A menet eleje - Emlékezetpolitika és a holokauszt

  • Novák Attila
  • 2010. május 6.

Publicisztika

Április 18-án, vasárnap zajlott - immár nyolcadszor - a budapesti Élet Menete. Ugyanezen a napon a fővárosi Terror Háza Múzeum előtt is tartottak megemlékezést. E két rendezvényen bal- és jobboldali szónokok beszéltek a holokauszt emlékezetéről, megidézvén azokat az időket, amikor a nyilasok zsidókat gyilkoltak meg vagy deportáltak Magyarországról. A rendezvények különböző emlékezetpolitikai intencióval készültek, ami abból is következik, hogy más és más politikai tábor felvonulási terepének tekinthetők. Az Élet Menetén már évek óta a bal- és a liberális oldal, míg az Andrássy úton a mainstream jobboldal emlékezik - a tragikus eseményekre. Az, hogy a két megemlékezés végre egy napon történt, reménykeltő, hiszen arra utal, hogy ha a koncepcionális egyeztetéstől és az emlékezetpolitikai tartalmak összehangolásától még távol is állnak, de legalább az időpontról egyeztettek a felek. Meggyőződésem az is, hogy mindkét rendezvény szervezőit a jó szándék vezette. Mégis, jövendő tökéletesedésük reményében érdemes megvizsgálni, milyen politikai és történeti szerkezetben zajlottak az események.

Április 18-án, vasárnap zajlott - immár nyolcadszor - a budapesti Élet Menete. Ugyanezen a napon a fővárosi Terror Háza Múzeum előtt is tartottak megemlékezést. E két rendezvényen bal- és jobboldali szónokok beszéltek a holokauszt emlékezetéről, megidézvén azokat az időket, amikor a nyilasok zsidókat gyilkoltak meg vagy deportáltak Magyarországról. A rendezvények különböző emlékezetpolitikai intencióval készültek, ami abból is következik, hogy más és más politikai tábor felvonulási terepének tekinthetők. Az Élet Menetén már évek óta a bal- és a liberális oldal, míg az Andrássy úton a mainstream jobboldal emlékezik - a tragikus eseményekre. Az, hogy a két megemlékezés végre egy napon történt, reménykeltő, hiszen arra utal, hogy ha a koncepcionális egyeztetéstől és az emlékezetpolitikai tartalmak összehangolásától még távol is állnak, de legalább az időpontról egyeztettek a felek. Meggyőződésem az is, hogy mindkét rendezvény szervezőit a jó szándék vezette.

Mégis, jövendő tökéletesedésük reményében érdemes megvizsgálni, milyen politikai és történeti szerkezetben zajlottak az események.

*

Az Élet Menete ritualizált holokausztemlékezeti ünnepség. Magyarországon a Mazsihisz, illetve hozzá közel álló civilszervezetek kezdeményezték a túlélők és leszármazottaik számára. A vonulás úgy ad lehetőséget a zsidó áldozatokra való emlékezésre, hogy különféle azonosulási mintákat kínál fel a benne részt vevő zsidó és nem zsidó résztvevőknek. A menet izraeli eredetű, eredetileg a zsidó egyetemistáknak szánt, a holokauszt napján (Jom Ha-Soa, Niszan 27.) zajló megemlékezés; nem véletlenül támogatja az izraeli Oktatási Minisztérium meg a Claims Conference. Az először 1988-ban megtartott Élet Menete során zsidó fiatalok (főleg izraeliek) a holokauszt emléknapján Lengyelországba utaztak, és Auschwitzból Birkenauba gyalogoltak (ez lett a "menet"). Egyheti ottlét után vissza-, illetve elutaztak Izraelbe, hogy részt vegyenek a Jom Hazikaronon (az emlékezés napján) és a Jom Haacmauton (a függetlenség napján). E napokon a zsidó állam a háborúkban elesett katonáira emlékezik, illetve a függetlenségét ünnepli.

Az izraeli indíttatású ünnep pedagógiai üzenete egyértelmű és elsősorban belső használatra szánt: az etnikai-vallási pusztulás után következett be a szintén kollektív megváltás, az izraeli nemzetállam létrejötte. Nem nehéz észrevenni benne a szekuláris passiójáték elemeit, ahol is a gyaloglás (mely önmagában is egyfajta imitatio) és az egyhetes tartózkodás során a fiatalok végigjárják a szenvedés stációit, hogy aztán átélhessék a nemzetalapítás élményét és megváltását.

A magyarországi emlékmenet, mely a holokauszt napja után pár nappal zajlik, az izraeli ünnep sajátlagos helyi változataként alakult ki. A magyar zsidó fiatalok szintén elutaznak Lengyelországba, sokan pedig tovább, Izraelbe. Ám az eseménysorozat nagy metamorfózison ment keresztül: az eltérő körülmények és a változó belpolitikai helyzet más jellegű megemlékezést eredményezett. Mivel ez az emlékezés eredetileg zsidóknak szólt, a budapesti Élet Menete is erre reflektál. Csakhogy Magyarországon a zsidó nemzeti tartalom, azaz a cionista, illetve az Izrael-barát értelmezés ismeretlen és idegen maradt a társadalom jó része számára - a budapesti menet (hiába lobog pár izraeli zászló) a holokauszt univerzalizálását választotta. Ez a megközelítés a zsidó résztvevők számára - nem függetlenül a magyar zsidóság nagymérvű asszimilációjától - úgy kínálja fel a zsidó sorssal való azonosulást, hogy az áldozati szerepet, a mindenkire egyaránt és kivétel nélkül vonatkoztatható elpusztíthatóság emlékét őrzi meg, és figyelmeztet mindenkori lehetőségére. A menet filozófiája szerint a szenvedés mindenkire való egyetemes kiterjeszthetősége teremt kapcsolatot a résztvevők, azaz a sok ezer zsidó, keresztény, buddhista, ateista vagy éppen agnosztikus között. A holokauszt emlékezete így a "kirekesztés", az etnikai gyűlölet és a "fasiszta irányzatok" elleni politikai fellépés utcaszínházi repertoárját gazdagítja. Valójában jó lehetőséget nyújt az utóbbi időkben megerősödött szélsőjobboldali irányzatok és cselekmények (így a romagyilkosságok) elleni fellépésre, hiszen e mozgalmak tagjairól könnyen lehet asszociálni a vészkorszak tetteseire.

A rituális emlékezés, ha élettel találkozik, fájdalmasan elevenedik meg. Nem véletlen, hogy e közéleti-politikai és dramaturgiai konstrukció az etnikai megkülönböztetéseket (sőt általában a mindennemű különbségtevést) elutasító baloldal kedvence lett, hiszen a résztvevőknek úgy kínálja az azonosulás lehetőségét, hogy az eredeti emlékezés specifikusan zsidó kereteit fellazítja, miközben a magyar nemzeti tartalom sem válik benne hangsúlyossá. Azok a magyar zsidó honpolgárok, akik részt vesznek e megmozdulásokon, a hagyományos magyar asszimilációs kódex íratlan szabályainak a (valószínűleg nem tudatos) figyelembevétele mellett tiltakoznak a társadalom vélt vagy valós idegenellenessége ellen. Ezt pedig azért tudják megtenni, mert a köztéren a bonyolult, etnikai és vallási elemeket is hordozó zsidó identitás megmutatásából elhagyták az etnikai elemeket. Ezzel a magyar nemzet tagjai között pusztán vallási különbséget feltételező, az állampolgári jogegyenlőségre és a hagyományos magyar nemzetállami koncepcióra épülő modellt erősítik meg. Az Izraelre mint a zsidó szenvedés feloldására és egyben következményére való kollektív etnikai vonatkozás természetszerűen marad ki az ünnepség hivatalos koreográfiájából. A több ezer, a holokausztban családja által nem érintett, azaz nem zsidó identitású felvonuló számára pedig ugyanez a séma teszi lehetővé az azonosulást a menettel. A speciálisan zsidó etnikai tartalom nem bomlik ki, az esetleg megjelenő zsidó vallási utalások (rabbik szónoklatai, sófárfújás stb.) pedig számos résztvevő számára az "szövetséghez visszanyúló, és a zsidó állam megszületésében Jézus második eljövetelének előjelét látó keresztény hitben nyer értelmezést.

Bármennyire is örvendetes, hogy a hazai szélsőjobboldal ellen ennyien gyűltek össze, az absztrakt elpusztíthatóságra való reflexió (melyben politikusok is részt vesznek) lehetőséget teremt a politikai manipulációkra, a belpolitikai célzatú stigmatizációra is. A múlt így aktívan alakítja a demokratikus folyamatokat.

*

A magyar jobboldal a Terror Háza előtt emlékezett a vészkorszak áldozataira - ez is tradícióvá nemesedett az utóbbi években. Többekkel szemben úgy vélem, nagyon fontos az, hogy a politikai élet összes szegmense foglalkozzon a holokauszttal, a vészkorszak emlékezete ugyanis nem egyetlen politikai tábor magánbirtoka. A magyar jobboldal holokausztemlékezeti kultúrája sokat változott az évek folyamán. Komoly és pozitív fejleményekről számolhatunk be, hiszen immár magas egyházi méltóságok és politikai vezetők is emlékeznek, beszélnek a vészkorszakról, és gyászolják halottait - fontos és példaértékű ez abban a közegben, ahol a tekintélynek lényegi szerepet tulajdonítanak.

E megemlékezések központi eleme az (amúgy helyes) antitotalitárius harc, tehát annak a hangsúlyozása, hogy a holokauszt és a kommunista diktatúra ugyanazon érem két oldalát jelenti. Ez a maga igazságát ugyancsak természetszerűen tartalmazó állítás azért került a középpontba, mert a magyar jobboldalt a kommunista diktatúra tette tönkre. Mostani letéteményeseinek hívei között sokan vannak olyanok, akik személyesen vagy a családjuk által e diktatúra áldozatai voltak, s ezzel az összevetéssel - az általános morális igazság mellett - a szervezők e csoport szemében is elfogadhatóvá akarták tenni a holokauszt külön megünneplését. Számos jobboldali meggyőződésű polgártársunk számára - a kommunista diktatúrában részt vevő prominens zsidó vezetők miatt - a holokauszt tragédiája önmagában érzelmileg nem átélhető: sokan úgy vélik, ünneplése valamilyen megfelelési kényszerből származik, s egyébként sem tartozik a magyarságra, hiszen tisztán zsidó ügy. (Sőt: sokan a Rákosi-diktatúrát egyenesen zsidó bosszúnak tartják.) Nem véletlen, hogy a Terror Háza előtti megemlékezés szónokai Slachta Margit apáca emlékét helyezték emlékezésük középpontjába, aki, bár zsidó életeket mentett, később a kommunista diktatúra áldozata lett. (Az életéről szóló cikkünket lásd: A szürke nővér, Magyar Narancs, 2009. december 17.)

S itt látok némi bajt.

Dicséretes a buzgalom, hogy a holokausztot így integrálják a nemzeti történelembe, és - pedagógiai szempontból - még az is elfogadható, hogy valamely antikommunista történelmi szereplőn keresztül példázzák a holokauszt történetét. Ám nem biztos, hogy helyes döntés volt a holokauszt drámáját egy mégoly kiváló embermentő személyiségén és tettein keresztül mutatni be. Hiszen ezek az emberek önként vállalták azt a szenvedést, melynek a választása vagy nem választása az átlagos áldozatok számára nem adatott meg. 'ket egy nem választható tulajdonságuk - a származásuk - miatt hurcolták el, ölték meg. A történelmi traumákon és sérelmeken való túllépés igényével fellépő emlékezés azt a látszatot kelti, mintha a tervezői a tragédia bemutatása és dokumentálása helyett kizárólag az akkori jó bemutatására és felmutatására szerződtek volna. Ez azonban nem fejezi ki pontosan azt a speciális tragédiát, a holokausztot, mely bár magyarokkal történt, ők történetesen (többnyire) zsidók is voltak.

A vészkorszak tragédiája és az emlékezés rá, a megfelelő emlékezeti kultúra megteremtése nem megy könnyen Kelet-Közép-Európában. Mert bár a holokauszt áldozatait innen indították halálos útjukra, és sokakat itt is öltek meg, a kibeszélés és a megbeszélés évtizedei helyett egy másik diktatúra következett. Ez - ha a vészkorszakhoz nem is mérhető módon - létrehozta a maga történelmi sérültjeit, veszteseit, halottait. Emellett a holokausztról is csak a szovjet antifasiszta beszédmódban volt szabad megszólalni. A kommunista diktatúra áldozatait Magyarországon és Kelet-Európában ma már megfelelő emlékezeti kultúrával gyászolják - ám triviális történelmi okok miatt nem rendelkeznek olyan nemzetközi "elfogadottsággal" és hagiografikus-teológiai szereppel, mint az univerzális embertelenség szimbólumának tartott vészkorszak halottai és túlélői. Az aránytalanság a szenvedések nemzetközi versenyében, a holokauszt szenvedéstörténetének előnye a kommunista diktatúrákkal szemben a baloldalnak kedvezett (hiszen a holokauszt nem baloldali kormányok alatt történt, s áldozatai között sok baloldali is volt). A jobboldalt viszont - ha vállalni kívánta a kontinuitást a háború előtti korszakkal - kínosan viselkedővé tette. Hiszen nem csak azok ellen a kimondott vagy kimondatlan vádak ellen kell védekeznie, hogy nem ismeri el a nemzeti felelősséget a holokausztért, vagy hogy a magyar történelemmel való azonosulása a Horthy-korszakkal is töretlen együtt menetelést jelent. Hanem úgy kell megemlékeznie a holokauszt áldozatairól, hogy a kommunista diktatúra áldozati csoportjai ne mondhassák azt: az ő szenvedéseik meg a megemlékezések ezekre másodlagosak a zsidó áldozatokhoz képest. Akikről amúgy az egész világon megemlékeznek; sőt, a túlélőknek anyagi kárpótlás is jár.

Pedig a holokauszt emlékezeti kultúrájának ötvöznie kellene a baloldali és a jobboldali megemlékezések pozitív vonásait. Úgy kell hordoznia a speciális mozzanatokat és az általános tartalmat, hogy mind a sajátlagos fájdalom, mind a nemzetek feletti üzenet kihallható legyen belőle. A szélsőséges, uszító mozgalmak elleni baloldali kiállásnak és a magyar történelem konzervatív és egyben antikommunista zsidómentőire való jobboldali hivatkozásnak egyaránt helye van a nap alatt, ám el kellene kerülni a közvetlen belpolitikai utalásokat és üzengetéseket. Ehhez az is szükséges, hogy e szerepre a belpolitika is alkalmassá váljon. Ugyanakkor ezekben a ma még felülről irányított megemlékezésekben egyre nagyobb szerepet kellene kapniuk az állampolgári kezdeményezéseknek. Csak ettől várható az, hogy a holokauszt tanulságai ténylegesen társadalmi közkinccsé, kissé anakronisztikus, de érthető kifejezéssel: társadalmi tudati tényezővé váljanak.

A szerző történész.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”