A Nobel-békedíj és az arab tavasz

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. október 13.

Publicisztika

Merkel és Ferenc pápa is megkaphatta volna, a tunéziai Nemzeti Párbeszéd Kvartettjének kitüntetése mégis több mint kézenfekvő.

Meglehetős meglepetéssel vette tudomásul a világ, hogy a tunéziai Nemzeti Párbeszéd Kvartett kapta idén a Nobel-békedíjat. Való igaz, 2015 nem szűkölködött olyan kezdeményezésekben, melyek az odaítélő bizottság figyelmét felkelthették. Az amerikai–iráni kiegyezésre törekvés mindenképp ilyennek számított, bár eléggé kétséges következményei továbbra is meglehetősen kockázatossá tettek volna egy olyan döntést, mely készpénznek veszi az ajatollahok jóhiszeműségét.

A versenyben valamelyest nagyobb eséllyel indulhatott volna Ferenc pápa; egyrészt azért, mert katolikus egyházfő még sohasem részesült ebben a kitüntetésben, másrészt mert az emberi lét és ezen belül a jogok tiszteletének az a hiteles felvállalása, mely a pápát jellemzi, igencsak kiérdemli mindenki – így a Nobel-bizottság – tiszteletét. Ám az a fordulat, mely a katolikus egyházban XXIII. Jánossal vette kezdetét (1958), majd töretlenül folytatódott VI. Pál, I. János Pál., II. János Pál és XVI. Benedek alatt, még csak most, Ferenccel (2013) van kibontakozóban.

Hasonlóképp indokolt lehetett volna Angela Merkel kitüntetése, hisz épp hetekkel a díj odaítélése előtt a kancellár – azzal, hogy megnyitotta országa kapuit a menekültek előtt – olyat tett, amit okkal lehet történelminek nevezni. Ám az is tény, hogy a gesztus élménye még túl friss ahhoz, hogy ne tűnt volna Merkel megjutalmazása a kelleténél kissé átpolitizáltabbnak.

A Kvartett

A Kvartett

 

Így visszatekintve a tunéziai Nemzeti Párbeszéd Kvartettjének kitüntetése mégis több mint kézenfekvőnek számít. Egyszerre honorálták ezzel egy ország bátorságát és egy társadalom igyekezetét, sőt példaként állíthatták számos más ország és társadalom elé, melyeknek bátorsága szintúgy nem megkérdőjelezhető, de képességük a demokratizálódásra annál inkább.

Tunézia volt az az állam, ahonnan 2011. január 14-én az „arab tavasz” elindult. Az egyetlen olyan állam észak-afrikai és közel-keleti viszonylatban, ahol tényleges forradalom zajlott le, s nem csak dühödt lázadás: létrejöttek a demokratikus intézmények, és ezek működőképesnek bizonyultak. A társadalmi szervezetek ma már képesek kielégíteni a társadalom elvárásait, és vannak olyan politikusaik, akik hitelesek tudtak maradni a választók jelentős többségének a szemében.

Tunéziában sem bizonyult persze minden egyszerűnek. A forradalmat követően a vallási vezetők és a Muszlim Testvériségben aktív politikusok követelték, hogy a sarija legyen minden jog – és természetesen az alkotmány – legfőbb forrása, ám ebbe még az a párt, az Ennahda Mozgalom sem egyezett bele, amely megnyerte az első szabad választást, és elkötelezett iszlamistának számított.

A tavaly lezajlott újabb parlamenti választás azonban, melyet a szekuláris, a liberális demokráciák mellett elkötelezett erők nyertek, eldöntötte a kérdést. Ám a választásokat megelőzően a társadalmi viták kiéleződtek, s bár a lakosság nagy többsége elutasította a vallási ideológia által vezetett állam gondolatát, a komoly konfliktusokat csak egy széles körű civil kezdeményezés és a szemben álló felek párbeszéde tudta megelőzni. Ekkor kapott történelmi szerepet a Kvartett, amely gyakorlatilag ma is lefedi a tunéziai civil társadalom szinte egészét.

Az egyik szereplője a Szakszervezeti Szövetség, amely a munkavállalókat, a másik az Ipari, Kereskedelmi és Kézműves Konföderáció, mely a munkaadókat képviseli. A harmadik az Emberi Jogi Liga, a negyedik pedig az Ügyvédi Kamara.

A testület olyan tekintélyre tett szert az elmúlt három év során, amely szinte példátlan, és jelzi: a rendszerváltás ebben az országban sok tekintetben hasonlít ahhoz, mely 1989-ben Kelet-Európában lezajlott.

A Nobel-bizottság ezt a történelmi szerepet honorálta most.

A szerző a DK elnökségi tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.