Orosz Anna

Fejben tartott értékeink

Antidemokratikus-e a magyar társadalom?

  • Orosz Anna
  • 2019. április 21.

Publicisztika

A decemberi és januári hazai események, a parlamenti obstrukció és a túlóratörvény ellen kibontakozó tüntetések felkavarták a magyar belpolitika állóvizét.

Még ha sok esetlegesség volt is a történésekben, sokan úgy érezték, fontos hónapok voltak ezek a NER elleni küzdelemben. A Závecz Research kutatásai alapján a túlóratörvény elfogadása és a tüntetéssorozat nyomán a kormánypárt támogatottsága januárra 3 százalékponttal – körülbelül 250 ezer választópolgárral – csökkent, a veszteséget pedig egyértelműen a magasabban képzett, fiatalabb rétegek elpártolása okozta.

Az események egyik értelmezése szerint a túlóratörvény azért mozgatott meg heteken keresztül több ezer, néha tízezer embert, mert a jogállamiságot vagy az intézményrendszert csorbító, elvontabb intézkedéseknél sokkal átélhetőbbnek bizonyult az évi 400 túlóra és az akár három évvel késleltetett kifizetés lehetősége. E magyarázat szerint – melybe az Orbán február 10-i évértékelőjében belengetett „nagyvonalú” családpolitikai intézkedések (köztük a támogatott hétszemélyes autó) afféle kormányzati kompenzációként illeszkednek – az emberek legfeljebb akkor mennek ki az utcára, ha a pénztárcájukat érzik fenyegetve.

Ám objektív mércével sehogyan sem eldönthető, miért pont e lépések hatására álltak fel a fotelből Budapesten és sok vidéki városban. Vajon az intézkedés maga volt-e a kulcs, vagy az ellenzéki pártok egységes és radikális fellépése korbácsolta fel a hangulatot? A tavaszra elülni látszó ellenállás árnyékában azonban erős a vonzása annak a gyakran hangoztatott értelmezésnek, hogy nekünk, magyaroknak nem elég fontosak a demokratikus értékek, s az elveinket bármikor eladjuk egy tál lencséért – hiszen itt egy csok, amott egy jól irányzott családvédelmi akcióterv, és máris szemet hunyunk a fölött, hogy a kormány darabról darabra elhordja demokráciánk alapköveit.

De van-e alapja ennek a feltételezésnek?

 

Elvileg támogatott demokratikus értékek

Egy friss kutatás szerint valamennyire igen – de sokkal kevésbé, mint gondolnánk.

A Political Capital a német DIPART kutatóintézet megbízásából részt vett a témába vágó, hat európai országban – Magyarország mellett Német-, Francia-, Olasz-, Görög- és Lengyelországban – zajló vizsgálatban. (A 2018 első negyedévében végzett közvélemény-kutatás 1000 fős minták alapján zajlott.) A várakozásoknak némiképp ellentmondóan nem azt találtuk, hogy a magyarok számára kevésbé fontosak a demokratikus értékek. Sőt: elméletben sokkal nagyobb arányban tartjuk fontosnak a nyílt és demokratikus értékeket, mint a másik öt vizsgált országban. Hét demokratikus érték közül a véleményszabadság a magyarok 72 százaléka szerint elengedhetetlen a jól működő társadalomban; a másik öt európai országban ez átlagosan 59 százalék. Azt, hogy a kormány szóba álljon a vele szemben kritikus csoportokkal, a magyarok 62 százaléka tartotta fontosnak, a másik öt ország válaszadóinak átlagosan csak 40 százaléka. Ez utóbbi érték a lengyeleknél a második legmagasabb, ami azt mutatja, hogy talán van reakció Magyarországon és Lengyelországban a kormánykritikus hangokat elnémítani igyekvő gyakorlatra.

 

Ellentmondások

Csakhogy a nyitott és demokratikus gondolkodás Magyarországon gyakran párosul zárt attitűdökkel. Arról is megkérdeztük a válasz­adókat, mennyire fontosak számukra egyes, a zárt gondolkodáshoz kapcsolódó értékek – például az, hogy minél kevesebb bevándorló jöjjön az országba, vagy az azonos nemű párok ne csókolózzanak az utcán. Az adatok szerint a legtöbben nem a nyílt vagy a zárt gondolkodás mellett teszik le a voksukat, inkább egyszerre mindkettő mellett. Magyarországon a legnagyobb (73 százaléknyi) azoknak az ará­nya, akik egyszerre tartják fontosnak a nyílt, demokratikus, illetve a bezárkózó értékeket – jóllehet, Németország kivételével a másik négy országban is szép számmal találtunk ilyen válaszadókat. Az is szembetűnő, hogy a lengyelek demokráciafelfogása valamivel nyitottabb a miénknél, s ez összecseng azzal, hogy a lengyel társadalomból a magyarnál erősebb reakciókat váltanak ki kormányuk demokratikus intézményeket támadó intézkedései. Az ellentmondások sorát gazdagítja még, hogy a sajtószabadságot a magyar válaszadók 86 százaléka tartja fontosnak, miközben 51 százalékuk szerint az is fontos, hogy a sajtó pozitív fényben tüntesse fel a kormányt.

Nem arról van szó tehát, hogy a nyílt gondolkodás ne örvendene nagy támogatottságnak, hanem arról, hogy zavar van a fejekben: a nyílt mellett párhuzamosan megjelenik a zárt gondolkodás is. Mind a hat vizsgált országban tetten érhető ez a jelenség, de Magyarországon a legmarkánsabban. Ez azonban a magyar nyilvánosságot az elmúlt években tornádóként letaroló propagandagépezet társadalmi hatékonyságának fényében nem meglepő fejlemény, hiszen a propaganda és a dezinformáció célja éppen a fejekben lévő zavar erősítése, az, hogy a meglévő értékvilággal párhuzamosan új, a NER narratívájával kompatibilis világképet hozzon létre.

Ha azt vizsgáljuk, hajlandók-e a magyarok feladni a demokratikus értékeket az anyagi biztonságért, a válasz az, hogy valamennyire igen, de nem jobban, mint mások Európában. A válaszadók 63 százaléka szerint a demokratikus értékek, a véleményszabadság, a politikai jogok ugyanannyira fontosak, mint a jövedelmi biztonság; 14 százalékuk szerint fontosabbak a demokratikus jogok, mint az életkörülmények, 16 százalékuk szerint fontosabbak az életkörülmények, mint a demokrácia. Ezek az adatok sem kirívóak: a francia válaszadók 27 százaléka szerint a demokratikus jogok fontosabbak a jövedelmi biztonságnál, 26 százalék szerint épp ellenkezőleg, míg 31 százalékuk szerint egyformán fontos a kettő. Nem tűnik tehát megalapozottnak az a feltételezés, hogy a magyarokat sokkal könnyebben le lehetne kenyerezni egy-egy jóléti intézkedéssel, mint más európaiakat.

Bár egyetlen kutatásból bajosan vonhatunk le messzemenő következtetéseket, az eredményeink azt mutatják, hogy – az öt másik uniós országhoz viszonyítva – nem szélsőségesen gyenge a magyar társadalom kötődése a demokratikus értékekhez. Ez a kép más kutatásaink szerint is illeszkedik a régiós trendekbe – hol kicsit negatívabb, hol kicsit pozitívabb a magyar társadalom állapota a környező országokéhoz képest. A politikai tribalizmus mértékét vizsgáló kutatásunk azt mutatta, hogy Lengyelországban valamivel erősebb a demokratikus értékeket veszélyeztető politikai polarizáció mértéke, mint nálunk. A szélsőjobboldali eszmék iránti kereslet Szlovákiában és Lengyelországban is magasabb, mint nálunk.
S bár a lengyel, a magyar és a szlovák fiatalok a felszínen egyaránt elkötelezettek a demokrácia iránt, az elköteleződés mindenhol törékeny – ezt mutatja egy 2018-as felmérésünk. Jövedelmi előrelépés érdekében a magyar fiatalok 58 százaléka adna fel valamennyit a demokratikus értékekből, de ez az arány Szlovákiában is 50, a lengyeleknél pedig 40 százalék.

Leszögezhetjük tehát: Magyarországon még mindig széles a pluralista, nyílt, demokratikus gondolatok támogatottsága. Az, hogy ezek az értékek ma látszólag ellentmondásos, elzárkózó attitűdökkel társulnak, nem szabad, hogy elbizonytalanítsa a demokrácia barátait. Érdemes bátran kiállni az értékeink mellett – mindeközben fontos a bizonytalanságokra és a vélt vagy valós fenyegetettségekre is reflektálni. S bár a másik öt, uniós országhoz képest Magyarországra különösen jellemzőek ezek a trendek, ha figyelembe vesszük az Orbán-kormány lassan kilenc éve tartó mindent elsöprő propagandáját, a mutatóink nem is annyira kiugróan rosszak. Nincs okunk elfogadni azt az állítást, hogy a magyar társadalom „reménytelenül antidemokratikus” lenne.

A szerző a Political Capital kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.