A világ második legizgalmasabb falát az azóta már összeomlott tiszavárkonyi vályogházunkban láttam

  • Sepsi László
  • 2018. február 22.

Paratéka

Az elsőt egészen máshol.

Öt-hat éves lehettem, mikor apámmal nézeteltérésünk támadt a tévéműsort illetően. Régi fekete-fehér tévénk volt, aminek a tetőantennájába a családi legendárium szerint belecsapott a villám, ezért csak a királyi egyest fogta, vagyis pontosan az akkoriban elérhető csatornák felét. Ez igen bántott, mert a Knight Rider a kettesen ment, és a házilag kifejlesztett trükkök – tekerjek alufóliát a szobaantennára, szúrjak a hegyére krumplit, hogy jobb legyen a vétel – nem sokat segítettek, a kettes csatorna ugyanolyan hangyás meg kásás maradt.

Szóval megviselt, hogy nekünk csak a rossz műsor jutott, miközben mások a Knight Ridert meg a TIR-t nézhetik, és ezúttal ki is fejeztem kritikai észrevételeimet, amire apám válasza az volt, hogy ha nem tetszik, kikapcsolja, és nézhetem a falat.

Belementem: a tévé ki lett kapcsolva, én teljes elszántsággal néztem a festett falat,

apám meg röhögött, és kérdezgette, mit látok. Nyilván nem veszíthettem el a vitát, ezért mindent odavetítettem arra a falra, ami csak eszembe jutott: indiános filmet, Tom és Jerryt, Knight Ridert, a teljes tévéújságot. A nagyszoba sarka soha nem volt még ilyen érdekes.

false

 

Fotó: Guido Flickr

Élhetnék azzal a tudattal, hogy a világ legizgalmasabb fala az azóta már összeomlott tiszavárkonyi vályogházban volt, ám találkoztam Richard McGuire Here című képregényével, így kénytelen vagyok felülbírálni nézeteimet.

A bő háromszáz oldalas kötet ugyanis egy szoba sarkának története,

mindvégig egyetlen nézőpontból ábrázolva, évmilliókon keresztül. A legkorábbi panel az őslevest ábrázolja, Krisztus előtt több milliárd évvel, a legkésőbbi az ember utáni kreatúrákat valahol a huszonharmadik évezredben. Mindet a térnek ugyanabban a kis szeletében, ahol pár száz évig egy amerikai lakóház nappalija állt.

McGuire képregényének első változata 1989-ben jelent meg az alternatív képregényeket közlő Raw magazinban, amelyet a Maust jegyző Art Spiegelman és Françoise Mouly szerkesztett. Az akkori változat még csak hatoldalas volt, de ugyanígy egy szoba sarkának történetét festette meg, Krisztus előtt 100 000-től 1999-ig. Ahogy a The Guardian kritikusa fogalmazott:

„szülinapok, halálok, dinók. Az univerzum harminchat képkockában.”

false

Már ezt a korai verziót is forradalmi alkotásként üdvözölték, amely nem csupán újrafogalmazza a képregény médiumát, de alapvető kérdéseket tesz fel azzal kapcsolatban, hogyan gondolkodunk térről és időről. McGuire-nek tizenöt évébe telt, míg befejezte a Here könyvváltozatát, amelyben az alapötlet változatlan maradt, csak a szoba sarkának történetéből kapunk sokkal többet. Mint azt ugyancsak Chris Ware írja, „ha az első képsor szonáta volt, az új verzió egy szimfónia”.

A zenei analógia nem véletlen: mivel a Here-ben nyomát is alig találjuk hagyományos történetmesélésnek, és McGuire a képsorok kronológiáját is megbontja, a történetmesélő képregények ok-okozati láncai helyett kénytelenek vagyunk más kompozíciós logikát keresni. Belső rímeket, áthallásokat, ismétlődő vizuális megoldásokat: McGuire olykor tematikusan csoportosít egy-egy motívumot – például anya áll a gyermekével 1949-ben, 1924-ben, 1988-ban és 1945-ben –, de összességében ritkán alkalmazza ezt a szikár adatbázis-logikát. Képregényét inkább évmilliókon átívelő asszociációs láncok szervezik, ahol minden kompozícióba, mint megannyi felugró ablak az egész oldalas háttér előtt, újra meg újra szimultán szüremkedik be a múlt és jövő, tisztálkodó macskák, incselkedő indiánok, elmesélt viccek vagy éppen egy Tyrannosaurus Rex alteste. Hogy az elrendezés zeneiségét illetően kétségünk se legyen, a Here-t éneklő gyerekek képei zárják 1899-ből – valószínűleg horrorban sem volt még ilyen hatásos a „We All Fall Down” című mondóka.

A Here tehát afféle tudatfolyam, csak nem egy személyé, hanem egy szoba sarkáé, és mint a legtöbb műben, amik az idő rövid történetének elmesélésére vállalkoznak, itt is fontos kérdés, hogy hol van a helye mindenben az emberi nézőpontnak. McGuire, ha nem is emberi perspektívából, de legalább otthonos emberi térből indít – egy ház sarka mégiscsak az –, és annyiban részrehajló, hogy a legtöbb jelenettöredék a huszadik században játszódik.

false

A Here legközelebbi rokona talán Terrence Malick és Az élet fája, ám McGuire képes úgy kozmikus távlatokat vetíteni az ezúttal végletesen fragmentált családtörténet mögé, hogy közben nem köríti az egészet new age-es spirituális maszlaggal az univerzumot átjáró szeretetről. McGuire univerzumát emelkedettnek szánt metafizikai magyarázatok helyett az apró ismétlődések tartják egyben, a „volt már” tapasztalata,

valaki már mesélt viccet ebben a sarokban, ringatta a gyermekét, halt meg vagy éppen látott képzelt vagy valós indiánokat, miközben valaki más kinevette.

Állítólag a világ legunalmasabb dolga azt figyelni, hogyan szárad a festék a falon, de Richard McGuire képregénye sikeresen cáfolja ezt a közhelyet. Az egész csak azon múlik, hogy mettől meddig nézzük azt a falat, megvárhatom-e, amíg magától ledől, és a nézésbe beleszámítanak-e azok a falak, amelyek korábban itt álltak és később itt fognak állni ezen a szent helyen.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.