"Olvasói levelek" - Hektor és Akhilleusz - majdnem

  • .
  • 2009. február 19.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. január 29. Kedves Vágvölgyi úr, nem George McGovern volt Nixon ellenfele, hanem Eugene McCarthy.
Egyetemi tanár, sziporkázóan okos, szellemes ember. Az amerikaiak nem szerették, mert (mint volt szerencsém említeni neki a 80-as években) elnöksége alatt az egész ország kisebbrendűségi komplexusban szenvedett volna. Bezzeg az akkori elnök, Ronald Reagan, épp olyan egyszerű ember volt, mint ők. Az amerikai "minden lehetsz" két lábon járó bizonyítéka.

Velem korú, abban az időben Amerikában tanuló-dolgozó barátaim, mikor lelkendezve említettem nekik McCarthyval való találkozásomat, versengve mondták, hogy akkoriban ők is kampányoltak neki.

A cikk egyébként kitűnő, az elírást csak ez bizonyos korosztály veszi észre.

Üdvözlettel:

Zádor Erika [at] olv1:A tudás fájától a törzsfáig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.