Vajda Éva

A nagy hal megúszni kíván

Súlyos gazdasági bűnügyek és az igazságszolgáltatás

  • Vajda Éva
  • 2009. január 8.

Publicisztika

Fát nem érdemes lopni, de erdőt igen - gyakran keríti hatalmába ez az érzés a nagy kárt okozó gazdasági bűncselekmények gyanújával indult perek szemlélőit. Vajon mi köti gúzsba a magyar igazságszolgáltatást? Hogy van az, hogy a mi Enron-pereink rendszerint nem nagy bummal, csak valami halk szusszanással érnek véget?

A pénzmosást vagy a vagyon elleni bűncselekményeket (mint a sikkasztás, a hűtlen vagy hanyag kezelés) tárgyazó perek "üzletember" vádlottjai az elmúlt két évtizedben jóval nagyobb eséllyel úszták meg a felelősségre vonást, mint egy tetten ért áruházi szarka. Pedig az ilyen bűncselekményekkel okozott kár százmilliárdos nagyságrendű (s persze végül a köz szenvedi el), melynek kevesebb mint a 10 százaléka térül meg. Egymásnak gyökeresen ellentmondó első- és másodfokú ítéletek, a "harmadfokon", a Legfelsőbb Bíróságon újrázásra utalt, évekig húzódó eljárások, örökre homályban maradó részletek, s persze olyan hírhedt bűncselekmény-sorozatok, amiknek még a vélt elkövetői sem lesznek meg (mint az olajszőkítés) - az okokat a nem megfelelő szabályozásban, az intézmények belső működésében és egymás közti viszonyában egyszerre érdemes keresnünk.

Macskák és egerek

A rendszerváltás után megváltozott a bűnözés minősége és nagyságrendje: a fehérgalléros bűnözők jóval felkészültebbek lettek a bűnüldözőknél, tisztában voltak a gazdasági környezettel, a mechanizmusokkal és a szabályzókkal, kiismertek (és ki is használnak) minden joghézagot. A jogrendszer átalakítása, a jogszabályok módosítása is sokszor késve követte a valóságot, s a jogszabályalkotók a legtöbbször nem gondolták végig előre a lehetséges következményeket, amikor a különböző kedvezmények és állami támogatások rendszeréről döntöttek. Aztán mire észbe kaptak, a jogok rosszhiszemű gyakorlói régen visszaéltek a lehetőségekkel. S mivel a terhelti jogok sokszor sérültek 1990 előtt, az új rendszer jogalkotói és -alkalmazói nagy hagsúlyt fektettek ezek biztosítására. Miközben az elkövetők leleményességben fényévekkel jártak a bűn üldözői előtt, a hatóságok háttérjogszabályok tucatjait böngészték, hogy vajon melyik kedvezőbb a terheltre nézve, s ezért melyiket alkalmazzák.

A büntetőjog eszközei korlátozottak, és sokan - köztük nagy ügyekben ítélkező büntetőbírók - abban is kételkednek, hogy ezek az eljárások a legmegfelelőbbek-e az ilyen bűncselekmények visszaszorítására. "Olyan is van, hogy valami nagyon nem etikus, de nem bűncselekmény, az emberek mégis az igazságszolgáltatástól várják az iránymutatást. Vagy a bíróságtól azt, hogy majd a végén jól odacsap, és kiszab ezer évet, még ha előtte a rendőrségnek és az ügyészségnek nem sikerült is rendesen semmit bizonyítania" - mondta egy fővárosi bíró, aki több kirakatperben első fokon ítélkezett.

Az igazságszolgáltatás ugyanis elsősorban a bizonyíthatóságról szól. Azt pedig minden érintett - az elkövető éppúgy, mint a bűnüldöző - tudja, hogy a gazdasági bűnügyekben mindig a tudati elemet a legnehezebb bizonyítani: azt, hogy az adott gazdasági tranzakció résztvevői tisztában voltak a helyzettel, cselekedeteik összes következményével, s e következményeket nagyon is kívánták. Aligha csodálkozhatunk, amikor a nagy perek egy részében a vádlottak mosolyogva integetnek a kameráknak, mielőtt szabadlábon távoznak a bíróságról (például Princz Gábor Postabank-főnök vagy Rejtő E. Tibor, a K&H bank vezére).

A bíróságok

A szabályok kijátszása azért is válhatott a meggazdagodás egyik útjává, mert a rendőrség, az ügyészség és a bíróság sokszor elbizonytalanodva, felkészületlenül, a felelősséget egymásra hárítva állt ezekhez az ügyekhez.

Többen is úgy látják, hogy a bajok gyökere az 1998-as igazságügyi reform bukásában keresendő, illetve abban, hogy az eredeti tervezet csak évekkel később és felemásan valósult meg. Az új büntetőeljárás-jogi törvény (Be.) csökkentette volna a bíró aktív szerepét a tárgyaláson, és erősítette volna a jelenleg meglehetősen passzív ügyészi és védői jelenlétet. A bíró kvázi "játékvezetőként" viselkedett volna, nagyobb teret hagyva a védői és vádlói pengeváltásoknak. A tárgyaláson így nagyobb eséllyel vehetett volna új, netán drámai fordulatot egy-egy ügy olyan mozzanata, ami a nyomozás során rejtve maradt.

Ezt a változást azonban a 2003 júliusában hatályba léptetett új Be.-nek nem sikerült elérnie. Jelenleg a bíróságok ítéletei nagyrészt vádkövetők, az esetek 98 százalékában megegyeznek a vádirattal; több védőügyvéd látott már olyat, hogy az ítélet indoklása a vádirat helyesírási hibáit is átvette. "Az akta, azaz a nyomozati anyag megy együtt a vádirattal, a bíró mindent lát és mindent meg kell tanulnia már azelőtt, hogy kitűzi az első tárgyalási napot. Eleve van tehát egy prekoncepciója, kell is lennie" - mondja Hack Péter büntetőjogász, egykori szabad demokrata országgyűlési képviselő, aki maga is részt vett a '98-as reform előkészítésében. A kényelmi szempontokon - ami le van írva, azzal könynyebb dolgozni - a jó bírók persze igyekszenek túllépni; kérdés, mennyire sikerül.

A nagy téttel járó, élénk közfigyelem előtt zajló perekben - a Tocsik-, a Postabank- vagy az Energol-ügyben - úgy tűnik, sikerült: sokszor született a vádnál enyhébb ítélet vagy keletkezett olyan ellentmondás az első- és másodfokú döntés között, hogy felülvizsgálatra vagy éppen új eljárásra került az egész. Ennek több oka van: az egyik, hogy mire az igazságszolgáltatás tanult volna az egyik nagy horderejű, bonyolult ügyben elkövetett hibáiból, már a nyakán is volt egy másik hasonló nehézségű, de gazdasági tartalmát tekintve különböző ügy. Vagy a vádiratot nem találta megalapozottnak a bíróság, esetleg konkrét ügyleteket hiányolt - ez történt a Postabank-ügyben elsőfokon, ahol végig azt kifogásolta, miért tette az ügyészség vád tárgyává a bank üzletpolitikáját. Ez utóbbira a válasz részben a kontinentális jogban, így a nálunk is általánosan érvényes officialitás elvében keresendő, miszerint hivatalból az összes körülményt fel kell deríteni egy-egy ügyben. S bár a nagy ügyeknél is hamar kiviláglik a lényeg, a "mindent felderíteni" igénye miatt a perek idővel kezelhetetlenné és áttekinthetetlenné válnak. "Jogi formalizmus uralkodik a lényeglátás, a relevancia felismerése helyett. Ebben nőttünk fel, így szocializálódtunk" - panaszkodik az egyik budapesti sztárügyvéd. A jogszabályok követése, szó szerinti értelmezése és a mögéjük bújás kényelmes és kifizetődő magatartás a kényes ügyekben. Ugyanakkor a bíró a tényállás tekintetében kötve van a vádirathoz, csak az abban megfogalmazott vádakról dönthet, másban nem. Igaz, a tények jogi minősítését tekintve szabad keze van, ám a bírók idehaza - a perstatisztikák szerint - ezzel igen ritkán élnek.

A rendőrség és a szakértők

A bíróság tehát hozott anyagból dolgozik: a rendőrség pedig, ahogy egyik forrásunk fogalmazott, "már régen megtanulta, hogy csak abból lesz a baj, ha valami megtörténik. Ha valami nem történik meg, abból sosincs baj". Ha nem sikerül valamit megalapozottan bizonyítani, és arra meggyőző vádat felépíteni, akkor a bíróság csak széttárhatja a kezét, és kellő bizonyítékok hiányában felmenti az elkövetőket: olyanért nem tud senkit elítélni, amivel nem is vádolták meg. Ez elhangzott mind a Postabank-, mind az Energol-ügy elsőfokú ítéletének indoklásakor.

Elvben és a törvény szerint persze a nyomozás és a tárgyalás egymásra épül. Ám a valóságban a nyomozás során szinte minden eldől. A külső szemlélőnek gyakran tűnik úgy, hogy az ügyek irracionálisan sokáig húzódnak - miközben az új Be. pontos határidőt rögzít: a gyanúsítástól számítva két éve van a rendőrségnek a nyomozásra. Ebből következően többnyire jó ideje zajlik már az eljárás, mire meggyanúsítanak valakit; hiszen így később kezd el ketyegni az óra. A rendőrök azért is szeretik az ismeretlen tettes elleni feljelentéseket, mert ha ők gyanúsítanak meg valakit, akkor az eredményes felderítésnek számít, és javítja a statisztikát - márpedig a rendőri vezetők mindig nagy figyelmet fordítanak a számokra.

Nem kis gondot okoz az is, hogy a rendőrség egyszerűen felkészületlen az ilyen szövevényes ügyek felderítésére. A büntetőügyek valódi döntőbírái ezért gyakran az igazságügyi szakértők lesznek. Ráadásul a jelenlegi szabályozás szerint ha tudja is a rendőr, hogy átment az áldozat szívén a kés, ez csak akkor bizonyított és hivatalos, ha a szakértő is megállapította. Ez fokozottan érvényes a gazdasági büntetőügyekre. Ha a szakértő egy tranzakciót jóhiszeműen ítél meg, akkor a hatóság is úgy tesz. Az elmúlt közel két évtized nagy gazdasági bűnügyeiben ugyanaz a néhány ember fordult meg könyv- vagy adószakértőként úgy a nyomozati, mint a bírósági szakban. Őket az igazságügyi tárca csaknem 800 fős listájáról válogatják, óradíjuk, amiket rendeletek szabályoznak, jóval a piaci ár alatti. A szakértő csak arra válaszol, amit kérdeznek tőle, a rendőrök pedig még azt sem mindig tudják pontosan, hogy mit kellene kérdezni. Ráadásul egy képlékeny gazdasági és jogi környezetben többnyire mindenki óvakodik az erős állítások megfogalmazásától, ha egy-egy "ügyes" gazdasági húzást véleményez. Bár volt olyan könyvszakértő, akit az ügyészség megvádolt azzal, hogy megvesztegették, ő azt állította, hogy csak a törvénynek megfelelően értelmezte a feladatát, s neki nem a vád alátámasztása a feladata. "Bizonyítson az ügyészség" - mondja, és hozzáteszi: több kirakatper alanya köszönte meg neki, hogy szakértői véleménye "kurva korrekt" volt. A szakértők mindenhatóságáról az egyik ügyvéd tömören így nyilatkozott: "Ha egyszer a szakértő azt mondja valakiről, hogy az illető halálos beteg, s nem tud megjelenni a tárgyaláson, akkor az illető akkor is halálos beteg, ha közben Hawaiin nyaral bronzbarnára sülve."

A nagy ügyekben a rendőrség munkáját kifejezetten béníthatja a kiemelt figyelem is: ha a nyomozó nem a bizonyítékokat akarja összeszedni, hanem állandóan felfelé sandít, és az elvárásokat latolgatja, akkor bizonyosan torzul a folyamat. Ahogy egy volt igazságügyminiszter forrásunk fogalmazott: "Amikor egy megbeszélésre hívják a nyomozást vezető rendőrt, ahol ott ül a belügyminiszter, az igazságügy-miniszter és a legfőbb ügyész, s azt kérdezik, miért nincs meg az elkövető, hát tuti, hogy másnapra meglesz." Legfeljebb nem az igazi.

A rendőrség munkáját ma már a szervezeten belülről is rengeteg kritika éri: sokan túlságosan átpolitizáltnak tartják, s azt mondják, a vezetők kiválasztásánál régóta nem a szakmai erények, hanem a lojalitás a legfőbb érték. Az összes nagy gazdasági ügyet testközelből ismerő, magas rangú rendőr forrásunk azt állítja, hogy a helyzet az utóbbi öt évben fordult ennyire rosszra, "a Tocsik-ügy idején kevésbé aggódtunk, hogy mi lesz a nyomozás politikai következménye". Bár olyan szereplőt, aki - akár csak nevek említése nélkül is - konkrét és közvetlen politikai befolyásolást említett volna, sem a rendőrségnél, sem az ügyészségnél nemigen találni, kérdés, hogy mit tekintünk politikai beavatkozásnak. Egy-egy informális beszélgetés, az, hogy egy-egy ügyet kire szignálnak az ügyészségen, a kimondatlanul éreztetett elvárások szerepet játszhatnak egy-egy ügy elakadásában. Ráadásul a rendőrségre az informális módokon túl is lehet nyomást gyakorolni, mégpedig a törvényes ügyészi felügyelettel. Az ügyész nem köteles indokolni az utasításait a rendőröknek, és az ügyészségen belül is ugyanez a helyzet: a felettes ügyész egy ügyben magyarázat nélkül rendelhet el újabb kört, vagy zárhatja le azt.

*

Pedig ha - tegyük fel jóhiszeműen - a magyar igazságszolgáltatásnak ezt a részét nem is torzítja el végletesen az illegitim politikai intervenció, a látszat sokszor éppen ez. Hisz még azokban az ügyekben is, ahol marasztaló ítélet született, a folyamat egyetlen szereplője - sem a rendőrség, sem az ügyészség, sem a bíróság - sem szentelt különösebb figyelmet annak a politikai környezetnek, amelyben a károkozás megtörténhetett. Ezek az esetek épp elég közvetett kárt (azt is) okoznak a magyar gazdaságnak: apasztják például a gazdaság szereplőinek egymásba és a gazdasági szabályozás intézményeibe vetett bizalmát. Már ez sem jó hír. De ha ennek az országnak a lakóiban végleg meggyökerezik az a meggyőződés - még akkor is, ha nagyrészt alaptalan, és ha a gazdaság legnagyobb része tisztességesen, büntetőjogba nem ütközően és nem politikai alapon működik -, hogy itt minden jó helyre bekötött, gazdag gazember megúszhatja, akkor a politikai intézményrendszer is szétmállhat a kezünk között.

A cikkben szereplő információk egy Mong Attilával közösen jegyzett könyv részei, amely a tervek szerint idén jelenik meg Az ártatlanok kora címmel, a Helikon-Heti Válasz Kiadó gondozásában.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.