Már nem idegen a városképtől a felhőkarcoló, simán tele is szórhatják velük a fővárost

  • Haskó László
  • 2018. július 5.

Publicisztika

Hol vannak a városvédők, a zsurnaliszták, az építészek, a víz, föld, levegő munkacsoportok?

A napokban elhatározta a parlament, hogy lehessen Budapesten felhőkarcolókat építeni. Ahová csak ők akarják. Ha tárgyszerűbben akarunk fogalmazni: kilencven méterben „korlátozták” az építhető toronyházak magasságát – de ez ugyanazt jelenti. Ráadásul a jogerős építési engedéllyel rendelkező beruházásokra nem vonatkozik a törvénymódosítás.

Nem vagyok városépítész, különösebben nem idegenkedem a magas házaktól sem, de arra emlékszem, hogy amíg létezett Budapestnek önkormányzata, az ottani szakemberek azt mondták, hogy a városképtől szinte mindenütt idegen volna. A döntés mindig a Fővárosi Közgyűlésé volt, teszem hozzá: természetesen, törvényesen, sőt alkotmányosan. A legutóbbi önkormányzati és főpolgármester-választáson a mélypontján lévő MSZP elhagyta a budapestieket. A kerületekben tarolt a Fidesz–KDNP és ismételt főpolgármesterként a miniszterelnök cselédje. Át is alakították a közgyűlést stabil fideszes többségűre. Ezzel de facto megszűnt Budapest önállósága. E parlamenti döntés ezek után azt bizonyítja, hogy az elmúlt négy év kitartó kormánypárti nyomulása meghozta a kívánt eredményt: de jure sincs már Budapestnek autonómiája.

Az igazi tragédia az, hogy mindez a legcsekélyebb ellenállás nélkül történt meg.

A helyzet megdöbbentő: ez a döntés is észrevétlen maradt. Hol vannak a városvédők, a zsurnaliszták, sztárműsorok sztár vezetői, a jogászok, az építészek, a víz, föld, levegő munkacsoportok? Valószínűleg azt hiszik, vagy inkább azzal áltatják magukat, hogy mindegy, milyen magasak a házak, meg hát több is veszett Mohácsnál. Tévednek. Most van veszendőben az utolsó esély, hogy a budapestiek lakható várost teremtsenek maguknak. Immár minden döntés a miniszterelnöké. Ez akkor sem volna tűrhető állapot, ha szeretné a fővárost és tisztességes szándékai lennének. Ő az országot és főként Budapestet saját vállalatának tekinti, nemcsak szavazatmaximalizálásban, hanem „osztalékszerzésben” is szerfelett törekvő. Márpedig a turizmus és különösen a sportturizmus (egy ilyen egzotikus és közmunkás alkalmazottakkal dolgoztató vállalat-országnak) az egyetlen biztos befektetés. Lesz egymillió munkahely: takarítónő, hordár, londiner, csapos, szakács, pincér, jegyszedő, sintér és kutyapecér kell majd bőven. Más nem. De minek is? Budapesten akkor már nem lesznek budapestiek, csak sportturisták és fönn a Várban a felcsútiak.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.