Gyász

Meghalt kollégánk, Tamás Gábor

Nekrológ

Magyarországon emberemlékezet óta szinte kizárólag hamis hangon beszélnek a földről, a mezőgazdaságról, a vidékről. A politika legtöbbször pátosszal fedi el vonatkozó hazugságait, szemfényvesztéseit. A sajtónak azonban a rendszerváltozás után lehetősége nyílt őszintén beszélni az agráriumról, benne a magyar agrárpolitika viselt dolgairól, egyáltalán a vidékről.

Egyvalakiről mi is biztosan tudjuk, hogy élt e lehetőséggel: Tamás Gábor volt az. Neki ugyanis megvolt ehhez a szükséges háttere: a tudása és a szíve. Őt nem lehetett megvezetni, átlátott a szólamokon, egyszerűen mindent tudott a magyar mezőgazdaságról. S e tudását úgy tudta elővezetni írásban, hogy az is megértette mondandóját, akit pusztán az általános érdeklődése sarkallt egy-egy cikkének az elolvasására.

A Népszabadságnál lett igazi újságíró, s rövid ideig volt a Szabad Föld főszerkesztője is. A Narancsnál az évezred elején bukkant fel, s azóta kisebb-nagyobb megszakításokkal jelen volt ebben az újságban. Lámpással sem találhattunk volna szakterületének értőbb, egyenesebb publicistáját nálánál. Közénk tartozott, s mi büszkék vagyunk nálunk megjelent írásaira.

Ijesztően fiatalkori halálával nemcsak minket ért pótolhatatlan veszteség, hanem az egész országot, közvetve azokat is, akik egyetlen sorát sem olvasták. Sokat vesztett mindenki.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."