A készülő Trianon emlékműnél hívebben semmi nem mutatja meg az Orbán-rendszer valódi természetét

  • Haskó László
  • 2019. április 20.

Publicisztika

És mindenki beletörődött mindenbe.

Még manapság is van olyan, magát Orbán ellenzékének gondoló polgártárs, aki nem biztos benne, hogy immár diktatúrában él. És, mint a mesebeli béka, lassan fő a fazékban, már minden fehérjéje kicsapódott, izmai nem működnek, ki sem tudna ugrani a fazékból, de már nem is akar.

A készülő Trianon emlékmű ügye egyértelmű bizonyíték minden kétkedőnek. Ilyen tartalmat, ilyen körülmények között, ilyen módszerekkel csak diktatúrában jelenítenek meg. Nehéz szóhoz jutni az ellentmondások bőségének zavarában. Kezdjük a tartalommal.

Az emlékmű üzenete egyértelműen revizionista.

Az 1913-as állapotot kívánja vissza, amikor az osztrák elnyomást nyögő Magyarország még keményebb elnyomás alatt tartotta a Bécs kegyelméből magyar közigazgatás alá kényszerített környező nemzeteket. Valamint további országok és nemzetek ellen készült háborúra. És ez a háború nem maradt el. Közel egymillió magyar embert küldtek a halálba Tiszáék, a semmiért, és csaknem ugyanannyian lettek miattuk hadirokkanttá. (Köztük volt nagyapám és egyik nagybátyám.) Ez volt Nagy-Magyarország. Egy képzeletben létező birodalom, ahol a valóságban a magyarul beszélők aránya nem érte el az 50 százalékot, a Trianonban később „elcsatolt” területeken olykor még a 20-at is alig. Tisza István döntő

politikai erőfeszítései a választójogi reform ellen irányultak.

Attól tartott, hogy fair körülmények között a nemzetiségeké lesz a parlamenti többség.  Aggodalma nem volt alaptalan.

A Trianon aláírása révén induló soviniszta, revizionista antiszemita Horthy világ, csekélyke 5 év regnálás után megindította bosszúhadjáratát Európa ellen: jött a frankhamisítási botrány. Aztán a szövetség Mussolinivel és Hitlerrel. Ismét háború, ismét vereség. Ismét egymillió halott, ismét ugyanannyi rokkant. Ismét kisöprűzés a Felvidékről és Erdélyből. Ezúttal Trianontól 30 kilométerre, Párizsban kellett megfogadnunk, hogy a jövőben nix ugribugri. Nem is volt, amíg felügyelet alatt voltunk, csak 56-ban, szűk tíz napig. Aztán – szabadon – újra kezdtük. 2020-ban fog ugyanott tartani Orbán, ahol Horthy tíz év kormányzóság után.

A tartalomhoz (Zsdanov elvtárs tanítása szerint) igazodik a forma. Az előkészítés alattomos. Tisza és Horthy – rettenetes bűneik ismeretében is – formátumos személyiségek voltak. Nem hazudoztak, nem féltek. Orbán másmilyen. Ő a Kossuth teret erőddé alakítja át. A Trianon emlékmű lesz a bunker.

És mindenki mindenbe bele van törődve.

Úgy érvelnek a demokraták, mintha csak az „előzetes társadalmi vita” zajlana. Ne olyan legyen, hanem ilyen.  A kevésbé demokraták is megszólalnak: ne helységnevek, hanem családnevek legyenek a faliújságon. Én is mondok valamit: a kétmillió halott nevét véssék kőbe – és az emlékezetükbe! Kezdhetik az enyémmel. Első háborús rokkant, második háborús halott nagybátyámat is Haskó Lászlónak hívták.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.