Harmadik típusú találkozások – Fűvel, fával, űrlénnyel

  • narancsszem
  • 2014. április 3.

Narancsszem

Majd pont a filmesek állnak meg az ember-ember felállásnál! 10 bizarr közeledés birkától kulcstartóig, Woody Allentől a Star Warsig.

Amit tudni akarsz a szexről, de sosem merted megkérdezni

false

Woody Allen már azzal nagyot vétett az általánosan elfogadott normák ellen, hogy szkeccsfilmje talán legismertebb epizódjában szemüveges spermát alakított (mint köztudott: nem létezik szemüveges sperma!), akit ráadásul úgy kell noszogatni, hogy beteljesítse minden sperma legfőbb célját. És ez még semmi, mert ahogy tilos minden rendezőnek kikezdeni a rá bízott dívával, úgy tilos a birkapásztornak is beleszeretni a gondjaira bízott négylábúba. Ám ahogy Woody sem vétlen dívaügyben, úgy filmjének örmény birkapásztora is kénytelen megvallani Gene Wildernek, hogy megszegve a pásztor-birka együttműködés alapvető szabályait, beleszeretett Daisybe, a birkába. És nemcsak beleszeretett, hanem el is hálták a kölcsönös vonzalmon alapuló kapcsolatot! És hát szegény Gene is csak emberből van, kisvártatva szobára is viszi Daisyt, a gyapjas örmény szexbombát.

Black Mirror – Fekete tükör

false

Na most akkor találja ki mindenki, hogy mi a feladat az utóbbi idők legsikeresebb és tagadhatatlanul leginvenciózusabb sorozatával, ami úgy indította első részét, hogy Nagy-Britannia miniszterelnöke meghág-e egy hatalmas yorkshire-i sertést, vagy sem. Közbelépnek a terrorelhárítók, politikai észlények, mindenki, hogy kimentsék szorult helyzetéből a királyság szeretett politikai vezetőjét. Aztán dönt a nép, és nincs mese, meg is mutatják az eredményt, edd meg, amit főztél, nép! Mielőtt holmi punk vagy anarchista provokációt kiáltva omlanak pamlagjukra kedves álszent híveink, van szerencsénk tudatni, hogy a szériát nem a Rohadt hagymák faluvégi kábelcsatorna jegyzi, hanem a méltán sokra tartott Channel 4, s a miniszterelnököt sem Hugh Grant unokaöccse adja, hanem a Nemzeti Színház (félreértések elkerülése végett: a brit nemzeti) vezető színésze, Jágo és Hamlet ünnepelt megformálója, Rory Kinnear. Majd elfelejtettük, a történet szerint az aktus másfél órás, megmutatják alaposan. Ha rájöttek, hogy mi a találós kérdésünk, vegyenek maguknak egy Budapest–London repülőjegyet. A kedves itthon maradók meg képzeljék el, hogy mi lenne, ha Magyarországon kopogtatna egy forgatókönyvíró ezzel a sztorival? Vajon visszaállítanák a halálbüntetést?

Éjszaka a Földön

false

Hogy jó vagy rossz kedvében, arról még vitatkoznak a történészek, mindenesetre Jim Jarmusch 1991-ben elkészítette ezt az öt taxisjelenetből álló szkeccsfilmet. A New York-i, Los Angeles-i, párizsi és helsinki jelenetek viszonylag békésen, kizárólag ember-ember közti közeledések mentén zajlanak, de a római színben jön Benigni, a taxisofőr, és annak melegében meggyón a hátsó ülésén gyanútlanul elhelyezkedő papnak. Először csak arról esik szó, hogy kamaszként milyen zöldségbe (friss, lédús sütőtökbe) fojtotta gerjedelmét a hadaró taxisofőr, majd egy szép, de halálra ítélt kapcsolat szívszaggató részletei következnek, mely kapcsolat sofőrünk és egy bájos birka közt szövődött (a birkát végül eladták a hentesnek).

I Love You

false

Itt az ideje szembenézni a valósággal: a Narancsszem bűnös, szégyelljük magunkat, nem is tudjuk, hogy történhetett meg – elnézést kérünk mindenkitől! Legközelebb nem csinálunk ilyet! Milyet? Hát olyat, hogy a világ legjobb filmes recskázásait lajstromozó posztból kihagyjuk a zseniális Marco Ferreri zseniális, I love you című filmjét. Tudják, amiben a poétikusan ifjú Christopher Lambert szerelembe esik. Kibe zúg bele? Irigylésre méltó választás: a kulcstartójába. Ne mondják, hogy azért, mert az nem pofázik vissza! Épp ellenkezőleg. A múlt század nyolcvanas éveit tekinthetjük nyugodtan az újratöltött ipari forradalom időszakának. Az emberiség nagy találmányai, a tűz, a kerék és az ablakkeret mellé végre ráleltünk a fütyülős kulcstartóra. Ha nem találtad, csak fütyültél neki, s ő visszaszólt valamit, amivel el is árulta rejtekhelyét. Christopheré azt mondta: I love you. Fiatal barátunk kirakta a tévéje képernyőjére, mögötte hullámzott a tenger, leült kedvenc karszékébe, s fütyült. Nem, előbb elővette a fütyülőjét, aztán fütyült – persze hogy az ajkát csücsörítve. A fütyülésre a kulcstartó szólt: I love you… Ahogy jött belefele a hős, úgy fütyült gyorsabban, sűrűbben, míg végül a szerelem kiért a kies lapályra, s már csak elcsukló hangon füttyentett föl Christopher, s halkan jött az I love you… Hiába, a legszebb dolog a szerelem.

A Jedi visszatér

false

Jabbát, az óriás meztelen csigára hasonlító intergalaktikus gengsztert aligha a megjelenéséért szeretik a nők, talán még akkor sem mennének el vele, ha a legmenőbb göncöket ajánlaná cserébe. Mivel azonban Jabba reálpolitikus is egyben, nem is kísérletezik ilyesmivel, inkább a trónjához láncolt rabszolganők az esetei, akiket kénye-kedve szerint ugráltathat. Hol jutalomfalatként kínálja fel őket az alagsorban lakó háziszörnyetegnek, hol pedig… hát, igen, hogy mi mást is csinál velük, azon túl, hogy bikiniben ugráltatja őket, azt még mi, sokat látott narancsszemesek sem nagyon tudjuk elképzelni. Mindenesetre kiterjedt ruhatára lehet, mert a fogságba esett Leia hercegnőnek is rögtön találnak rúdtáncosszerkót.

A légy
false

Az állat az emberben tematika sajátos cronenbergi értelmezésében Geena Davis Jeff Goldblum testén keresztül a kétszárnyúak rendjébe tartozó rovarral érintkezik, és teherbe is esik tőle. Ennek köszönhető a horrortörténet egyik legkegyetlenebb rémálomjelenete, amikor is a főhősnő hatalmas lárvát hoz világra a szülőszobában.

A majmok bolygója

false

Hát, azt sem gondolná az ember, hogy a filmtörténet legszebb csókjelenetének egyik szereplője Charlton Heston, s nem is Ben Hurként. Persze nem is a legszebb, inkább a legeslegszebb. Vége mindennek, a hős ellovagol, ráadásul egy (másik) csajjal, és igen, a háttérben ott a tengerbe, parti homokba temetett Szabadságszobor, még szép, hogy A majmok bolygójáról beszélünk, a drága jó szegény ember Gulliverjéről. Charlton csak annyit mond, hogy: I’d like to kiss goodbye. A nő belepirul kicsit, de helyén van a szíve (szája, mindene), s válaszol, alright. Minden jobb érzésű néző zokog rég, az emberiség pedig lesmárolja saját magát, ember a majmot és viszont. Aztán lóra kap, ahogy a moziban kell a film végén. Kár, hogy van ez a hülye szabály, hogy csók, aztán el kell lovagolni, és vége, piha, nekünk itt kezdődne csak el a kedvenc filmünk, Charlton Heston megcsókolja a majmot, s az megkérdezi, hogy nem jönne-e fel egy kávéra…

A nyolcadik utas: a Halál

false

Dizájneri munkájával H. R. Giger gondoskodott róla, hogy a Nostromo legénysége térdig gázoljon a szexuális töltetű jelekben az Alien első részében: a szerencsétlen sorsú űrutazók útja testnyílásokra emlékeztető réseken át vezetett a halálos, és a film számos nézője által jogosan péniszfejűnek érzékelt űrszörny karmai közé. Ember és idegen fojtogatóan szoros egybeölelkezése ezzel együtt is megdöbbentően vadra sikeredett aztán: a tojásból kipattanó parazita, az úgynevezett facehugger konkrét nemi erőszakot követ el áldozatán, méghozzá orális úton, majd egy bébialien formájában hátrahagy egy halálos, nem sokkal később a mellkasból kirobbanó emlékeztetőt. A tanulság nem is lehetne világosabb: jobb, ha mindenki marad szépen a saját galaxisában!

A lény
false

Jabbának, az Alien monsztereinek, de valószínűleg még az igencsak impozáns (és világító!) mutatóujjal megáldott ET-nek sem volna könnyű intim kapcsolatot létesítenie egy földlakóval, hiszen bolygónk polgárai közül sajnálatos módon sokan hajlamosak a külcsínre koncentrálni a belső értékek helyett. Sil, az 1995-ös, egy sci-fi/horror álruhájába öltöztetett szoftpornóban fellépő ember/űrlény hibrid megérti a problémát, és alkalmazkodik a helyzethez, amikor Natasha Henstridge formatervezettnek tetsző alakjában közelít tátott szájú prédái felé. Közelít, mert az idegen élet él és élni akar, beleértve a fajfenntartásra vonatkozó igényeket is. Sil kicsit az imádkozó sáskákhoz hasonlóan él nemi életet, hiszen hajlamos azonnal végezni partnereivel szex után (illetve helyett), de fogadjunk, hogy vannak olyan megátalkodottak, akik számára ez csak izgalmasabbá tenné a marslakós kalandozást.

Gonosz halott
false

„Ha egyszer láttuk, már nem lehet meg nem történtté tenni: Sam Raimi filléres horrorklasszikusában a megátkozott erdőben egy fa támad rá az egyik hősnőre, majd tekergőző gyökérzetével megbecsteleníti őt. A film 2013-as remake-jében is helyet kapó jelenet megmosolyogtatóan suta is lehetne akár, de olyan inkább, mint egy igazi rémálom: váratlan, valószínűtlen, és éppen elégséges mértékben hihető” – írtuk a Gonosz halott egyik meghatározó pillanatáról a 10 legsokkolóbb nemierőszak-jelenetet felmutató listánkban, és most sem írnánk mást ember és fa riasztó összekapcsolódására gondolván.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.