Gyászolnak a szabadság barátai

  • Szalay Zoltán
  • 2018. december 24.

Nekrológ

Múlt kedden érkezett a hír, hogy Grendel Lajos meghalt. Azóta áradnak a róla szóló megemlékezések, köszönetnyilvánítások, minden oldalról. Mintha egyszeriben nem lennének megosztottságok, nem lennének „táborok”. Lajos még egyszer egy kisebb csodát tett.

Grendel Lajos emberként és íróként is integráló személyiség volt, aki áthidalhatatlannak tűnő szakadékokat volt képes a maga könnyed, természetes módján egybeforrasztani. Nem hiszem, hogy erre szándékosan törekedett volna, ilyen volt a lénye.

Tavasszal találkoztunk utoljára. Véletlenül botlottunk egymásba a villamoson, amikor épp akkori munkahelyemre, az Új Szó szerkesztőségébe tartottam. Az egész város egyetlen témáról beszélt azokban a napokban, a több tízezres tüntetésekről, amelyek nem sokkal később lemondásra kényszerítették Robert Fico kormányfőt.

Mi is ezt a témát vettük elő Lajossal, aki azt mondta, teljesen felháborodott annak láttán, amit „ezek” művelnek. Nem kellett bővebben kifejtenie, kire gondolt, mindketten értettük. A vagdalkozó, nyáladzó-fröcsögő hatalomra, amelynek mechanizmusairól, módszereiről és anatómiájáról oly sok Grendel-szöveg szól. Lajos komolyan és határozottan beszélt aktuális felháborodásáról, de a maga kedélyes módján, annak az embernek a tudásával és tapasztalatával, aki egyszer már volt fontos szereplője egy hasonló tüntetéssorozatnak. Mondhatni szimbolikus, hogy épp abban az évben távozott közülünk, amelyet oly sokan hasonlítanak 1989-hez.

1989 novemberében Grendel Lajos volt az egyetlen magyar, aki kiállt a több tízezres tüntető tömeg elé a pozsonyi Szlovák nemzeti felkelés terén, és magyarul is felszólalt a forradalom mellett. Ő volt a mi legavatottabb szabadságszakértőnk.

false

 

A kétezres évek elején, pozsonyi gimnazistaként találkoztam először az írásaival. Kósa Karola tanárnő egyszer behozott néhány kortárs szöveget, hogy afféle felolvasást rendezzünk, és nekem egy Grendel-novella jutott, Az onirizmus tréfái című ciklus első része. René Magritte neve akkor még semmit nem mondott nekem, ahogy Cortázaré sem, de az a novella tetszett. Alig akartam elhinni, hogy ez a bizonyos szlovákiai magyar irodalom, aminek már csak az elnevezése is mérhetetlenül kiábrándító és lelombozó volt, ilyen friss, merész, szemtelen és lendületes is lehet. Otthon éreztem magam abban a novellában, és ezzel megfertőződtem.

Akkortól Grendel-olvasóvá váltam, és aki egyszer Grendel-olvasó lett, az elég nagy valószínűséggel az is marad. Mohó étvággyal rágtam át magam az életművön, egyik revelációból a másikba esve, újra és újra azt tapasztalva, hogy én itt, ezek között a gondolatok között a lehető legjobb helyen vagyok.

Grendel Lajosnak volt valami alapvető tudása a szabadságról, amely elsöprő energiával hatja át a szövegeit. Első regényeiben, az Éleslövészetben, a Galeriben és az Áttételekben olyan magától értetődő természetességgel számol le a hamisság mérgező és fullasztó hagyományával és engedi szabadon az alkotás szellemének energiáit, hogy attól minden, a szabadságra sóvárgó ember egyszeriben a barátjának érzi magát. Szakítások című regényének egyik szereplőjéről írja az elbeszélő ezt a mondatot: „Belepusztult volna abba, hogy szabad.” Féltve őrzöm ezt a mondatot, mert a maga egyszerűségében és tisztaságában többet mond el a mi nyomorult Közép-Európánkról, mint millió szociológiai közhely.

Grendel Lajos tökéletes látleletet adott Közép-Európáról. Olyan látleletet, amelyet írva szerintem ő is nagyon jól szórakozott, és mindenkori olvasói is nagyon jól szórakozhatnak. Még akkor is, ha közben elég kutyául érzik magukat.

Az ezredforduló tájékán alkotta meg Grendel a New Hont-történetek világát, ami a mikszáthi és a hrabali hagyomány termékeny összekötéseként is olvasható, és közben a maga nemében páratlan novellistaként is tevékeny maradt. A kétezres években irodalomtörténészként is maradandót alkotott a modern magyar irodalom történetét feldolgozó munkájával, majd 2011-ben érkezett az életmű újabb fordulata, a Négy hét az élet című regény, amely sokkal kiábrándultabb és komorabb minden korábbi művénél, a könnyedebb New Hont-könyvek után mintha az első regények filozofikusabb hangvételéhez térne vissza.

Amikor ez a kötete megjelent, szerzője már túlesett egy súlyos agyvérzésen, amelyből nagy nehézségek árán épült fel, de ez sem gátolta meg a további alkotásban. Novellák és kisregények követték egymást, egészen a legutolsóig, a Bukott angyalig, amelyben megint egyéni sorsok és történelmi őrületek kavargását tárja elénk, a közép-európai (és alighanem ennél még sokkal tágasabb) valóságnak azokat az abszurdumait, amelyek a legvéksőkig izgatták, s amelyeknek a bonyodalmait egyik korai szövegében így foglalta össze: „Barátomat most először töltötte el bűntudattal, hogy amíg hazudni sokféleképpen lehet, primitíven és arisztokratikusan, sunyin és méltósággal, szemlesütve és agyafúrtan, igazat mondani sehogyan sem.”

Meghalt Grendel Lajos, elvesztettük a legavatottabb szabadságszakértőnket. Olvassuk nagyon sokat a könyveit, mert csak nekünk lesz jobb tőle.

Köszönjük, Lajos, Isten veled, Lajos!

Figyelmébe ajánljuk