A gyávák hatalma

  • Janisch Attila
  • 2017. március 29.

Publicisztika

Pusztítanak mindent.

Pusztítanak mindent, ami nem az övék, ami nem hódol be nekik, ami nem alázkodik meg az ostoba hatalmuk gyáva agressziója előtt.

Csodálkozom, hogy a magyar állampolgárok jelentős része fél egy gyáva hatalomtól!

Ez a hatalom gyáva! Agresszív, erőszakos, mohó, de gyáva. S e gyáva erőszak képviselői pedig ostobák és jellemtelenek.

De mivel a polgárok már akkor félnek, amikor még nem kellene félniük, ez a gyáva, ostoba és jellemtelen hatalom képes ostobává, jellemtelenné és gyávává tenni az egész társadalmat. És érhet-e nagyobb baj egy országnyi közösséget? Nem, ennél nincs nagyobb veszedelem! És ez a veszedelem, ez a farkaséhes gonoszság már itt ólálkodik körülöttünk és szedi az áldozatait napra nap.

Süllyedünk vissza a múlt felejteni kívánt sötétségébe!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.