Babaházban modellezte a rejtélyes haláleseteket az első amerikai rendőrfőnöknő

  • Sepsi László
  • 2018. március 8.

Paratéka

Haláleseteket modellező babaházakról lesz most szó. Pardon, megoldatlan haláleseteket modellező babaházakról.

„Eben Wallace-t, a helyi farmert holtan találta a felesége, Imelda. Mrs. Imelda Wallace a következő tanúvallomást tette a kihallgatás során: Mr. Wallace-szel nehéz volt kijönni. A férfi hajlamos volt rá, hogy mikor a dolgok nem a szája ízének megfelelően alakultak, kiment a pajtába, és ott öngyilkossággal fenyegetőzött. Ilyenkor Mr. Wallace felállt egy vödörre, majd hurkot vetett a saját nyaka köré, de a felesége végül mindig le tudta beszélni tettének elkövetéséről. Július 14-én, délután négy óra körül összevitatkoztak. Mr. Wallace a szokásos módon fenyegetőzött, de Imelda ezúttal nem ment rögtön utána. Amikor a nő később megérkezett a pajtához, a modellen látható állapotokat találta. A vödröt általában az ajtó felőli sarokban tartották, de előző nap Imelda használta és odakint hagyta a kút mellett. A kötél mindig a gerendához rögzítve lógott, pontosan úgy, mint amikor megtalálták – a csűrökben megszokott emelőszerkezethez tartozott.”

false

 

Fotó: Wikimedia CC Lorie Shaull

A fenti kis történet nem a szombat esti krimi szinopszisa, amelyben a papírpoharas kávét szorongató nyomozópáros negyven perc után rájön, hogy Mr. Eben Wallace véletlenül akasztotta-e fel magát, vagy netán Imelda szánt szándékkal cserélte ki azt a bizonyos vödröt egy kisebb teherbírású tárgyra. Mr. Eben Wallace szomorú balesete(?) egyike a valós ügyeken alapuló, megoldatlan haláleseteket modellező húsz kis babaháznak, amelyeket Frances Glessner Lee készített a negyvenes-ötvenes években.

A takaros diorámákból tizennyolc található meg ma is Maryland törvényszéki orvos szakértőjénél, ahol nyomozók és halottkémek képzésére használják őket: a hihetetlen aprólékossággal megtervezett, és a gyilkosság helyszínéről elkeresztelt – Pajta, Padlás, Vörös hálószoba, Háromszobás lakás – apró műalkotások körül még ma is leendő bűnügyi technikusok toporognak, hogy rájöjjenek, Ms. Maggie Wilson epilepsziás roham miatt vesztette el életét a „Sötét fürdőszobában”, vagy az egyik hódolója fojtotta a vízbe.

false

 

Fotó: Wikimedia CC Lorie Shaull

Frances Glessner Lee-t a modern kriminalisztika és a törvényszéki orvostudomány úttörőjének tartják, ám babaházai, a Nutshell Studies of Unexplained Death – azaz Megoldatlan halálesetek dióhéjban – műalkotásokként sem utolsók, így azonkívül, hogy felbecsülhetetlen értű oktatási segédanyagnak számítanak, alkalmanként kiállításokat is szerveznek belőlük.

Glessner Lee, akit egyébként az első női amerikai rendőrfőnökként tartanak számon,

elkötelezett Sherlock Holmes-olvasóból vált a kriminalisztika rajongott nagyanyójává: amellett, hogy keményen lobbizott a törvényszéki orvostudomány intézményesítéséért, pénzt és időt nem kímélve dolgozott a babaházain.

Az egyenként akkori áron három-négyezer dollárt kóstáló méretarányos miniinstallációkat az örökségéből finanszírozta – édesapja egy mezőgazdasági gépekből meggazdagodott iparmágnás, az International Harvester nevű cég alapítója volt –, és végiggondolta a legapróbb részletekig. Az épületbelsőkben nyithatóak a nyílászárók, működnek a milliméteres egérfogók, a falakat pontosan úgy pettyezik a körömlakkal felfestett vércseppek, ahogy az elvárható egy bölcsőre közvetlen közelről leadott lövés után.

false

 

Fotó: Wikimedia CC Lorie Shaull

Mindez önmagában persze csak tizennyolc kifinomult rejtvény lenne, ám Glessner Lee babaházaiban mégis sokkal több rejlik nyomozótanoncoknak szánt logikai feladványoknál. Minden „dióhéj-esettanulmány” sajátos átmenetet képez valóság és fikció között: a valódi helyszínekről mintázott miniatűrök művészi tereit szemlélve a befogadónak elő kell állnia a saját verziójával a történtekről, megtalálni a legvalószínűbb narratívát, amely magyarázhatja a helyszín jellemzőit.

Ennek a térbeli történetmesélésnek az örökségét találjuk például Greenaway A rajzoló szerződése című filmjében vagy a point-and-click videójátékokban, ugyanakkor Glessner Lee kompozíció páratlan szociális érzékenységről is tanúbizonyságot tesznek. Esettanulmányai jellemzően a jóléti társadalom perifériájára kalauzolnak, lepukkant bérlakásokba, félreeső farmokra és házasságon kívüli együttlétekre használt hotelszobákba:

a titok – vagyis a bűntény felfejtése – azzal is jár, hogy nézelődés közben meg kell látnunk a társadalom normális esetben láthatatlan részleteit és szereplőit,

azokat az elmondatlan történeteket, amikkel csak akkor találkozunk, ha bekerültek a bűnügyi hírek közé.

A lecsúszottak és perifériára szorultak életén túl Glassner Lee babaházainak meghatározó témáját a korszak női sorstörténetei adják: áldozatai leggyakrabban háziasszonyok, prostituáltak vagy fiatal lányok, miközben előszeretettel használt az akkoriban elvárt női szerepek szempontjából szimbolikus helyszíneket, mint a konyha vagy a hálószoba.

false

 

Fotó: Wikimedia CC

A brutális halálesetek összekapcsolása a látszólag tüchtig, otthonos belső terekkel két szempontból is jelentős. Egyrészt a halál egyfajta domesztikálására törekszik, felfoghatóvá és megmagyarázhatóvá teszi – hiszen ha elég alaposan megszemléljük a babaházat, rájöhetünk, mi történt –, ugyanakkor ki is használja az ismerős otthonok és az erőszakos esetek közti termékeny feszültséget, a diorámák tipp-topp minivilágában az üres babaszemek tényleg a halál közelségét jelzik. Mintha Glassner Lee installációi Agatha Christie elhíresült mondásának – „a gyilkosságokat általában mosogatás közben ötöltem ki” – képzőművészeti megfelelői lennének, annak minden mögöttes tartalmával együtt otthonról, erőszakról és női szerepekről a huszadik század első felében.

Frances Glessner Lee munkássága a törvényszéki orvostudományon kívül a populáris kultúrára is megtermékenyítő hatással volt. Azonkívül, hogy róla mintázták a Gyilkos sorok amatőr detektívjét, a CSI – A helyszínelők egy egész évadot szentelt a makettes sorozatgyilkosnak, aki nyilvánvalóan Glassner Lee-től leste el a hobbiját. De aki a Nutshell Studies értő kommentárjára vágyik, tegyen egy próbát az Of Dolls & Murder című dokumentumfilmmel, amely ugyan leginkább az említett CSI promóciójára használja a témát, az egyes diorámák háttértörténetét maga a trashpápa, John Waters szavalja el, ahogy mindig, most is a zárt ajtók mögött fortyogó mocsok értő és érzékeny szemléltetésével.

A diorámákat és leírásaikat itt lehet nézegetni.

____

A Paratéka blog korábbi bejegyzései itt olvashatók.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.