71

  • Mérő Vera
  • 2015. szeptember 1.

Publicisztika

Hetvenegy ember fulladt meg a Magyarországról indult, Ausztriában megtalált teherautóban. Mondok egy durvát: nem először küldenek magyarok ártatlanokat egy kamrába, ahonnan senki sem távozott élve. Mérő Vera publicisztikája.

Menekült anyák számoltak be egymástól függetlenül arról, hogy huszonhetedmagukkal zárták össze őket egy egész napra egy 3×4 méteres, levegőtlen cellába. Amikor a gyerekeiket az ablakhoz próbálták emelni, a derék magyar rendőrök megparancsolták, hogy tegyék le őket. A Migszol csoport arról is beszámolt, hogy „szíriai családok mesélik, hogy szerettek volna vonatra szállni, de arra lettek kényszerítve, hogy az embercsempészekkel tartsanak”. Hát ezért halt meg az a hetvenegy ember. Mert mielőbb el akartak menekülni ebből az országból.

Jómagam azért írhatom meg mindezt, mert egyszer – történetesen éppen hetvenegy éve – egy fiatal fiúnak egy sátáni szörnyeteg volt az anyja, ezért elmenekült tőle. Egy életre megtanulta, hogy ahol rossz, onnan menni kell. Nagyon hamar igen hasznossá vált ez a tudása, amikor a hazája együttműködésével útnak indították az akkori kamrák felé. Háromszor szökött meg a vonatról, kurázsi és szerencse is kellett ahhoz, hogy végül túlélte. És még valami: segítettek neki. Amikor ugyanis harmadszor szökött meg, és felszállt az első Pest felé tartó vonatra, egy olyan kupéba ült be összekulcsolt kézzel, mintha meg lenne bilincselve, ahol egy nyilas őrmester aludt. Az őrmester Pestig nem ébredt fel. A nagyapámnak meggyőződése volt, hogy tettette az alvást, hogy ő megmenekülhessen. Bonyolult dolgok ezek, az őrmester is magyar volt.

Sokaktól hallottam már azt a próféciát, hogy egyszer meg kell majd fizetnünk az árát annak, hogy sohasem néztünk igazán és kollektívan szembe a magyar felelősséggel. Féltem az igazukat, amikor a cigánygyilkosságok történtek, már rettegtem is. De sosem jutottam el odáig, hogy azt mondjam, látjátok feleim, vagyunk, akik voltunk.

Mindeddig a pengés kerítéssel, gyűlöletkeltéssel, embertelenkedéssel csak súroltuk a hetvenegy évvel ezelőtti önmagunk bűneit. Most, hetvenegy ember halálával elértük azt a bugyrát a pokolnak, ahova esküdtünk, hogy soha többé nem jutunk. Szertenézek, s nem lelem honom a hazában.

Bár még mindig látok emberséges őrmestereket.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.