Útravaló - Csoóri Sándor: Sáros a szívünk

  • Keresztesi József
  • 2009. január 8.

Publicisztika

Csoóri Sándor

Sáros a szívünk

Kiss Ferenc temetésén

Ferenc, te most a földbe mész,

mi pedig haza.

Sáros a cipőnk,

sáros a szívünk,

de sajogva hallgatjuk még,

ahogy a fiad

hegedül neked utoljára.

Derékig áll a sírban!

Most aztán beláthatod, vitézlő barátom,

hogy életedben először

rossz helyre jöttél:

sok itt körülötted a sírkő, a kereszt,

a megaszalódott, dicső homok,

sok az összeillesztett sarkú csontváz,

de sehol egy gémeskút,

egy nyikorgó, horpadt bádogvödör,

amelyből meghajszolt lovainkkal

együtt ihattunk volna legényesen.

Most gondolom el, bűnösen, későn,

hogy ez lehetett volna

a mi hajnali részegségünk,

és Kosztolányi meg kóbor násznagyunk,

akiért még egy háborúba is

elmentünk volna mind a ketten,

vőfélybotokkal, nagy ágyútűzben,

hogy Szabadkára

minden szivárvány visszatérjen,

minden szivárvány, amelyet ismerünk.

(Eredeti megjelenés: Hitel, 2008. május)

"...te most a földbe mész, / mi pedig haza" - Csoóri a temetési versek mindenkori kiábrándult alapképletével indítja a költeményét. A Sáros a szívünk mégsem búcsúvers, nem is a veszteség számbavétele, és nem is helyzetjelentés az itt maradottak állapotáról (mint Petri nagy temetési versei). Csoóri ebben a költeményben mintha ajándékot fektetne az eltávozó mellé, útravalót a sírgödörbe.

A vers nyitó szakaszában egyelőre a hegedülő fiú áll derékig a sírban. Mindez lehet akár konkrét helyzetleírás is, ám a sorejtés és a felkiáltójel riadt felismeréssé teszi. Az első strófa a temetés szomorú és ismerős jelenetét írja le. A két további versszak viszont határozott mozdulattal rugaszkodik el ettől az induló képtől. Mindkettő egyaránt a "most" szóval indít, és mindkettő a rossz most-ból igyekszik utat nyitni a lehetett volna felé. A második strófában a temetői panorámát valami fenyegető szürrealizmus színezi át: "életedben először / rossz helyre jöttél: / sok itt körülötted a sírkő, a kereszt, / a megaszalódott, dicső homok, / sok az összeillesztett sarkú csontváz". A temetői pusztaság képéhez zökkenőmentesen kapcsolódik a gémeskút, a bádogvödör, a meghajszolt lovak képe, ha úgy tetszik, egyfajta magyar mitológiáé. Ám figyeljünk föl rá, hogy e mítosz elemei mivé lesznek: elvesznek, nincsenek sehol, a hiányukkal tüntetnek, a "lehetett volna" színterévé válnak, akárcsak a "legényes" ivás-itatás autentikus gesztusa. Egyedül a temető az, ami megmaradt.

A három versszak finom súlypontáthelyezései révén a temetés színhelyétől az elveszített mitologikus téren át újabb helyszínre érkezünk. S ha tudható is, hogy a vers címzettje, Kiss Ferenc Kosztolányi kutatója volt, ez az újabb váltás - Kosztolányi mint "kóbor násznagyunk", háborúban "vőfélybotokkal, nagy ágyútűzben", a Szabadkára visszatérő szivárványok képe - ugyancsak finoman szürrealista kapcsolatokat létesít az eddigiekkel. A legfontosabb összekötő kapocs természetesen az "ez lehetett volna / a mi hajnali részegségünk" kijelentés. Kosztolányi látomását a csillagos égről és a virradatról a népies mitológia elemeivel házasítja, és ennek folytán valamiképp mind a kettő elmozdul, más ízt kap kissé.

Csoóri Sándor ezt, a "lehetett volna" távlatát helyezi útravaló ajándékként az eltávozó mellé. Valahogy mégsem a keserűség, az elszalasztott lehetőség érzése árad belőle, talán azért nem, mert ez a lehetőség a költemény világában pusztán a megidézése folytán valóra is válik. És talán ezen felül azért sem, mert rezignált és szomorú vers ugyan a Csoórié, ám ebből a rezignációból hiányzik az önsajnálat panaszszava.

Kiss Ferenc irodalomtörténész 1999-ben hunyt el. Hogy Csoóri Sándor egy korabeli verskezdeményét vette elő és dolgozta tovább, vagy a Sáros a szívünk most keletkezett-e, nem tudom. Annyi bizonyos, hogy Csoóri nagy erejű időskori költészete a mai magyar líra egyik legimpozánsabb fejleménye.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.