolják törékeny kis testét a felhők közé. Hogy a feneke alá nyúló kéz történetesen a Führeré volt? Hát, istenem – ha máshová születik, jó lett volna neki Sztáliné, Pol Poté vagy bárki másé is. Életének legnagyobb alakítása lett volna, ha máglyán ég el a háború után valamelyik nürnbergi dísztéren – ám az élet igazságtalan, így a világ sajnos örökre lemaradt erről a már elképzelve is igen felemelő látványosságról.

John Wayne
false

A Herceg a vadnyugat ura volt, az örök seriff, szóval nincs mit csodálkozni rasszista nézetein. Nyíltan lenézte a feketéket, és szerinte azzal sem volt baj, hogy Amerika meghódítása közben a fehér ember kiirtotta majdnem az összes indiánt. Jó, mondjuk ki: egy faszfej volt az öreg. Fáj ez nekünk nagyon, hiszen van köztünk olyan, aki szerint ez az ember a filmtörténet legjobb westernjében játszotta az egyik főszerepet. Nem, nem az Üldözőkre gondolunk, és még csak nem is a Hatosfogatra. A világ legjobb westernfilmjének a címét úgy írják, hogy Aki lelőtte Liberty Valance-t.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.