Gyász

Meghalt kollégánk, Tamás Gábor

Nekrológ

Magyarországon emberemlékezet óta szinte kizárólag hamis hangon beszélnek a földről, a mezőgazdaságról, a vidékről. A politika legtöbbször pátosszal fedi el vonatkozó hazugságait, szemfényvesztéseit. A sajtónak azonban a rendszerváltozás után lehetősége nyílt őszintén beszélni az agráriumról, benne a magyar agrárpolitika viselt dolgairól, egyáltalán a vidékről.

Egyvalakiről mi is biztosan tudjuk, hogy élt e lehetőséggel: Tamás Gábor volt az. Neki ugyanis megvolt ehhez a szükséges háttere: a tudása és a szíve. Őt nem lehetett megvezetni, átlátott a szólamokon, egyszerűen mindent tudott a magyar mezőgazdaságról. S e tudását úgy tudta elővezetni írásban, hogy az is megértette mondandóját, akit pusztán az általános érdeklődése sarkallt egy-egy cikkének az elolvasására.

A Népszabadságnál lett igazi újságíró, s rövid ideig volt a Szabad Föld főszerkesztője is. A Narancsnál az évezred elején bukkant fel, s azóta kisebb-nagyobb megszakításokkal jelen volt ebben az újságban. Lámpással sem találhattunk volna szakterületének értőbb, egyenesebb publicistáját nálánál. Közénk tartozott, s mi büszkék vagyunk nálunk megjelent írásaira.

Ijesztően fiatalkori halálával nemcsak minket ért pótolhatatlan veszteség, hanem az egész országot, közvetve azokat is, akik egyetlen sorát sem olvasták. Sokat vesztett mindenki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.