A jogállam visszaállításának legfontosabb fegyverét hatástalanította a kétharmad

  • Haskó László
  • 2018. július 1.

Publicisztika

Immár törvényesen nem készül hangfelvétel a kormányülésekről. Miért is nem?

A jogállam visszaállításának legfontosabb fegyverét hatástalanította a kétharmad: immár törvényesen nem készül hangfelvétel a kormányülésekről.

Valószínűleg eddig sem készült, hiszen Orbán már első kormányzása idején megszüntette bölcsei összejövetelének dokumentálhatóságát. Alighanem szégyellte volna (a bíróságon) visszahallani a sok csacsiságot és a sok gonosz tervet, amiről a szó a tájt folydogált. Pedig

akkor még tisztességes és képességes embereket is kénytelen volt eltűrni

maga körül. Őket persze távol tartotta az igazán fontos döntésektől, mint amilyen például a Grippenek megvásárlása volt. Az ilyen ügyeket el is kellett titkolnia előlük, és természetesen mindenki más elől is. Miközben erősen hivatalos, államközi üzletről volt szó. A kormánydöntést szabályos, törvényes, átlátható eljárás keretében kellett volna meghozni, hangfelvétellel, jegyzőkönyvvel. Közismert, hogy pont nem így történt, hanem szűk „baráti” körben, illetéktelenek jelenlétében, hangfelvétel és jegyzőkönyv nélkül. Nem hiszem, hogy volt (van) épeszű ember, aki ne gyanakodott volna korrupcióra. Talán egyvalaki volt kivétel: a 2002-es MSZP vezette, Orbánékat leváltó kormány feje. Ő „árokbetemetést” hirdetett számonkérés helyett. Kivizsgálás helyett folytatta a Grippenek „beszerzését”. Pedig, ha csak a vadászgépvásárlás körüli dolgok miatt megindul a nyomozás, bűncselekmények sorozatát lehetett volna könnyűszerrel bizonyítani.

Az a puszta tény, hogy a kormánytárgyalásokról nincs hangfelvétel, egy tisztességes politikusok vezette országban elég lett volna a bűnt elkövetők végleges kiűzéséhez a közéletből.

Szokás a székházügyet a Fidesz ősbűnének mondani, pedig az csak a foguk fehérjének a kimutatása volt.

Az igazi, minden továbbit meghatározó (végeredményben az MSZP jóváhagyásával zajló) korrupciós „ősbűn” a Grippen-ügy volt. Ekkor születhetett meg a „törvényes bűnözés” ideája a fideszes kemény mag fejében. 2010 óta ez a kormányprogram. Minden más csak hülyítés, figyelemelterelés.

Nagyon sokunkban él a gyanú, hogy a közbeszerzések körül esetleg most sincs minden rendben. Még azt is elképzelik egyesek, hogy a kormányüléseken – a sohasem hazudó kormányfő állításával szemben – mégiscsak becsusszan olykor egy-egy kisebb üzleti ügy. A leggyanakvóbbak még azt is föltételezik, hogy a korrupciónak az (egyre csökkenő) uniós pénzek lenyúlása nem a végállomása.

Nacionalista kormányfőnk csatába akar szállni a multinacionális korrupcióból megszerezhető részesedésért is.

Ezt a harcmezőt (mediatizált) élsportnak hívják. Száraz és vizes vb-k, BL-döntők és mindenekfölött OLIMPIA! (Legalább kétszer egymás után.) Lesz e körül egy-két kormánydöntés, mely nem kötendő a mi orrunkra.

Természetesen még most is tehetne mindez ellen az ország lakossága. Ha volna lehetősége valós információkhoz jutni, ha a magukat ellenzékinek hirdető pártok nem a kollaborálás lehetőségei után futnának. Ha a budapestiek (többsége) fölfogná, hogy a Fürjes államtitkárság mézesmadzagja valójában mérgezett. Ha az MSZP új elnöke nem az esti szellő (nem létező) fülébe súgná, hogy népszavazás kellene az európai ügyészségi csatlakozásról.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."