A készülő Trianon emlékműnél hívebben semmi nem mutatja meg az Orbán-rendszer valódi természetét

  • Haskó László
  • 2019. április 20.

Publicisztika

És mindenki beletörődött mindenbe.

Még manapság is van olyan, magát Orbán ellenzékének gondoló polgártárs, aki nem biztos benne, hogy immár diktatúrában él. És, mint a mesebeli béka, lassan fő a fazékban, már minden fehérjéje kicsapódott, izmai nem működnek, ki sem tudna ugrani a fazékból, de már nem is akar.

A készülő Trianon emlékmű ügye egyértelmű bizonyíték minden kétkedőnek. Ilyen tartalmat, ilyen körülmények között, ilyen módszerekkel csak diktatúrában jelenítenek meg. Nehéz szóhoz jutni az ellentmondások bőségének zavarában. Kezdjük a tartalommal.

Az emlékmű üzenete egyértelműen revizionista.

Az 1913-as állapotot kívánja vissza, amikor az osztrák elnyomást nyögő Magyarország még keményebb elnyomás alatt tartotta a Bécs kegyelméből magyar közigazgatás alá kényszerített környező nemzeteket. Valamint további országok és nemzetek ellen készült háborúra. És ez a háború nem maradt el. Közel egymillió magyar embert küldtek a halálba Tiszáék, a semmiért, és csaknem ugyanannyian lettek miattuk hadirokkanttá. (Köztük volt nagyapám és egyik nagybátyám.) Ez volt Nagy-Magyarország. Egy képzeletben létező birodalom, ahol a valóságban a magyarul beszélők aránya nem érte el az 50 százalékot, a Trianonban később „elcsatolt” területeken olykor még a 20-at is alig. Tisza István döntő

politikai erőfeszítései a választójogi reform ellen irányultak.

Attól tartott, hogy fair körülmények között a nemzetiségeké lesz a parlamenti többség.  Aggodalma nem volt alaptalan.

A Trianon aláírása révén induló soviniszta, revizionista antiszemita Horthy világ, csekélyke 5 év regnálás után megindította bosszúhadjáratát Európa ellen: jött a frankhamisítási botrány. Aztán a szövetség Mussolinivel és Hitlerrel. Ismét háború, ismét vereség. Ismét egymillió halott, ismét ugyanannyi rokkant. Ismét kisöprűzés a Felvidékről és Erdélyből. Ezúttal Trianontól 30 kilométerre, Párizsban kellett megfogadnunk, hogy a jövőben nix ugribugri. Nem is volt, amíg felügyelet alatt voltunk, csak 56-ban, szűk tíz napig. Aztán – szabadon – újra kezdtük. 2020-ban fog ugyanott tartani Orbán, ahol Horthy tíz év kormányzóság után.

A tartalomhoz (Zsdanov elvtárs tanítása szerint) igazodik a forma. Az előkészítés alattomos. Tisza és Horthy – rettenetes bűneik ismeretében is – formátumos személyiségek voltak. Nem hazudoztak, nem féltek. Orbán másmilyen. Ő a Kossuth teret erőddé alakítja át. A Trianon emlékmű lesz a bunker.

És mindenki mindenbe bele van törődve.

Úgy érvelnek a demokraták, mintha csak az „előzetes társadalmi vita” zajlana. Ne olyan legyen, hanem ilyen.  A kevésbé demokraták is megszólalnak: ne helységnevek, hanem családnevek legyenek a faliújságon. Én is mondok valamit: a kétmillió halott nevét véssék kőbe – és az emlékezetükbe! Kezdhetik az enyémmel. Első háborús rokkant, második háborús halott nagybátyámat is Haskó Lászlónak hívták.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.