A készülő Trianon emlékműnél hívebben semmi nem mutatja meg az Orbán-rendszer valódi természetét

  • Haskó László
  • 2019. április 20.

Publicisztika

És mindenki beletörődött mindenbe.

Még manapság is van olyan, magát Orbán ellenzékének gondoló polgártárs, aki nem biztos benne, hogy immár diktatúrában él. És, mint a mesebeli béka, lassan fő a fazékban, már minden fehérjéje kicsapódott, izmai nem működnek, ki sem tudna ugrani a fazékból, de már nem is akar.

A készülő Trianon emlékmű ügye egyértelmű bizonyíték minden kétkedőnek. Ilyen tartalmat, ilyen körülmények között, ilyen módszerekkel csak diktatúrában jelenítenek meg. Nehéz szóhoz jutni az ellentmondások bőségének zavarában. Kezdjük a tartalommal.

Az emlékmű üzenete egyértelműen revizionista.

Az 1913-as állapotot kívánja vissza, amikor az osztrák elnyomást nyögő Magyarország még keményebb elnyomás alatt tartotta a Bécs kegyelméből magyar közigazgatás alá kényszerített környező nemzeteket. Valamint további országok és nemzetek ellen készült háborúra. És ez a háború nem maradt el. Közel egymillió magyar embert küldtek a halálba Tiszáék, a semmiért, és csaknem ugyanannyian lettek miattuk hadirokkanttá. (Köztük volt nagyapám és egyik nagybátyám.) Ez volt Nagy-Magyarország. Egy képzeletben létező birodalom, ahol a valóságban a magyarul beszélők aránya nem érte el az 50 százalékot, a Trianonban később „elcsatolt” területeken olykor még a 20-at is alig. Tisza István döntő

politikai erőfeszítései a választójogi reform ellen irányultak.

Attól tartott, hogy fair körülmények között a nemzetiségeké lesz a parlamenti többség.  Aggodalma nem volt alaptalan.

A Trianon aláírása révén induló soviniszta, revizionista antiszemita Horthy világ, csekélyke 5 év regnálás után megindította bosszúhadjáratát Európa ellen: jött a frankhamisítási botrány. Aztán a szövetség Mussolinivel és Hitlerrel. Ismét háború, ismét vereség. Ismét egymillió halott, ismét ugyanannyi rokkant. Ismét kisöprűzés a Felvidékről és Erdélyből. Ezúttal Trianontól 30 kilométerre, Párizsban kellett megfogadnunk, hogy a jövőben nix ugribugri. Nem is volt, amíg felügyelet alatt voltunk, csak 56-ban, szűk tíz napig. Aztán – szabadon – újra kezdtük. 2020-ban fog ugyanott tartani Orbán, ahol Horthy tíz év kormányzóság után.

A tartalomhoz (Zsdanov elvtárs tanítása szerint) igazodik a forma. Az előkészítés alattomos. Tisza és Horthy – rettenetes bűneik ismeretében is – formátumos személyiségek voltak. Nem hazudoztak, nem féltek. Orbán másmilyen. Ő a Kossuth teret erőddé alakítja át. A Trianon emlékmű lesz a bunker.

És mindenki mindenbe bele van törődve.

Úgy érvelnek a demokraták, mintha csak az „előzetes társadalmi vita” zajlana. Ne olyan legyen, hanem ilyen.  A kevésbé demokraták is megszólalnak: ne helységnevek, hanem családnevek legyenek a faliújságon. Én is mondok valamit: a kétmillió halott nevét véssék kőbe – és az emlékezetükbe! Kezdhetik az enyémmel. Első háborús rokkant, második háborús halott nagybátyámat is Haskó Lászlónak hívták.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.