Az ellopott március 15-e

  • 2002. március 14.

Publicisztika

Holnap ünnep. Az 1848-as forradalom és szabadságharc ünnepe. A magyar nemzet, Magyarország ünnepe. Az emberek kokárdát viselnek, ünneplik Petőfit, Jókait, a saját szabadságukat. Felkeresik az ünnep megszokott színtereit, és arra emlékeznek, hogy ősi jussuk a szabadság, eleik vérükkel fizették meg az árát. Az emberek ünneplik a demokráciát.

n Holnap március 15.

Holnap ünnep. Az 1848-as forradalom és szabadságharc ünnepe. A magyar nemzet, Magyarország ünnepe. Az emberek kokárdát viselnek, ünneplik Petőfit, Jókait, a saját szabadságukat. Felkeresik az ünnep megszokott színtereit, és arra emlékeznek, hogy ősi jussuk a szabadság, eleik vérükkel fizették meg az árát. Az emberek ünneplik a demokráciát.

Holnap az emberek, ha gyakorolják ünnepük kedves rítusait: csak ünneplőnek látszó tárgyak, csak ártatlan statiszták a magyar történelem éppen aktuális, állami szintű szélhámosságában. Olyasmiben, mint volt a nagy frankhamisítás, a Lánchíd eladása, a kékcédulás választás. Ezt a március 15-ét ugyanis ellopták, ellopta a választásokra készülő kormánypárt, ellopta szőröstül-bőröstül, tokkal-vonóval. Szokása ez egyébként neki. Lopnak a bőség kosarából, a jognak asztalánál lopnak.

Kicsiben kezdték, mint annyi más elkövető. Először csak a kokárdát fújták meg, nem is észrevétlenül. A keresztény értelmiségiek köre vagy valami ehhez hasonló nevű szervezet - beszállítók országblamázs vonalon - kitalálta, hogy idén mindenki viselje a kokárdát a választások napjáig, április 7-ig. Azért, hogy lássék: ők ők, és nem azok. De ez nem túl eredeti ötlet, ebugatta himpellérei. Kellett már a kokárdát áprilisig viselni, emlékszünk még a három tavasz ünnepére, a forradalmi ifjúsági napokra. A Lenin-portré, ami akkoriban csúfította a kokárdát, egy kis fazonigazítással Orbánnak is elmegy.

De ennyi nem elég.

A március 15-i ünnepségeket így hirdeti az Országimázs Központ: "Ünnepeljük együtt a szabad, polgári jövőt!" Együtt, velük, az ő jövőjüket, Áderrel meg fideszes polgármesterekkel: a szintén beszédet tartó Demszky nevét kis betűvel sem említi a közlemény, noha őt március 15-e miatt már akkor rendőrök verték, amikor a mostani kormányhivatalnokok még az előző rezsimet bomlasztották, naná, belülről.

Március 15-én ekhós szekér indul a Nemzeti Múzeumtól az aznap felavatandó Nemzeti Színházhoz. Ahhoz, aminek felépültét a jól ismert botránysorozat kísérte. A lopott Nemzeti Színházhoz. Melynek megnyitóját, az ünnepi díszelőadást a királyi televízió egyenesben közvetíti. Mely díszelőadás elől a színház lemondással fenyegetőző igazgatója elbujdosott, mint Rózsa Sándor. Nyilván csak ostoba híresztelés, hazug rágalom, hogy az előadás résztvevőinek ötvenszeres vagy akárhányszoros gázsit ígértek, cserébe a tévé jelenlétéért - az viszont tény, hogy a színházi közvetítések történetében példa nélküli az egyenesben adott premier, általában a már bejáratott, többtucatnyi estén eljátszott darabot szokták rögzíteni, s leadni felvételről. Már ha nem átlátszó kampánycélokat szolgál a dolog. Itt és most konkrétan a Fidesz választási céljait, a nemzet színháza. Mert úgy vannak vele, hogy ami a nemzeté, az az övéké! Ünnep, színház, ország! Vittek mindent, mi mozdítható, s most a mozdíthatatlanra mozdul enyves kezük.

Holnap március 15.

Holnap a szellem napvilágát

rontják ránk hétszer gyávák.

Miért hagynánk?

Hisz csak egy szav(azat)unkba kerül.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.