A választási siker a populisták legfőbb pajzsa, minden korábbi és későbbi gazság vádja alól felment

  • Haskó László
  • 2019. március 31.

Publicisztika

Nem Orbán semmisítette meg a demokratikus köztársaságot, hanem a magyar nép. Nem Orbán Viktornak van baja Brüsszellel, hanem a magyaroknak.

A modern kapitalizmuskritikus populisták alaphazugsága világszerte a kizsákmányolás megszüntetésének, vagyis az igazság megvalósulásának ígérete.  Ebben egységesek. Viszont mindezt igen változatos kommunikációval teszik. A legrégibb és leggyakoribb forma szerint a teljesítményt kizárólag a fizikai munka jelenti, értéket csak fizikai munkával lehet teremteni. A Kommunista Kiáltvány megjelenésekor (1848-ban) a hétköznapi ember számára ez szinte axióma volt. Leninék is így gondolták.

Orbán Viktor is a munkaalapú társadalom megteremtésének hazugságával indult el a vérpopulizmus útján, de hamar észrevette, hogy a modern, információ-dús világban az iskolázott fizikai munkások számának drasztikus csökkenése miatt más csoportokat is félre kell vezetni a választások útján esedékes hatalommegragadáshoz és hatalomban maradáshoz. Európában a választási siker a populisták legfőbb pajzsa. Minden korábbi és későbbi gazság vádja alól felment. Nem Orbán semmisítette meg a demokratikus köztársaságot, hanem a magyar nép. Nem Orbán Viktor sarcolja a bankokat és a multikat, hanem a magyar nép. Nem Orbán Viktornak van baja Brüsszellel, hanem a magyaroknak. Sorosról és Junckerről már nem is beszélve.

A populistákat általában kevésbé érdekli a pénz, mint a hatalom. Orbán ebben legalább újított, ő

a munka (és teljesítmény) nélküli pénzszerzés emblematikus figurája.

Természetesen naponta mutogatja üres zsebeit, ő a szerénység és az önzetlenség mintaképe. De a családjáról ez már nem mondható el. Nekik kicsit nagyobb a takarójuk, de még abból is kilóg a lóláb.

A barátokkal más a helyzet. Orbánt csak ragyogóan tehetséges és mértéktelenül (jóra) törekvő barátok veszik körül. Naponta, sőt óránként gazdagodnak milliárdokkal. S mert jószívű emberekről van szó, nem hagyják cserben szeretett nemzete javáért miniszterelnökséggel küszködő szegény barátjukat. Időnként meglepik egy repülőúttal, csak azért, hogy ne maradjon le egy jó magyar-kazah futballmeccsről.

Nem tudjuk (dehogynem!), hogy miből telik ilyesmikre, honnan jönnek ezek a pénzek, de az biztos, hogy nem munka alapon kerültek oda, ahol végül kikötnek.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.