Gyászolnak a szabadság barátai

  • Szalay Zoltán
  • 2018. december 24.

Nekrológ

Múlt kedden érkezett a hír, hogy Grendel Lajos meghalt. Azóta áradnak a róla szóló megemlékezések, köszönetnyilvánítások, minden oldalról. Mintha egyszeriben nem lennének megosztottságok, nem lennének „táborok”. Lajos még egyszer egy kisebb csodát tett.

Grendel Lajos emberként és íróként is integráló személyiség volt, aki áthidalhatatlannak tűnő szakadékokat volt képes a maga könnyed, természetes módján egybeforrasztani. Nem hiszem, hogy erre szándékosan törekedett volna, ilyen volt a lénye.

Tavasszal találkoztunk utoljára. Véletlenül botlottunk egymásba a villamoson, amikor épp akkori munkahelyemre, az Új Szó szerkesztőségébe tartottam. Az egész város egyetlen témáról beszélt azokban a napokban, a több tízezres tüntetésekről, amelyek nem sokkal később lemondásra kényszerítették Robert Fico kormányfőt.

Mi is ezt a témát vettük elő Lajossal, aki azt mondta, teljesen felháborodott annak láttán, amit „ezek” művelnek. Nem kellett bővebben kifejtenie, kire gondolt, mindketten értettük. A vagdalkozó, nyáladzó-fröcsögő hatalomra, amelynek mechanizmusairól, módszereiről és anatómiájáról oly sok Grendel-szöveg szól. Lajos komolyan és határozottan beszélt aktuális felháborodásáról, de a maga kedélyes módján, annak az embernek a tudásával és tapasztalatával, aki egyszer már volt fontos szereplője egy hasonló tüntetéssorozatnak. Mondhatni szimbolikus, hogy épp abban az évben távozott közülünk, amelyet oly sokan hasonlítanak 1989-hez.

1989 novemberében Grendel Lajos volt az egyetlen magyar, aki kiállt a több tízezres tüntető tömeg elé a pozsonyi Szlovák nemzeti felkelés terén, és magyarul is felszólalt a forradalom mellett. Ő volt a mi legavatottabb szabadságszakértőnk.

false

 

A kétezres évek elején, pozsonyi gimnazistaként találkoztam először az írásaival. Kósa Karola tanárnő egyszer behozott néhány kortárs szöveget, hogy afféle felolvasást rendezzünk, és nekem egy Grendel-novella jutott, Az onirizmus tréfái című ciklus első része. René Magritte neve akkor még semmit nem mondott nekem, ahogy Cortázaré sem, de az a novella tetszett. Alig akartam elhinni, hogy ez a bizonyos szlovákiai magyar irodalom, aminek már csak az elnevezése is mérhetetlenül kiábrándító és lelombozó volt, ilyen friss, merész, szemtelen és lendületes is lehet. Otthon éreztem magam abban a novellában, és ezzel megfertőződtem.

Akkortól Grendel-olvasóvá váltam, és aki egyszer Grendel-olvasó lett, az elég nagy valószínűséggel az is marad. Mohó étvággyal rágtam át magam az életművön, egyik revelációból a másikba esve, újra és újra azt tapasztalva, hogy én itt, ezek között a gondolatok között a lehető legjobb helyen vagyok.

Grendel Lajosnak volt valami alapvető tudása a szabadságról, amely elsöprő energiával hatja át a szövegeit. Első regényeiben, az Éleslövészetben, a Galeriben és az Áttételekben olyan magától értetődő természetességgel számol le a hamisság mérgező és fullasztó hagyományával és engedi szabadon az alkotás szellemének energiáit, hogy attól minden, a szabadságra sóvárgó ember egyszeriben a barátjának érzi magát. Szakítások című regényének egyik szereplőjéről írja az elbeszélő ezt a mondatot: „Belepusztult volna abba, hogy szabad.” Féltve őrzöm ezt a mondatot, mert a maga egyszerűségében és tisztaságában többet mond el a mi nyomorult Közép-Európánkról, mint millió szociológiai közhely.

Grendel Lajos tökéletes látleletet adott Közép-Európáról. Olyan látleletet, amelyet írva szerintem ő is nagyon jól szórakozott, és mindenkori olvasói is nagyon jól szórakozhatnak. Még akkor is, ha közben elég kutyául érzik magukat.

Az ezredforduló tájékán alkotta meg Grendel a New Hont-történetek világát, ami a mikszáthi és a hrabali hagyomány termékeny összekötéseként is olvasható, és közben a maga nemében páratlan novellistaként is tevékeny maradt. A kétezres években irodalomtörténészként is maradandót alkotott a modern magyar irodalom történetét feldolgozó munkájával, majd 2011-ben érkezett az életmű újabb fordulata, a Négy hét az élet című regény, amely sokkal kiábrándultabb és komorabb minden korábbi művénél, a könnyedebb New Hont-könyvek után mintha az első regények filozofikusabb hangvételéhez térne vissza.

Amikor ez a kötete megjelent, szerzője már túlesett egy súlyos agyvérzésen, amelyből nagy nehézségek árán épült fel, de ez sem gátolta meg a további alkotásban. Novellák és kisregények követték egymást, egészen a legutolsóig, a Bukott angyalig, amelyben megint egyéni sorsok és történelmi őrületek kavargását tárja elénk, a közép-európai (és alighanem ennél még sokkal tágasabb) valóságnak azokat az abszurdumait, amelyek a legvéksőkig izgatták, s amelyeknek a bonyodalmait egyik korai szövegében így foglalta össze: „Barátomat most először töltötte el bűntudattal, hogy amíg hazudni sokféleképpen lehet, primitíven és arisztokratikusan, sunyin és méltósággal, szemlesütve és agyafúrtan, igazat mondani sehogyan sem.”

Meghalt Grendel Lajos, elvesztettük a legavatottabb szabadságszakértőnket. Olvassuk nagyon sokat a könyveit, mert csak nekünk lesz jobb tőle.

Köszönjük, Lajos, Isten veled, Lajos!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.