12 évig építette a medvevédelmi páncélját, erre teszteléskor a medve elszaladt

  • Sepsi László
  • 2018. február 15.

Paratéka

A medve tekintete egy dolog. Troy Hurtubise-é meg egy másik.

A filmtörténet egyik nagy kérdése, hogy milyen lett volna a Medvebarát, ha nem Werner Herzog, hanem a Jackass stábja készíti el. Timothy Treadwell története, aki tizenhárom éven át minden tavasszal kiköltözött a természetbe a medvék közé, és 2003-ban akkori barátnőjével együtt medvetámadás áldozataként hunyt el, Herzog kezei közt tragikus tanmesévé vált megszállottságról és a természetbe való visszatérés lehetetlenségéről. Aki nem tiszteli az embert és állatot elválasztó határvonalat, az megbűnhődik érte, sugallja a film Treadwell kapcsán, miközben Herzogot a tőle megszokott módon az emberi téboly mélységei érdekelték, és nem a groteszk, abszurd látványosságok, amelyek mondjuk egy Jackassben egyszerre viszik színre és fedik el azt. Ám a kilencvenes évek elején, miközben Treadwell Alaszkában kempingezett a grizzlyk közt, tőle pár ezer kilométerrel arrébb egy másik férfi is megszállottjává vált az ember-medve kapcsolatoknak.

Csak éppen Troy Hurtubise-t nem a fajközi határok átlépése, hanem ezek minél szigorúbb fenntartása érdekelte: ezért fogott bele egy erőpáncél építésébe, amellyel tervei szerint egy test-test küzdelemben is képes lehet felülkerekedni egy kifejlett grizzlymedvén. Az 1996-ban mozikba került Project Grizzly című dokumentumfilm az Ursus Mark VI kódnévre keresztelt hatodik páncélprototípus elkészítését és tesztelését követi végig, közben betekintést engedve Hurtubise sajátos világlátásába is, amely

sok esetben bizarrabb, mint maga a páncél.

false

Troy Hurtubise-t egy erdei túra alkalmával támadta meg egy grizzlymedve 1984-ben, és bár komolyabb sérülés nélkül élte túl az esetet, ez a traumatikus élmény arra motiválta, hogy testi épségének megőrzése érdekében további óvintézkedéseket foganatosítson. Ahogy a Project Grizzly nyitójelenetében egy erdei tisztáson elmeséli a medvetámadást, az maga a metafizikai rettenet, minden szavából süt a természet lágy ölén kiszolgáltatott ember szorongása, akinek éhes medvetekintetek figyelik minden lépését. (Mint az állat-ember viszonnyal foglalkozó gondolkodót Derridától Herzogig, Hurtubise-t is felettébb izgatja az állati tekintet, és hogy mit láthatunk, ha belenézünk egy állat szemébe.) Nem csoda, hogy miután hazatért, szinte azonnal belefogott a medvevédelmi páncél első prototípusába. És ahogy teltek az évek, úgy lett a páncél egyre drágább és bonyolultabb: a korai szkafanderek után a piros-fehérre festett hatodik változat – titánium, szigszalag, beépített fekete doboz – már nem a rohamrendőrök védőöltözetére, hanem az animékből ismert mechapáncélokra emlékeztet. Peter Lynch rendező persze rá is játszik a szuperpáncél popkulturális beágyazottságára, hiszen egy jelenetben az autósmoziban vetített Robotzsaru képei előtt pózoltatja a büszke feltalálót.

Az Ursus Mark VI tesztelésének képsoraival a Project Grizzly egészen közel kerül a Jackass vagy MythBusters világához. Hatalmas farönk csapódik a páncélozott Hurtubise-nek, mint valami Chuck Norris-halálcsapda egy nyolcvanas évekbeli kommandós filmben. A páncél eldől. A Hell’s Angels motorosbanda felbérelt tagjai próbálják összeverni egy kocsma előtt. Egy baseballütő eltörik a páncélon. A páncélozott Hurtubise legurul a Niagara-törésvonalban. Utána nem tud felállni.

Elütteti magát egy ötven km/órával haladó, háromtonnás kisteherautóval. Tizennyolcszor.

Mire pedig mindez unalmassá válna, Hurtubise csatlakozik egy csapat vadászhoz a Sziklás-hegységben, hogy élesben is kipróbálja találmányát.

A hegyvidéki expedícióval a film is stílus vált, az extrém kisvideók világából átkerülünk egy belassult Monte Hellman-westernfilmbe, ahol harcedzett férfiak téblábolnak a lapályon valami homályos cél érdekében, miközben arról beszélgetnek, hogy ők mennyire kemények, és a medvék is mennyire kemények, Troy Hurtubise pedig fegyverbemutatót tart az alkarnyi hosszúságú vadászkéseivel. A páncélt sajnos fent kell hagyniuk a hegyen, mert nemcsak az a baj vele, hogy ha egyszer eldőlt, a súlya miatt nem lehet benne felállni, hanem cipelni is nehéz. A sors fintora, hogy a visszafelé úton találkoznak egy medvével, de páncél híján csak messziről nézegetik. De a Project Grizzly szinte eseménytelen utolsó harmada, melyben a szereplők például arról társalognak, milyen bátorságpróbákon vettek részt a vietnami háborúban, kiegészíti és elmélyíti a korábbiakban látottakat. Mert legyen bármilyen agyament és fergeteges, a roncstelep-tulajdonosból lett önjelölt feltaláló és medvekutató megszállottságának mélysége is van.

A Freudon edzett néző már ott gyanút foghat, amikor Hurtubise az őt megtámadó grizzlyt „Old Mannek”, azaz öregnek kereszteli el, amely ugyanúgy, mint a magyarban, egyszerre vonatkozhat egy idős úrra és a beszélő édesapjára. Pláne, hogy Hurtubise elmondása szerint

a medvének nagy fehér folt volt a mellkasán, mintha szakálla lenne.

Az állattotem és az apafigura egybeolvadása, kölcsönös behelyettesíthetősége klasszikus gondolat a kulturális antropológiában, és később kiderül, hogy Hurtubise valóban egy erős és legyőzendő apafigura árnyékában él. Hasonló megszállottságot tanúsítva, mint gyermeke, Hurtubise apja két kezével építette fel egy indián falu rekonstrukcióját több ezer póznából, és mint azt a feltaláló maga is elmondja, ami az apjának a falu, az ő számára a páncél.

De a medveapa pszichologizáló olvasatán túl – és erre épp a sztori western- és sportfilmes áthallása hívják fel a figyelmet –, az egész Hurtubise-jelenség mélyén ott dolgozik a sóvárgás egy klasszikus, erőteljes és hiperagresszív maszkulinitás után, amely a kilencvenes években, egy kanadai kisvárosban nagyjából épp annyira hasznos, mint egy medvevédelmi fémpáncél. Miközben afféle bizarr átmenetként ranger és feltaláló közt, Hurtubise edz, hegeszt és vadászkéseket dobál, performance-a épp azáltal válik komikusan groteszkké, hogy ez a magatartásforma ebben korban és kontextusban lényegében értelmetlen és önmagáért való. Ahab kapitány megszállottsága a fehér bálnával hiába volt őrült, egy akkoriban komoly gazdasági haszonnal járó tevékenységhez, a bálnavadászat gyakorlatához kapcsolódott; Troy Hurtubise megszállottsága az apamedvével viszont leginkább csak Troy Hurtubise-ről szól.

Habár a film elkészítése során a páncélt nem sikerült medvén tesztelni, a feltalálói elkötelezettség megkapta méltó jutalmát. Hurtubise teljesítményét 1998-ban az értelmetlen találmányokért járó alternatív Nobel-díjjal jutalmazták, és bár többször csődbe ment miatta, a férfi azóta is fejleszti a páncéljait. Időközben egy medvén is sikerült kipróbálnia, de amikor az állat meglátta a monstrumot, inkább elszaladt.

Mivel gyártója és forgalmazója, a Kanadai Nemzeti Filmbizottság elérhetővé tette, a Project Grizzly legálisan megtekinthető.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.