„Miért hagynám, hogy megállítsanak engem?”

  • Keszthelyi András
  • 2015. november 17.

Political Animal

A párizsi tragédiáról az egyik legszebb beszédet Madonna mondta a stockholmi koncertjén.

Olyan emberként, aki időnként beszédírással is foglalkozott, mindig lenyűgözött az a könnyedség, ahogy egy átlagos amerikai filmben a beszédhelyzeteket megoldják: legyen az esküvő vagy tanévnyitó, szerelmi vallomás vagy motivációs beszéd. És akkor még szót sem ejtettem az olyan kedvenceimről, mint Miller százados (Tom Hanks) beszéde katonáihoz a Ryan közlegényben, Mr. Pink (Steve Buscemi) kiselőadása arról, hogy miért nem ad borravalót (a Kutyaszorítóban) vagy Pappas polgármester (Al Pacino) gyászbeszéde a lelőtt fekete kisfiú temetésén (a Minden gyanú felettben).

Már Tocqueville is felfigyelt arra, hogy a nyilvános beszéd mennyire szerves része az amerikai mindennapoknak, s talán nem túlzás azt állítani, hogy a szólásszabadság hazájában magának a demokráciának is. Az amerikai történelem mérföldkövei is fontos beszédekhez köthetők Abraham Lincolntól Franklin Delano Roosevelten át Martin Luther Kingig. Ki emlékezik ezzel szemben mondjuk Ferenc József, Horthy vagy Kádár beszédeire…

Mindezek fényében talán kevésbé meglepő, hogy a párizsi tragédiáról az egyik legszebb beszédet az olasz bevándorlók unokája, Madonna Louise Ciccone mondta, akit a világ csak Madonnaként ismer.

A merényletek másnapján Stockholmban adott koncertet. Majd az előadást megszakítva tartott egy hatperces beszédet, és egyperces csendes imát kért a közönségtől. A beszéd egyszerre a szórakoztató ember (entertainer) ars poeticája és a nyugati világ szabadsága melletti hitvallás. Madonna pontosan érti a terroristák üzenetét is: ott gyilkolunk, ahol biztonságban és jól érzed magad. Ahol a barátaiddal, szeretteiddel szórakozol.

„Először arra gondoltam, hogy lemondom a ma esti előadást. Aztán arra, hogy miért tenném meg ezt a szolgálatot nekik? Miért hagynám, hogy megállítsanak engem? És megállítsanak mindannyiunkat, akik élvezzük a szabadságot? Mindegyik hely, ahol gyilkoltak, olyan hely volt, ahol emberek szórakoztak, élvezték egymás társaságát, ettek egy jót az étteremben, táncoltak, énekeltek, focimeccset néztek. Olyan szabadságok ezek, amelyek számunkra nyilván természetesek, amelyekre rászolgáltunk. Keményen dolgozunk, megérdemeljük a szórakozást. És senkinek nincs joga a világon megakadályozni bennünket, hogy azt tegyük, amit szeretünk.”

Beszéde második felében pedig arról szól, hogy változás csak akkor lesz, ha mi is változunk. Nem a politika és nem a bombák, hanem mi magunk fogjuk a világot megváltoztatni. „A világot úgy változtatjuk meg, hogy mi is megváltozunk abban, ahogyan egymáshoz viszonyulunk. A lehető legegyszerűbb módon. Oké? Tiszteletben kell tartanunk a másik méltóságát. (…) Ám nagyon nehéz feltétel nélkül szeretni. És nagyon nehéz szeretni azt, amit nem értünk, szeretni azt, ami más, mint mi vagyunk. De így kell tennünk, különben mindez ismétlődni fog az örökkévalóságig.”

Mintha Robert Kennedyt hallanánk a Martin Luther King elleni merénylet estéjén: „Amire az Egyesült Államokban szükségünk van, az nem a gyűlölet. Amire szükségünk van, az nem az erőszak és a törvényenkívüliség, hanem a szeretet és a bölcsesség és egymás megértése – az igazságérzet azokkal szemben, akik szenvednek ebben az országban, legyenek fehérek vagy legyenek feketék.”

Természetesen nem Robert Kennedyt hallgatjuk – hanem egy popikont. Egy tudatos, felelősségteljes embert. Akinek a szabadság az anyanyelve. Aki nem ismer és nem is akar megtanulni más nyelvet. Ezért aztán azt is elnézhetjük neki, hogy Kennedytől eltérően nem Aiszkhüloszból vezeti le mindezt: „(Zeusz) embereknek ily szabályt / ad: ki szenved, az tanul; / álmában szivére csöppen a / bűntudó kín a vétkesnek, így / észretérni kényszerül: / íly erőszakos kegyes hatalmak / ülnek szent kormánypadon.” (Devecseri Gábor fordítása)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.